برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

میزان صادرات ایران به کشورهای مشترک‌المنافع در نیمه نخست 99

منبع
ايرنا
بروزرسانی
میزان صادرات ایران به کشورهای مشترک‌المنافع در نیمه نخست 99

ايرنا/ مديرکل دفتر اروپا و آمريکاي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: بر اساس آمارها در شش ماهه نخست سال جاري صادرات ايران به ۱۳ ميليارد و ۵۶۶ ميليون دلار رسيد که از اين ميزان، ۶۹۲ ميليون دلار به کشورهاي مشترک‌المنافع (CIS) صادر شده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران، بهروز الفت اظهار داشت: از ميان ۱۲ کشور مشترک المنافع، صادرات ايران به ترتيب به کشورهاي بلاروس، اوکراين، قزاقستان، روسيه، تاجيکستان و مولداوي نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته و به کشورهاي گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، قرقيزستان و جمهوري آذربايجان با کاهش روبه‌رو بوده است.
کشورهاي CIS يا همسود شامل جمهوري آذربايجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجيکستان، روسيه، قرقيزستان، قزاقستان و مولداوي به‌عنوان عضو و ترکمنستان به‌عنوان عضو ناظر هستند.
وي افزود: شيوع ويروس کرونا و سختگيري‌هاي شديد بهداشتي، مسدود شدن مرزها در برخي کشورها، اختلافات مرزي کشورهاي جمهوري آذربايجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ و تحريم‌هاي ظالمانه غرب، در کاهش صادرات ايران به کشورهاي مشترک‌المنافع موثر بوده که اميد است با رفع اين مشکلات صادرات به اين منطقه همانند سال‌هاي گذشته رونق گيرد.
مدير کل دفتر اروپا و آمريکا خاطرنشان کرد: واردات ايران از کشورهاي مشترک المنافع در شش ماه نخست سال جاري حدود ۸۱۱ ميليون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است و تنها واردات از روسيه و اکراين به دليل وارد کردن اقلام اساسي کشاورزي اندکي افزايش داشته است.


 به گزارش ايرنا، هفت ماهه نخست امسال حجم صادرات بالغ بر ۸۵ ميليون تن بود و ارزش کل تجارت خارجي کشور به ۳۸ ميليارد و ۲۷۸ ميليون دلار رسيد.

سهم صادرات از کل تجارت خارجي ۶۵ ميليون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۱۸ ميليارد و ۲۳۸ ميليون دلار و سهم واردات ۱۹ ميليون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش ۲۰ ميليارد و ۴۰ ميليون دلار بود که از کل واردات در اين مدت ۱۳.۸ ميليون تن مربوط به کالاهاي اساسي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar