برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

متقاضیان بدحساب در آستانه حذف از طرح مسکن ملی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
متقاضیان بدحساب در آستانه حذف از طرح مسکن ملی

ايسنا/ با وجود آنکه مهلت واريز وجه براي متقاضيان طرح اقدام ملي مسکن دو بار تمديد شده شواهد و قرائن حاکي از آن است که بخش قابل توجهي از متقاضيان نسبت به افتتاح حساب اقدام نکرده اند.

با عبور از بازه زماني ۱۵ شهريورماه که آخرين مهلت واريز وجه طرح اقدام ملي مسکن بود مشخص شد برخي افراد واجد شرايط طرح اقدام ملي مسکن به هر دليل افتتاح حساب نکرده اند، لذا وزارت راه و شهرسازي تا پايان شهريورماه به اين افراد مهلت داد. شهريورماه هم به پايان رسيد و اغلب متقاضيان نسبت به تکميل آورده و حتي افتتاح حساب اقدام نکردند. به همين دليل وزارت راه و شهرسازي براي مرتبه سوم به اين افراد فرصت داد و آخرين مهلت افتتاح حساب و واريز وجه را ۳۰ مهرماه اعلام کرد. يعني فردا اين فرصت براي متقاضيان اوليه به پايان ميرسد اما گويا هنوز بسياري از افراد نسبت به واريز وجه يا حتي افتتاح حساب بي توجه هستند.
با اينکه وزارت راه و شهرسازي چندين بار هشدار داده که در صورت عدم تکميل آورده، متقاضيان واجد شرايط حذف و از ليست رزرو جايگزين آنها خواهد شد هنوز اين اقدام انجام نشده و بايد ببينيم با اتمام ضرب الاجل سه باره اين اقدام انجام خواهد شد يا خير. مبلغ آورده اوليه حدود ۴۰ ميليون تومان است.
اما آمار و شواهد گوياي آن است که بخش قابل توجهي از افراد به دلايلي همچون عدم توانايي مالي نسبت به تکميل آورده اقدام نکرده اند. به طور مثال از بين ۱۳۸ هزار واحد تعريف شده براي شهرهاي کمتر از ۱۰۰ هزار نفر که مسئوليت اجراي آن بر عهده بنياد مسکن گذاشته شده تا کنون فقط ۲۵ هزار متقاضي افتتاح حساب کرده و واريز وجه داشته اند. وزارت راه و شهرسازي آمار به روزي ميزان افتتاح حساب در روزهاي اخير را اعلام نکرده اما تا ۱۶ مهرماه از کل ۴۰۰ هزار واحد تعريف شده فقط ۱۱۵ هزار نفر اقدام به بازگشايي حساب کرده بودند؛ آن هم پس از هشدارهايي که مرتبا مبني بر حذف متقاضيان بدحساب اعلام شد.
در روزهاي اخير ميانگين قيمت هر متر مربع مسکن ملي ۲.۷ ميليون تومان بر اساس هزينه هاي سه ماهه دوم سال جاري اعلام شد؛ هرچند برخي کارشناسان معتقدند که به دليل نوسانات قيمت مصالح ساختماني که طي ماههاي اخير اتفاق افتاده با اين مبالغ نمي توان طرح اقدام ملي را جمع کرد.

بجز آورده متقاضيان که در مرحله اول حدود ۴۰ ميليون تومان است ۱۰۰ ميليون تومان وام هم با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله به هر واحد تعلق مي گيرد. مبلغ ماهانه هر قسط در روش ساده يک ميليون و ۸۰۱ هزار تومان و سود آن ۱۱۶ ميليون تومان است. در روش بازپرداخت پلکاني مبلغ قسط در سال اول ماهانه يک ميليون و ۶۴۰ هزار تومان است که در سال دهم به ماهانه ۲ ميليون و ۱۴۰ هزار تومان افزايش مي‌يابد. ميزان سود تسهيلات در اين روش پرداخت حدود ۱۲۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره