برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

قیمت پرتقال نسبت به یکسال گذشته ۳ برابر شد

منبع
مهر
بروزرسانی
قیمت پرتقال نسبت به یکسال گذشته ۳ برابر شد

مهر/ رئيس اتحاديه بارفروشان از افزايش قيمت ۳ برابري قيمت پرتقال نسبت به سال قبل، به دليل صادرات بي رويه اين محصول خبر داد.

مصطفي دارايي‌نژاد، رئيس اتحاديه بارفروشان با اشاره به اينکه دلالان، پرتقال مازندران را در حجم وسيع براي صادرات خريداري کرده اند، افزود: دلالان پرتقال را کيلويي ۱۳ هزار تومان از کشاورز خريداري مي‌کنند که اين رقم سبب شده کشاورزان براي ارسال بار به ميدان مرکزي تهران تمايلي نداشته باشند.
وي با بيان اينکه سال گذشته پرتقال روي درخت کيلويي ۲ هزار تومان از کشاورز خريداري مي‌شد گفت: امسال کشاورزان مازندران، پرتقال را روي درخت کيلويي ۷ هزار تومان مي‌فروشند که اين قيمت منطقي نيست.
دارايي نژاد ادامه داد: وقتي کشاورز پرتقال را کيلويي ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت عمده عرضه کند ۳ هزار تومان نيز هزينه بسته بندي، کارگر و حمل به آن اضافه مي‌شود بنابراين عمده فروش با هزار تومان سود آن را به قيمت ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ در ميدان مرکزي معامله مي‌کند و در نهايت اين محصول با ۳۰ درصد سود خرده فروش به قيمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دست مصرف کننده مي‌رسد.
رئيس اتحاديه بارفروشان با اشاره به نبود ساز و کار مناسب و نظارت بر نحوه صادرات محصولات کشاورزي گفت: ارز آوري براي کشور بسيار مهم است، اما ابتدا بايد بازار داخل تأمين شده و سپس صادرات انجام شود.
وي همچنين با اشاره به قيمت ۲۰ هزار توماني گوجه فرنگي به علت صادرات بي رويه آن افزود: پس از اعلام ممنوعيت صادرات، قيمت گوجه فرنگي به ۵ هزار تومان کاهش يافت.
دارايي نژاد ادامه داد: کيوي نيز اين مشکل را دارد به نحوي که هم اکنون باغدار اين ميوه را با قيمت ۹ هزار تومان روي درخت مي‌فروشد.
رئيس اتحاديه بارفروشان با بيان اينکه در ميدان عمده فروشي، سقف و کف قيمت ميوه تعيين مي‌شود، گفت: بر اين اساس قيمت پرتقال هم اکنون از ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان است و حتي بهترين نوع پرتقال نبايد بيش از ۱۱ هزار تومان عرضه شود.
دارايي نژاد با تاکيد بر جلوگيري از صادرات بي رويه ميوه افزود: اگر وضعيت به اين رويه پيش رود براي شب عيد با قيمت‌هاي خيلي بيشتر مواجه خواهيم شد.
وي محدوديت تردد کاميون‌هاي حمل ميوه را از ديگر مشکلات دانست و گفت: ستاد مقابله با کرونا، ميوه فروشي را در اولويت يک و مجاز به فعاليت اعلام کرده در حالي که خودروهاي ما اگر در ساعت اعلام شده تردد کنند جريمه خواهند شد و اين در حالي است که ما تأمين کننده نياز سبد خانوار هستيم.
دارايي نژاد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدي حمل بار ميوه به دليل اعمال محدوديت افزود: ما سه شيفت کار مي‌کنيم و بخش عمده فعاليت ما در شب انجام مي‌شود بنابراين ما از پليس راهور درخواست مي‌کنيم حداقل از هر حجره، دو کاميون اجازه تردد داشته باشد، زيرا با افزايش حمل ميوه، قيمت نيز کاهش خواهد يافت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar