برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عوامل ریزش بورس از نگاه کارشناس بازار سرمایه

منبع
فارس
بروزرسانی
عوامل ریزش بورس از نگاه کارشناس بازار سرمایه

فارس/ يک استاد دانشگاه با اشاره به دلايل ريزش بورس در ماه‌هاي گذشته گفت: برخي به دنبال متهم کردن ديگران هستند تا مسئوليت خود در اصلاح بازار را به گردن ديگران بياندازند.
 
آلبرت بغزيان، کارشناس اقتصادي در خصوص دلايل ريزش بازار سرمايه طي ماه هاي گذشته اظهار داشت: در منطق غير اقتصادي پيشگيري بهتر از درمان است. اما در ايران بورسي که داشت راه خود را مي رفت و در حال باز کردن جاي خود ميان مردم بود و وارد سبد پورتفو يا دارايي افراد شده بود را طوري جلوه دادند که بسياري از پول‌هاي وارد شده به بورس از آن خارج شد.

بغريان با بيان اينکه ورود پول هاي جديد به بورس مي توانست نتايج اقتصادي خوبي براي کشور، خود سهامداران و البته شرکت هاي بورسي و دولت داشته باشد، ادامه داد: عده اي کمين کرده بودند تا از اين اتفاق سوء استفاده کنند و يک ريزش غير طبيعي در بازار ايجاد کنند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به برخي اصطلاحات باب شده مانند ريزش و يا اصلاح شاخص کل و بازار که در اين دو ماه گذشته بر سر زبان ها افتاده است، تاکيد کرد: عده اي از تازه وارد بودن اغلب سهامداران سوء استفاده کردند.

وي تصريح کرد: قيمت خودرو، مسکن، طلا و ارز در اين مدت بالا رفته است؛ اما چرا عده اي مي گفتند بورس نبايد بيشتر از اين بالا برود؟ چطور کارخانه اي که با دلار 7000 توماني ساخته شده است، نبايد زماني که دلار بالاي 25 هزار تومان شده است، قيمت سهامش افزايش پيدا کند؟

بغريان با اشاره به نحوه رفتار اين افراد سودجو اضافه کرد: زماني که يک فرصت کوچک براي اين افراد سودجو اتفاق افتاد، آنها به اسم اصلاح طبيعي بازار اين ريزش را عميق تر کردند تا بتوانند سوء استفاده خود را انجام داده و از اين راه به سود هنگفت دست پيدا کنند.

اين کارشناس اقتصادي تاکيد کرد: اين  افراد منتظر يک فرصت بودند تا بازار را به هم بريزند. گشايش اقتصادي دولت، اختلاف وزرا در بحث صندوق دارا دوم يا پالايش يکم، تصميمات غلط سازمان بورس دست به دست هم دادند تا اين اصلاح در زمان نامناسب و زماني که افراد زياد جديدي وارد بورس شده بودند رخ دهد و يک رکود عميق در بازار سرمايه اتفاق افتاد که همه بازارها را متاثر کرد.

وي با بيان اينکه افراد سودجو به بهانه اين که افراد تازه وارد باعث ايجاد صف هاي فروش هستند و با استفاده از توان خود در فضاي مجازي باعث شدند سهامدار بيشتري براي جلوگيري از ضرر بيشتر هر روز در صف فروش قرار بگيرند.

بغزيان در پايان گفت: جالب است اين افراد زماني که تازه واردها در صف خريد قرار مي گرفتند، به آنها بي سواد و بي تجربه نمي گفتند و زماني که در صف فروش قرار مي گيرند، متهم رديف اول ايجاد ريزش در بازار بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره