logo

صرفه‌جویی ۲ میلیارد کیلو وات ساعتی در مصرف برق

منبع
ايرنا
بروزرسانی
صرفه‌جویی ۲ میلیارد کیلو وات ساعتی در مصرف برق

ايرنا/ سخنگوي صنعت برق ضمن تاکيد بر اولويت داشتن اعمال سياست‌هاي تشويق محور، گفت: پارسال و در نتيجه اعمال پاداش خوش‌مصرفي دو ميليارد کيلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جويي شد.

«مصطفي رجبي مشهدي» سخنگوي صنعت برق در اين باره افزود: بحث بهينه‌سازي مصرف برق يکي از اولويت‌هاي اصلي صنعت برق است و تلاش‌هاي صورت گرفته در اين سال هاي اخير منجر به آن شده که رشد مصرف در ساعت‌هاي اوج مصرف به ميزان يک درصد مهار و کنترل شود.

وي با بيان اينکه کنترل رشد مصرف به کاهش هزينه‌هاي سرمايه گذاري منجر شده است، اضافه کرد: براي تامين ۵ هزار مگاوات رشد سالانه نياز به حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري، معادل پنج برابر درآمد صنعت برق در يک سال است.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي شرکت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران خاطرنشان ساخت: براين اساس راهکارهايي براي مديريت مصرف و کنترل رشد مصرف پيش بيني شد و اقدام‌هاي مثبتي هم صورت گرفت که در نتيجه اجراي آنها و همکاري صنايع و مشترکان کشاورزي، تجاري، اداري و حتي بخش خانگي، اين هدف محقق شد.

رجبي مشهدي ادامه داد: برنامه‌هاي طراحي شده و اقدام‌هاي متنوعي ديگري که در پيش است تداوم خواهند يافت و محور اصلي اين طرح‌ها و برنامه‌ها، تشويق مشترکان است.

وي افزود: تلاش شده در اين سال‌هاي اخير با پرداخت‌هايي که به بخش‌هاي مختلف شده و خواهد شد اين سياست تشويق محور همچنان تداوم داشته باشند.

سخنگوي صنعت برق سياست‌هاي تشويق محور را در بخش کشاورزي، صنعت و خانگي دانست و ادامه داد: مشترکان بخش کشاورزي اگر در اوج مصرف چاه کشاورزي به مدت چهار ساعت موتور را خاموش کنند از ۲۰ ساعت برق رايگان در بقيه ساعت ها برخودار خواهند شد.

وي اضافه کرد: همچنين بخش صنعت اگر در ساعت‌هاي پيک، مصرف خود را کاهش دهد به همان ميزان از تعرفه ۵۰ درصدي برخودار خواهد شد.

رجبي مشهدي گفت: براي مشترکان خانگي، پاداش خوش مصرفي در نظر گرفته شد که استقبال خوبي هم از آن صورت گرفت،  اين امر نشان داد اگر اطلاع رساني‌ها درست باشد و بحث آموزش بيشتر خانواده در بخش انرژي به صورت يک فرهنگ درآيد مي‌تواند تاثير گذاري بسيار مطلوبي را در کاهش مصرف انرژي داشته باشد.  

وي به تشريح مشترکان خوش‌مصرف پرداخت و آنان را مشترکاني دانست که بيش از الگوي کم‌مصرفي و کمتر از الگوي پر مصرف‌ها، مصرف مي‌کنند، اينها مشترکان خوش‌مصرف ناميده مي‌شوند و اينها به ميزاني که کاهش مصرف داشته باشند از پاداش خوش مصرفي برخوردار خواهند شد.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي شرکت توانير ادامه داد: در هر منطقه‌اي، يک نرخ پله اولي برق وجود دارد که براساس مصوبه هيات دولت طبق اين نرخ پرداخت خواهد شد براين اساس ما در سال گذشته نزديک به ۲ ميليارد کيلووات ساعت صرفه جويي داشتيم که با همين پاداش خوش مصرفي که سال اول آن هم بود حاصل شد.

به گزارش ايرنا، معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي توانير تيرماه امسال گفته بود، سال گذشته از ۲۹ ميليون مشترک برق در کشور، ۲۴ ميليون نفر جزو مشترکاني بودند که مصرف متعارف داشتند و ۳۰ درصد آنها يعني هشت ميليون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفي شدند.

سخنگوي صنعت برق افزود: پارسال ۱۰۶ ميليارد تومان به مشترکان يادشده پاداش داده شد و امسال نيز همين شيوه دنبال مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar