logo
برگزیده
اقتصادی

اقبال به بازپرداخت وام‌های ارزی کم شد

منبع
مهر
بروزرسانی
اقبال به بازپرداخت وام‌های ارزی کم شد

مهر/ مطالبات غير جاري بانک‌ها در فصل بهار ۹۹ حکايت از رشد حدود ۲۶ درصدي نسبت به زمستان سال گذشته دارد که بر اين اساس، روند نگران‌کننده‌اي را در بازپرداخت تسهيلات شاهد هستيم.

 بررسي روند وصول مطالبات بانک‌ها حکايت از آن دارد که در فصل بهار امسال، با توجه به شيوع ويروس کرونا و عدم توانايي در بازپرداخت وام‌هاي ريالي از يک سو و افزايش مکرر نرخ ارز و عدم بازگشت تسهيلات ارزي از سوي ديگر، مطالبات غير جاري بانک‌ها با رشد فزاينده‌اي مواجه شده است؛ به نحوي که اين مطالبات در بهار ۱۳۹۹ معادل ۲۰۹ هزار ميليارد تومان بوده است که اين رقم، نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۸) رشد ۲۵.۶ درصدي و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۳۹۸) رشد ۲۷ درصدي را تجربه کرده است.

نکته حائز اهميت آن است که نسبت مطالبات غيرجاري در بسياري از اقتصادهاي در حال توسعه تک‌رقمي بوده و کمتر از ۵ درصد به ثبت رسيده است. اما آنچه که بيش از اين در اين ميان خودنمايي مي‌کند، پايين‌تر بودن «نسبت مطالبات غيرجاري به تسهيلات ريالي» در مقايسه با رقم مشابه در تسهيلات ارزي از ابتداي سال ۱۳۹۸ است که به نظر مي‌رسد اين امر، حاکي از بازگشت کمتر تسهيلات ارزي نسبت به تسهيلات ريالي باشد.
در سوي ديگر، نسبت مطالبات غيرجاري به کل تسهيلات اعم از ريالي و ارزي در بهار ۱۳۹۹، مجدد دورقمي و به معادل ۱۰.۵ درصد رسيده که در مقايسه با زمستان سال ۱۳۹۸، معادل ۱.۵ واحد درصد رشد را تجربه کرده است.

بررسي آمارهاي رسمي بانک مرکزي حکايت از آن دارد که ميزان مطالبات غيرجاري بانک‌ها ماه به افزايش يافته و به نوعي جمع‌بندي آن در تمامي فصول از زمستان ۹۷ تا بهار ۹۹ حکايت از افزايش و روند فزاينده اين اعداد و ارقام دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره