آغاز افزایش کارمزد خدمات بانکی از آذرماه
ايسنا/ طبق اعلام بانک مرکزي بخشنامه تغييرات اعمال شده در کارمزد خدمات بانکي به بانکها ابلاغ شده است و از اول آذر ماه اجرا ميشود.
به گزارش ايسنا، کارمزد خدمات بانکي يکي از راههاي تامين مالي براي بانکها است که به آن هزينههاي اسمي براي تنظيم و نگهداري حسابهاي مختلف و خدمات معاملات جزئي براي مشتريان خرده فروشي و تجاري گفته و براساس ميزان هزينه تمام شده خدمت بانکي محاسبه ميشوند.
در حاليکه بانکها مدتي است که به دنبال افزايش کارمزد خدمات بانکي هستند، اکنون زمزمهاي از اين افزايش به گوشها ميرسد و پيگيري ايسنا از بانک مرکزي ضمن تاييد اين مطلب، حاکي از اين است که بخشنامه افزايش کارمزد خدمات بانکي به شيوه بانکي کشور ابلاغ شده است و با آغاز آذر ماه اين افزايش اجرا ميشود.
افزايش کارمزد خدمات بانکي در راه است
اين درحالي است که آخرين مصوبه بانک مرکزي مبني بر اعمال تغييرات در نرخ کارمزد خدمات بانکي به سالهاي ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برميگردد.
از آنجا که يکي از پرکابردترين خدمات بانکي، کارت به کارت است، با افزايش کارمزد آن مبلغ اين خدمت بانکي به ازاي انتقال هر يک ميليون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان تغيير خواهد کرد و در صورت افزايش هر يک ميليون تومان در فرايند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به اين هزينه افزوده ميشود.
نکته حائز اهميت در اين زمينه اين است که پيش از اين بانک مرکزي دستوري مبني بر دريافت خدمات الکترونيکي بانک چون پايا و ساتنا ابلاغ نکرده بود و کارمزد خدمات بانکي شامل حال خدمات الکترونيکي نميشد اما حالا طبق مصوبهاي که از آذر ماه اجرا ميشود، کارمزد انتقال وجه بينبانکي پايا يک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف 2500 تومان خواهد بود.
همچنين، کارمزد انتقال وجه بينبانکي ساتنا نيز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف 2500 تومان تعيين شده است.
خدمات پايا و ساتنا چيست؟
طبق اين گزارش، پايا يک سيستم تبادل اطلاعات بانکي است که به بانکها اجازه ميدهد تمامي تبادلات بين بانکي مشتريان خود را به صورت الکترونيکي انجام دهند. کاربرد اصلي اين سامانه، مکانيزه کردن پرداختهاي خرد بين بانکي با تعداد انبوه براي مشتريان است که پس از تکميل مراحل پياده سازي، ارائه خدمات از طريق اينترنت را نيز ميسر ميسازد و به کمک اين سامانه، بانکهاي عضو آن ميتوانند بنا به درخواست مشتري، دستور واريز و يا برداشت وجوه در حسابهاي ساير بانکها صادر کند.
بانک مرکزي با پياده سازي اين سامانه، امکان حواله الکترونيکي پول از حسابي در يک بانک به حسابي در بانک ديگر (بين بانکي) را فراهم کرده است و مشتريان بانکها با استفاده از پايا ميتوانند پول را از حساب خود به حسابي در بانک ديگر به صورت الکترونيکي حواله کنند.
از سوي ديگر، ساتنا سامانهاي الکترونيکي است که پردازش و تسويه تراکنشهاي بين بانکي و دستور پرداختهاي فوري را به صورت انفرادي و آني انجام ميدهد. در اين سامانه مشترياني که در بانک ملي داراي يکي از انواع حساب (جاري، پس انداز و کوتاه مدت) هستند، ميتوانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بيش از ۱۵ ميليون تومان) به حساب خود و يا ساير افراد در ساير بانکها اقدام کنند.
سامانه ذکر شده به مشتريان يک بانک اين امکان را ميدهد تا با مراجعه به شعب بانک خود و يا از طريق سامانه اينترنتي بانک حوالههايي با مبالغ بيش از ۱۵ ميليون تومان را به هر حسابي در هر بانکي انتقال دهند که مزاياي به کارگيري ساتنا را ميتوان امنيت، سرعت و سادگي انجام عمليات آن نام برد.