logo
برگزیده
اقتصادی

بذرپاش: ۸ میلیون تن کالا در انبارها دپو شده است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بذرپاش: ۸ میلیون تن کالا در انبارها دپو شده است

ايسنا/ رئيس کل ديوان محاسبات کشور با اشاره به اينکه ۸ ميليون تن کالا در انبارها دپو شده است، گفت: هرچند اين ميزان در مقايسه با سال هاي قبل بالا نيست ولي در شرايط کنوني بازار قابل قبول نيست.

مهرداد بذرپاش، رئيس کل ديوان محاسبات کشور با اشاره به غيرمتعارف نبودن رسوب کالاها در گمرک، اظهار داشت: انتظار مي رود در ترخيص کالاهاي اساسي از جمله روغن و کنجاله که ارز ۴۲۰۰ توماني آن تامين شده ولي کمبود آن در بازار احساس مي شود و بر اين اساس قيمت آن افزايش مي يابد، تسريع شود تا به بحران تبديل نشود.

وي علت افزايش قيمت کالاها در برخي موارد را نه کاهش عرضه کالا و نه تغيير قيمت ارز، بلکه فقط ضعف نظارت دانست و گفت: شرايط تامين ارز و کمبود منابع را درک مي کنيم ولي عدم هماهنگي در تعريف و تامين نيازهاي وارداتي و بروکرواسي هاي بعضاً سردرگم، توليد و اشتغال را به خطر انداخته و صدمات جبران ناپذيري را خواهد داشت.

وي عدم استقرار قانون پنجره واحد تجارت را ضعف هماهنگي دانست و گفت: در يک حاکميت واحد، دستگاه ها و دولت و همه کمک کنند تا اين قانون اجرايي شود و مردم منتظر تصميم مديران نباشند. موانع برطرف و مشکلات حل شود. همچنين سامانه جامع تجارت و ارتباط بين سامانه اي بانک مرکزي، گمرک و وزارت صمت هنوز بخوبي راه اندازي نشده است.

رئيس کل ديوان محاسبات کشور از پيشنهاد پرکردن انبارهاي کشور در شرايط تحريم، استقبال کرد و گفت: ۸ ميليون تن کالا در انبارها دپو شده است. هرچند اين ميزان در مقايسه با سال هاي قبل بالا نيست ولي در شرايط کنوني بازار قابل قبول نيست و بازار را دچار تلاطم مي کند. بايد کالاهاي اساسي بويژه مواد غذايي سبد خانوار، مواد اوليه و کالاهاي واسطه اي در اسرع وقت به دست مردم برسد.

بذرپاش سياست واردات در مقابل صادرات را هم روش مناسبي دانست که اگر صادرکنندگان اطمينان حاصل کنند که مي توانند کالاي مورد نظر را وارد نمايند، از اين تصميم استقبال خواهند نمود.

وي در خصوص کالاهاي فاسد شدني گفت: اين کالاها را نمي توان گرفتار روندهاي اداري طولاني مدت نمود و بايد گمرک مراحل ترخيص اين کالاها را تسريع کند و ديوان محاسبات کشور نيز از کمک هاي لازم در خصوص اخذ مجوزهاي قانوني دريغ نخواهد کرد. همچنين ميزان دقيق کالاها در مبادي و ورودي کشور شفاف باشد و نبايد به عنوان محدوده مناطق آزاد و يا ويژه اطلاعات کالاها ناقص باشد و اگر نياز به اصلاح قانون باشد بايد سريعا انجام شود.

بذرپاش کشور را در شرايط جنگ اقتصادي دانست و تاکيد کرد: مي بايست قرارگاهي عمل کنيم و همه ساختارها، دستگاه ها به فکر سهولت در انجام امورات و کمک به مردم باشند. براي جلوگيري از هزينه هاي گزاف انبارداري و افزايش قيمت تمام شده کشتي هاي حامل کالا هرچه سريع تر تعيين تکليف شود و بانک مرکزي نيز در اسرع وقت نسبت به تامين ارز مواد اوليه، اجزاء و قطعات مربوط به واحدهاي توليدي مطابق تصميمات ستاد اقتصادي دولت اقدام نمايد.

وي از عملکرد سازمان توسعه و تجارت درايجاد هماهنگي بين دستگاه ها انتقاد کرد و افزود: قانون و رويه ها در اين خصوص وجود دارد و هماهنگي هاي لازم بين دستگاه ها توسط سازمان توسعه و تجارت بايد انجام مي شد که ترک فعل نموده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر