برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی اعلام شد

منبع
مهر
بروزرسانی
نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی اعلام شد

مهر/ بانک مرکزي ۲ هزار ميليارد تومان اوراق بدهي دولتي را در بيست و ششمين مرحله از حراج اين اوراق در عمليات بازار بازار به سه بانک فروخته است.

به گزارش بانک مرکزي، پيرو اطلاعيه روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹ در خصوص برگزاري حراج اوراق بدهي دولتي به اطلاع مي‌رساند، طي برگزاري بيست و ششمين مرحله از اين حراج، سه بانک سفارش‌هاي خود را به ارزش ۲۰.۹ هزار ميليارد ريال در سامانه‌هاي بازار بين‌بانکي ثبت کردند.
وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز با فروش ۱۰ هزار ميليارد ريال اوراق اراد ۴۹ با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۳ درصد، ۱۰.۴ هزار ميليارد ريال اوراق اراد ۵۴ با نرخ بازده تا سررسيد ۲۰.۵ درصد و ۴۶۵ ميليارد ريال اوراق اراد ۵۳ با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۳ درصد (در مجموع به ارزش ۲۰.۹ هزار ميليارد ريال) موافقت کرد.
معاملات مربوط به فروش اين اوراق به نهادهاي مالي برنده در روز سه شنبه ۴ آذرماه ۱۳۹۹ توسط کارگزاري بانک مرکزي در سامانه معاملاتي بورس ثبت شد.
به علاوه، سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي در فرآيند خارج از حراج و از طريق بورس ۲.۵ ميليارد ريال اوراق اراد ۵۳ و ۱۰ هزار ميليارد ريال اوراق اراد ۵۵ را خريداري کردند.
همچنين در روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹، نهادهاي مالي ۵ هزار ميليارد ريال اوراق اراد ۵۶ را با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۵ درصد و ۱۸.۶ هزار ميليارد ريال اوراق اراد ۵۳ را با نرخ بازده تا سررسيد ۲۱.۳ درصد خريداري کردند.
در روزهاي يک‌شنبه و دوشنبه هفته جاري نيز سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي ۱۷۶ ميليارد ريال اوراق اراد ۵۳ را در نرخ بازده کشف شده در آخرين حراج خريداري کردند.
در مجموع، ۵۴.۷ هزار ميليارد ريال اوراق بدهي دولت در هفته منتهي به ۴ آذرماه ۱۳۹۹ توسط سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي خريداري شد.

برگزاري حراج اوراق بدهي دولتي (۱۱ آذرماه ۱۳۹۹)
کارگزاري بانک مرکزي در راستاي عرضه تدريجي اوراق در تواترهاي هفتگي، مرحله بيست و هفتم حراج اوراق بدهي دولتي جهت فروش به بانک‌ها، مؤسسات اعتباري غيربانکي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي بيمه‌اي و شرکت‌هاي تأمين سرمايه را در روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹ اجرا مي‌نمايد.

اوراق عرضه شده در اين حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زير است:



بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي متقاضي شرکت در اين حراج مي‌توانند نسبت به ارسال سفارشهاي خود تا ساعت ۱۲:۰۰ روز يکشنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۹ تنها از طريق سامانه بازار بين بانکي اقدام کنند.
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي بيمه‌اي و شرکت‌هاي تأمين سرمايه متقاضي شرکت در اين حراج نيز مي‌توانند سفارش‌هاي خود را تا ساعت ۱۲:۰۰ روز يکشنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۹ از طريق سامانه مظنه‌يابي شرکت مديريت فناوري بورس تهران ثبت کنند.
معاملات مربوط به اين حراج در روز سه شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹ انجام خواهد شد.
کليه نهادهاي مالي متقاضي شرکت در اين حراج مي‌توانند سفارش‌هاي خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. شايان ذکر است حداقل حجم سفارش در هر يک از نمادهاي مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. همچنين به نهادهاي مالي شرکت کننده در اين حراج توصيه مي‌شود، تنوع بخشي به سبد دارايي‌هاي مالي را در سفارش گذاري مد قرار دهند.
ذکر اين نکته ضروري است که، وزارت امور اقتصادي و دارايي الزامي به پذيرش کليه پيشنهادات دريافت شده يا فروش کليه اوراق عرضه شده در حراج ندارد. بانک مرکزي سفارشات دريافت شده را براي تصميم‌گيري به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال مي‌کند و وزارتخانه مزبور، نسبت به تعيين سفارش‌هاي برنده از طريق مشخص کردن حداقل قيمت پذيرفته شده در سازوکار حراج اقدام مي‌کند. در نهايت، عرضه اوراق به تمامي برندگان به قيمت يکسان انجام مي‌شود.

همچنين بر اساس جز ۴ بند ک تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، بانک مرکزي تنها مجاز به خريد و فروش اوراق مالي اسلامي دولت در بازار ثانويه اوراق است.
بنابراين در چارچوب قوانين، بانک مرکزي مجاز به خريد اوراق مالي اسلامي در بازار اوليه نبوده و نمي‌تواند در فرآيند برگزاري حراج، اوراق بدهي دولتي را با هدف تأمين مالي دولت خريداري کند.
همچنين، کارگزاري بانک مرکزي تأمين‌کننده زيرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي عضو بازار بين‌بانکي است و تعهدي نسبت به حجم و قيمت اوراق به فروش رفته در بازار اوليه ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar