افزایش چراغ خاموش قیمت پروازهای داخلی

اقتصاد نيوز/ قيمت بليط هواپيما در ايران دردسرساز شده است. درحاليکه مسئولان افزايش قيمت بليط هواپيما را تکذيب ميکنند، مسافران ميگويند در هفته اخير قيمتها حتي با رشد صدردصدي هم همراه بوده است. وزارت راه و شهرسازي افزايش نرخ را تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام کرد، اما گزارشها حاکي از افزايش قيمت پنهاني در اين حوزه است.
چندي قبل ستاد ملي مبارزه با کرونا اعلام کرد که قرار است هواپيماها به دليل شيوع گسترده ويروس کرونا از ابتداي آبان ماه با ۶۰ درصد ظرفيت خود فعاليت کنند و ما به التفاوت آن از محل افزايش قيمت بليط جبران شود؛ تصميمي که موجي از انتقاد مردم و مسئولين را به همراه داشت و اين سوال اصلي را ايجاد کرد که چرا مردم در چنين شرايطي بايد بهاي تصميمگيريهاي يک باره مسئولان را پرداخت کنند.
طي چند روز گذشته با اعلام نرخ نامه جديد از سوي انجمن هواپيمايي کشور و اعتراض مردم به اين موضوع، وزير راه وشهرسازي و رئيس سازمان هواپيمايي افزايش نرخ تا اطلاع ثانوي را ممنوع اعلام کردند و مقرر شد تا جلسهاي با حضور ايرلاينها و مسئولين مربوطه در زمينه نرخگذاري برگزار شود. اين در حالي است که در چند هفته اخير بارها قرار بود اين جلسه برگزار شود اما به دلايل نامشخص تاکنون برگزار نشده است.
اما پيگيريهاي خبرنگار رويداد۲۴ نشان مي دهد که قيمت بليت هواپيما در برخي از موارد با افزايش ۱۰۰ درصدي نسبت به روزهاي گذشته رو به رو شده است. به طوري که پرواز مستقيم تهران-کرمان در کمترين قيمت در سايتهاي چارتري به حدود ۵۲۷ هزار تومان و سقف قيمت آن به يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان رسيده است. اين در حالي است که تا قبل از اين قيمت بليط تهران به کرمان در محدوده قيمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان بود.
به گفته رئيس هيئت مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي، دفاتر فروش بليتها و همچنين دفاتر شرکتهاي هواپيمايي و ايرلاينها نرخهاي جديد براي مسيرهاي مختلف در نظر گرفتهاند و اين در حالي است که در هفته گذشته به صورت فرماليته و با يک برچسب نرخنامه جديد باطل شده اعلام کردند، اما در حقيقت نرخها را ۱۰۰ درصد گران کردند.
گراني ارز، گراني پرواز را توجيه ميکند؟
اما توجيه گراني بليط هواپيما از سوي فعالان صنعت هوايي چيست؟ آرمان بيات کارشناس هوانوردي در گفتگو با رويداد۲۴ با اشاره به افزايش قيمت بليت هواپيما ميگويد: بايد بپذيريم که حيات اقتصادي هواپيمايي به صورت مستقيم با شاخص ارز گره خورده است. ارزبري در هزينههاي عملياتي هواپيما متاسفانه بالا است که اين امر امکان تناسب سازي با اقتصاد بازار را سلب ميکند و در ميزان حجم بازار، موثر است اگرچه ميتوان با بکارگيري روشهايي ميزان وابستگي ارزي را کنترل و يا کاهش داد که نياز به تعاريف جديد کسب و کار در زنجيره تامين است.
اين کارشناس صنعت هواپيمايي کشور با بيان اينکه قلبا از افزايش قيمت بليت پرواز ناراحت و ناراضي هستم، گفت: اما اين افزايش قيمتها اجتناب ناپذير است و با اين افزايش قيمت حجم بازار که همان مشتريان و يا مسافرين هستند، کاهش محسوسي پيدا خواهد کرد، اما به ضرر و زيان شرکتهاي هواپيمايي نخواهد بود، چرا که کوچک شدن حجم بازار، با افزايش نرخ جبران ميشود. بايد قبول کنيم در چرخه و ساختار هزينههاي عملياتي، وابستگي ارزي داريم و چه بخواهيم و چه نخواهيم نرخ ارز بر روي اين روند تاثير ميگذارد.
اقدام غيرقانوني ايرلاينها در افزايش قيمت بليط؛ انفعال وزارت راه
جالب اينجاست که تقاضاي افزايش قيمت در اين زمينه توسط انجمن هواپيمايي کشور و فعالان اين صنعت همچنان که در صحبتهاي آرمان بيات خوانديم، بر مبناي افزايش قيمت ارز و رعايت دستورات بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي بوده، اما هر دوعامل در حال حاضر نقض شده است، زيرا نرخ ارز گرچه با آهنگي کند، اما روند نزولي داشته و همچنين گزارشها حاکي از آن است که ابرلاين با ظرفيت ۱۰۰ درصد، پروازهاي خود را انجام ميدهند و عملا هيچ فاصلهگذاري اجتماعي در هواپيما صورت نميگيرد. عدم رعايت پروتکلهاي بهداشتي را ميتوان يکي از دلايل مهم در افزايش آمار مبتلايان کرونا دانست که طي چند هفته اخير به روند مبتلايان افزايشي بوده است.
در اين شرايط يک پرسش اساسي را بايد مسئولان جواب دهند. اينکه چرا بايد در اين شرايط پر التهاب و با وجود تاکيد وزير راه و شهرسازي مبني بر لغو افزايش قيمتها، ايرلاينها به صورت غير قانوني چنين اقدامي را انجام دهند؟ آيا صحبت وزير راه و شهرسازي در اين زمينه نبايد به مرحله اجرايي و عملياتي ميرسيد يا ارادهاي از سمت اين وزارتخانه براي جلوگيري از افزايش قيمتها وجود ندارد و اين افزايش قيمت غيرقانوني قرار است براي افزايش قيمت قانوني زمينهسازي کند؟