logo
برگزیده
اقتصادی

کاهش قیمت وام مسکن

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
کاهش قیمت وام مسکن

تجارت نيوز/خريد خانه از طريق اوراق براي متاهلين در بازه ۱۲ ساله رقمي معادل با ۳۴۴ ميليون و ۱۶ هزار تومان و مجردين ۱۸۵ ميليون و ۸۲۹ هزار تومان هزينه دارد.

هزينه خريد اوراق تسه در بازار با اندکي کاهش نسبت به روز سه شنبه به 91 هزار و 850 تومان رسيد. اين کاهش قيمت، نرخ سود موثر براي مجردها و متاهلين را نيز کمي کاهش داد.
اوراق حق تقدم تسهيلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقي هستند که مالک آن‌ها مي‌تواند با مراجعه به بانک در ازاي هر برگه از آن، از امتياز استفاده از 500 هزار تومان تسهيلات خريد يا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن مي‌توان براي گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. يک وام در قالب خريد مسکن است و وام ديگر که براي بازسازي و تعمير استفاده مي شود در قالب تسهيلات جعاله پرداخت مي شود. حداکثر تسهيلات پرداختي از اين محل در تهران براي متاهلين 240 ميليون تومان است. مجردها نيز 140 ميليون تومان در اين قالب وام بگيرند.

هزينه خريداوراق مسکن

در روز 30 مهر ماه بانک مسکن اعلام کرد هر ورق از اوراق تسه در بازار قيمتي معادل با تقريبا 92 هزار و 840 تومان دارد. اين درحاليست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق مي توان 500 هزار تومان وام مسکن دريافت کرد.
از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام براي مجردين 140 ميليون تومان و براي متاهلين را 240 ميليون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نيازمند خريد 280 ورق و متاهلين 480 ورق خواهند بود.
بر اين اساس هزينه کل خريد اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در روز جاري براي مجردها 25 ميليون و 720 هزار تومان و براي متاهلين 44 ميليون و 91 هزار تومان برآورد شده است.

نرخ سود موثر وام مسکن
نرخ بازده داخلي يکي از روش‌هاي استاندارد براي ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي است. در اين روش تلاش مي‌شود تا جريان نقدينگي با نرخ بازگشت نامعلومي به نرخ کنوني تنزيل داده شوند
اساس اين نرخ بر اين مبنا است که مثلا يک مبلغ مشخص در زمان آينده با توجه به نرخ بازدهي کشف شده در زمان حال چه ارزشي را دارد؟

براي محاسبه اين نرخ بايستي مبلغ تمام دريافتي ها و پرداختي ها طي سالهاي آينده به « ارزش فعلي» تبديل شده و سپس مجموع آنها ( با مقادير مثبت و منفي)، بايستي برابر صفر قرار داده ‌شود. به عبارت ديگر درآمدهاي تنزيل شده در طول دوره بازگشت سرمايه با هزينه‌هاي تنزيل شده در همين دوره برابر قرارداده مي‌شوند و بر اين اساس نرخ بازگشت نامعلوم، تعيين مي‌شود. به اين ترتيب، مقدار همه دريافتي‌ها، با مجموع پرداختي‌ها معادل مي‌شود. با تشکيل اين معادله، مي‌توان نرخ بازده داخلي را محاسبه کرد.
درهمين راستا نرخ اسمي براي اتخاذ وام 17.5 درصد اعلام شده است. اما اين سود در شرايطي است که در قبال اخذ وام هزينه اي پرداخت نشده باشد. در شرايطي که براي اتخاذ وام هزينه خريد اوراق نيز متحمل ميشود در محاسبه نرخ سود بايستي مبلغ هزينه را از کل مبلغ دريافتي وام کسر کرد. در اينصورت کاهش مبلغ دريافتي بر ميزان سود بانکي وام خواهد افزود.

با توجه به اينکه هزينه اوراق براي مجردها در روز چهارشنبه 25 ميليون و 720 هزار تومان و براي متاهلين 44 ميليون و 91 هزار تومان محاسبه شده است. بنابر توضحيات ياد شده با کسر اين هزينه ها از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر براي مجرد ها از 17.5 درصد به 23.15 درصد و براي متاهلين به 22.98 درصد افزايش مي يابد.


هزينه کل وام مسکن در طول 12 سال
نرخ سود موثر به اين معناست که افراد در طول 12 سال معادل اين سود مبلغي بيشتر از وامي که در ابتدا اخذ کرده اند را بايستي به بانک برگردانند. در همين خصوص نهايتا خالص هزينه هاي مجرديني که امروز براي اخذ وام مسکن از طريق خريد اوراق تسه اقدام کرده و بايستي آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 185 ميليون و 829 هزار تومان خواهد بود. اين رقم براي متاهلين 344 ميليون و 16 هزارتومان برآورد مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره