برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

۱۲۰۰ تن بذر ذرت در گمرکات خوراک موش شد!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
۱۲۰۰ تن بذر ذرت در گمرکات خوراک موش شد!

ايسنا/ يک فعال بخش خصوصي از متروکه شدن ۱۲۰۰ تن بذر ذرت دامي در گمرک خبر داد.

مجيد زارعي توليدکننده و واردکننده بذر علوفه در نشستي با موضوع هم‌انديشي توليدکنندگان نهاده‌هاي دامي و علوفه با بيان اينکه کشور پتانسيل توليد علوفه دارد و مولد توليد علوفه نيز بذر است، گفت: امروزه به کود، سم و بذر ارز نيمايي تخصيص داده شده در حالي که ذرت و نهاده هاي دامي با ارز ۴۲۰۰توماني وارد کشور مي شوند.
وي ادامه داد: کشاورز براي توليد علوفه تلاش مي کند و با ارز نيمايي بذر و کود مي خرد اما بايد با نهاده اي که ارز ۴۲۰۰ توماني به آن تعلق گرفته است رقابت کند، چگونه اين امر امکان پذير است؟ اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ توماني به نهاده هاي دامي تعلق بگيرد بهتر است اين ارز به صنعت مولد هم اختصاص داده شود. اگر قرار است بر مبناي ارز آزاد محاسبه شود نهاده هاي دامي هم بايستي با ارز آزاد حساب شوند.
زارعي اضافه کرد: تيرماه امسال بانک مرکزي بخش نامه اي را ابلاغ کرد که براساس آن بذر از گروه کالايي يک به گروه کالايي دو منتقل شد. يعني کشاورزي که قصد دارد علوفه بکارد بايد  هزينه ارز نيمايي را بپردازد و از اين به بعد بايستي واردات بذر تماما با ارز نيمايي باشد.
اين فعال بخش خصوصي تصريح کرد: بر اساس اين بخشنامه تمامي بذور ذرت و علوفه که از ۲۰ فروردين وارد کشور شده اند بايستي با ارز نيمايي محاسبه شوند و واردکنندگان بايد نرخ ارز نيمايي را به بانک عامل بپردازند. به همين دليل بسياري از واردکنندگان نتوانستند کالاهاي خود را از گمرک ترخيص کنند و در حال حاضر اين محموله ها متروکه  اعلام شده و مورد هجوم موش ها قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينکه به ازاي هر يک کيلو بذر ذرت مي توانيم حداقل ۲تن ذرت دانه اي توليد کنيم، اظهار کرد: حدود ۶ماه است که ۱۲۰۰ تن از اين بذر ها در گمرکات کشور باقي مانده و ترخيص نشده است و ضريب کيفي اين بذور نيز رو به کاهش است. در حالي که اگر اين بخشنامه نبود با اين ۱۲۰۰ تن بذر ۴۰ هزار هکتار زمين زيرکشت مي رفت.
زارعي عنوان کرد: قيمت هر کيلو بذر وارداتي با ارز ۴۲۰۰ توماني براي کشاورزان حدود ۳۵ هزارتومان تمام مي شد. حال با حذف ارز ۴۲۰۰ توماني و تغيير آن به ارز نيمايي قيمت بذر به ۱۵۰ هزارتومان مي رسد و اين براي کشاورز صرفه اقتصادي ندارد که بذر گران خريداري کند.
وي در پايان گفت:نداشتن سند چشم انداز براي صنعت کشاورزي و دامپروري بحران اصلي کشور است.
در ادامه اين نشست سارا همراهي - يکي ديگر از توليدکنندگان و واردکنندگان بذر - در انتقاد به تصميمات يک شبه بانک مرکزي گفت: از طرف وزارت جهاد کشاورزي مجوز واردات بذر را دريافت کرديم و بذور خريداري شد. به عبارت ديگر بازار را بررسي کرديم و هزينه هاي لازم را انجام داديم اما در تيرماه بانک مرکزي بخشنامه اي داد که از فروردين سالجاري کساني که بذر وارد کرده اند بايستي با نرخ ارز نيمايي محاسبه شود. به عبارت ديگر اين تصميمات ناگهاني مشکلات بسياري براي فعالان اين بخش ايجاد مي کند.
رضا حاتم زاده - توليدکننده نمونه علوفه استان خوزستان - نيز در ادامه اين نشست گفت:کشاورزاني که در صنعت علوفه فعاليت مي کنند مشکلات بسياري زيادي از گذشته تاکنون دارند که از اين مشکلات مي توان به عدم دسترسي به بذور اصلاح شده، گواهي شده و استاندارد اشاره کرد.
وي با بيان اينکه عمده بذر مصرفي در کشور به صورت سنتي تهيه مي شود که خصوصيات مورد نظر کشاورزان را ندارد، گفت: از سال ۱۳۹۴ کشور با خشکسالي  و کم آبي  مواجه شده است. در جنوب کشور نيز مشکل شوري زمين وجود دارد و کشاورزان خسارت هاي بسياري در اين زمينه ديده اند. از وزارت جهاد درخواست کرديم که به بذور مقاوم تر در برابر شوري و بيماري دسترسي داشته باشيم ولي جوابي نگرفتيم و مجبور شديم خودمان در اين زمينه تحقيقاتي انجام دهيم. اما با تصميم بانک مرکزي براي تغيير گروه بذر علوفه‌هاي دامي از يک به دو امکان تامين بذر با مشکل مواجه شده است.
وي تصريح کرد: در حقيقت بذوري که وارد کشور شده در گمرک مانده و رسوب کرده است و بانک عامل اجازه ترخيص آن را نمي دهد.
اين توليدکننده با اشاره به اينکه مشکلاتي که در حال حاضر براي گوشت و مرغ و لبنيات افتاده است نتيجه مديريت هاي گذشته است، گفت: نتيجه اتفاقاتي که در حال حاضر در صنعت علوفه در حال رخ دادن است مدتي ديگر مشخص مي شود و با جهش قيمت علوفه و گوشت مواجه خواهيم شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره