بازار سنگین خودرو؛ فروشندگان بیشتر شدند
خبرآنلاين/ از ابتداي هفته جاري تاکنون ، بازار خودرو با پديده پيشي گرفتن فروشندگان از خريداران مواجه بوده است.
به گزارش خبرآنلاين، در ماه هاي گذشته، همواره در بازار تعداد خريداران بسيار فراوان بود به طوري که فروشندگان و دلالان به اميد افزايش قيمتها معمولا خودروها را به صورت قطره چکاني عرضه مي کردند.
چند هفته اي است که تحت تاثير کاهش نرخ ارز، بازار خودرو با رکود عميقي فرو رفته و روزهاي خود دلالان براي سودهاي بادآورده به پايان رسيده به طوري که هر روز شاهدند که فاصله قيمتي محصولات در بازار آزاد با کارخانه کمتر و کمتر مي شود.
نوسانات نرخ ارز سبب شده تا فاصله قيمتي برخي خودروهاي داخلي پرمصرف با قيمت کارخانه اي به 5 تا 15 ميليون تومان برسد که نشان دهنده پايان دوران سودهاي بادآورده براي عده اي سودجو در بازار است که ماه هاي متمادي حاکميت بازار را در دست داشتند. در واقع پايان امپراتوري دلالان در بازار خودرو آغاز شده است و چاره اي جز قبول اين شرايط ندارند.
با توجه تعطيلي رسمي اصناف، آگهي فروش خودرو در دنياي مجازي بسيار بيشتر از هفته هاي قبل شده و تقريبا کمتر معامله اي انجام مي شود زيرا خريداران واقعي انتظار کاهش بيشتر قيمت ها و بازگشت به نرخ هاي واقعي را دارند.اکنون شرايط به گونه اي پيش رفته که به اصطلاح «ماشين هست اما مشتري نيست».
رکود عميق در بازار خودرو
يک کارشناس بازار خودرو به خبرآنلاين گفت: در 2 هفته گذشته سکوت خاصي بر بازار خودرو حاکم بود و بازار خودرو به اصطلاح به خواب خرگوشي فرورفته است.
کاظم محمدي نيکخواه تاکيد کرد: اکنون هيچ معامله اي انجام نمي شود.
وي درباره ادامهدار بودن رکود عميق بازار خودرو گفت: بله اين شرايط ادامهدار خواهد بود.
اثر مثبت واردات خودرو بر بازار رقابتي
محمدي نيکخواه درباره برخي اظهارات در مورد آزادسازي واردات خودرو و تاثير آن بر کاهش قيمت خودروهاي خارجي در بازار توضيح داد: هر از چندي چنين سخناني بيان مي شود و بد هم نيست اما بايد گفت؛ وقتي در اين شرايط پول براي واردات دارو نداريم چگونه مي توان خودرو وارد کرد. البته عدهاي بيان مي کنند که واردات خودرو بدون انتقال ارز امکان پذير شود، اگر اين امکان فراهم باشد به تامين مايحتاج عمومي اختصاص مي يابد و خودروي خارجي در اولويت نخواهد بود. وي تاکيد کرد: خودرو در کشور ما تبديل به کالايي سرمايه اي شده در حالي که خودرو در اصل کالايي مصرفي است.
اين کارشناس بازار خودرو ادامه داد: نه دولت در اين مورد لايحه و دستوري صادر کرده و نه درمجلس به اين موضوع پرداخته شده و هر از چندي اين مساله بيان مي شود و نظرات خود را بيان مي کنند. هرچند اگر واردات اتفاق بيافتد مي تواند سبب تاثيرات مثبتي نظير ايجاد رقابت شود.
وي درباره حباب قيمتي خودروهاي خارجي اظهار کرد: اگر مبناي قيمت ها را بر اساس ارز در نظر بگيريد و نرخ واقعي دلار را احتساب کنيد، مي توان قيمت بسياري از محصولات و کالاهاي خارجي و حباب آنها را حساب کرد. قيمت واقعي ارز مشخص نيست و با نرخهاي کاذب و با حباب عرضه مي شود بنابراين وقتي به نرخ 31 هزار تومان مي رسد، حباب دارد و اکنون به 24 هزار تومان کاهش مي يابد، نشان مي دهد حدود 20 تا 25 درصد حباب قيمت وجود دارد بنابراين قيمت خودرو هم به دليل وابستگي به نرخ ارز به همان نسبت کاهش مي يابد.
عرضه فراوان در کف بازار خودرو
وي درباره ميزان حباب قيمتي خودروهاي داخلي توضيح داد: با وجود اينکه در بازار معامله اي انجام نمي شود، عرضه خودرو در کف بازار بسيار زياد است و شايد بتوان گفت به اندازه مصرف يک سال کشور( در صورت توليد نشدن در خودروسازي)، در خانه ها و پارکينگ ها، خودرو وجود دارد.
به خريداران واقعي توصيه مي کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خريداري نکنند
وي افزود: اين شرايط سبب شده تا عرضه باشد و در مقابل تقاضايي وجود نداشته باشد. در بازار آزاد هنوز شاهد 60 تا 70 درصد حباب قيمت خودروهاي داخلي در بازار آزاد هستيم.
البته حباب قيمتي بعضي از خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه حدود 100 درصد هم مي شود.
خودرو بخريم يا خير؟
وي به کساني که قصد خريد خودرو دارند، توصيه کرد: اين اتفاق قبلا هم افتاده؛ اکنون خريدار واقعي در بازار وجود ندارد که با شرايط پايين آمدن روزانه قيمت ها به دنبال خريد باشد ، بنده به خريداران واقعي توصيه مي کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خريداري نکنند.
با توجه به سير نزولي قيمت ها به نظر مي رسد با کاهش بيشتر تقاضا در اين بازار، شاهد سرعت گرفتن ريزش نرخ ها و از بين رفتن حباب قيمت ها در هفته هاي آتي باشيم.