خراسان/ محسن چاوشی طی این سال ها، آن قدر کارهای خوب و شنیدنی از خود منتشر کرده است که دیگر همه او را یکی از قطب های قدرتمند موسیقی کشورمان می دانند. شاید خیلی ها دلیل موفقیت محسن را صدای متفاوتش بدانند اما این تمام ماجرا نیست! او به سبک خودش آهنگ می سازد و می خواند. به خاطر شرایط کاری پدرش که کارمند شرکت نفت بود، در خرمشهر متولد می شود و فرزند آخر یک خانواده هفت نفره است. جنگ ایران و عراق او را به کرمانشاه، مشهد و تهران می کشاند. شهرهایی که انگار برای او خاطره ساز بوده اند. او در مرور همین خاطرات به تازگی ویدئوی کوتاهی از محل زندگی خود در مشهد در محله ای مخصوص جنگ زده ها که به شهرک عرب ها معروف است، منتشر کرد. زندگی حرفه ای محسن چاوشی از روزی که یک خواننده زیر زمینی بود تا امروز که یکی از خواننده های محبوب سبک پاپ و راک است، دستخوش حاشیه های زیادی بوده است. حاشیه هایی که یکی از آن ها در همین روزها دارد اتفاق می افتد، تهدید محسن چاوشی درباره مجوز آلبومش و انتشار قطعاتی از آن در حالی که هنوز مجوز وزارت ارشاد ندارد. او از صفحه اینستاگرام خود به عنوان یک تریبون رسمی و اختصاصی استفاده می کند، به طوری که اگر هر کدام از حاشیه های او را پیگیری کنید به این صفحه می رسید. انگار این صفحه جای گفت و گوهای او با مطبوعات را گرفته است. حال با توجه به احوالات او در دوران موسیقایی اش، تمام حاشیه هایی را که یک سر آن به «محسن چاوشی» می رسد، بررسی کردیم.
روزهای زیرزمینی چاوشی
علاقه محسن چاوشی به موسیقی، شاید به دوره نوجوانی اش برگردد. اما دوره سربازی مقطعی از زندگی اوست که موسیقی را برای او جدی تر کرد. او در این دوره جزو یگان موسیقی بود و ساکسیفون آلتو می زد. ماجرا از همان جا شروع شد و آشنایی با چند فعال موسیقی، چاوشی را به استودیوهای خانگی کشاند. در همان سال ها بود که آهنگ کفترچاهی را خواند و بعد از مدتی چند کار از اشعار مریم حیدرزاده و حمید مصدق را در قالب آلبومی تهیه کرد و برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد برد. این آلبوم ردشد اما سی دی آن پخش شد. آن روزها چاوشی مطرح نبود و برخی صدای او را با یک خواننده دیگر اشتباه می گرفتند. او در استودیو های زیادی کار کرد و استودیوهای زیادی در خانه برای خود ساخت. با این همه، محسن چاوشی همچنان یک خواننده زیرزمینی محسوب می شد و اولین آلبوم موسیقی اش به نام «نفرین» را در سال 1382 به همین صورت منتشر کرد.
تولد«سنتوری» و مطرح شدن چاوشی
« سنتوری» داریوش مهرجویی را به سرانجام رساند. این فیلم در نهایت مجوز نگرفت و همین موضوع، باعث شد نام او بیشتر از پیش بر سر زبان ها بیفتد و شهرت او همگانی شود. او درباره نحوه فعالیتش در این فیلم گفت: «به کمک مادرم یک پتو را با میخ جلوی پنجره زدیم و دیوارها را هم با پتو پوشاندیم تا صدا نپیچد. مادرم از اتاق بیرون رفت و با یک پتو از بیرون، در اتاق را پوشاند. خودم هم از این طرف در، یک پتو آویزان کردم تا بتوانم در نهایت فضایی را در اختیار داشته باشم که در آن بشود وکال گرفت. بعد از همه این ماجراها، پتو را کشیدم روی سرم و در همان شرایط خواندم و همه وکال را ضبط کردم. از زیر پتو که بیرون آمدم، «علی سنتوری» به دنیا آمده بود. همان نسخه هم نهایی و پخش شد». جالب است بدانید قطعه «کلاغ روسیاه» سروده امیر ارجینی که سال 84 تولید شد، بعدها در همین آلبوم «سنتوری» قرار گرفت.
شروع یک فعالیت مجاز با «یه شاخه نیلوفر»
حدود یک سال از محسن چاوشی خبری نبود تا این که اواخر سال 87 یک اتفاق ویژه برای چاوشی و هوادارانش افتاد. او با آلبوم مجاز «یه شاخه نیلوفر» که تنظیم صدا و کیفیتی بهتر از کارهای زیرزمینی اش داشت، به بازار موسیقی برگشت و دنیای موسیقی را زیر و رو کرد. این آلبوم در سال 87 به عنوان بهترین آلبوم سال شناخته شد . از این آلبوم 12 قطعه ای، آهنگ «کجاست بگو» به عنوان بهترین قطعه آهنگ سال شناخته شد. ترانه بهترین قطعه سال را حسین صفا که تا امروز همکاری اش را با چاوشی ادامه داده، سروده است. او در سال 88 آلبوم «ژاکت» را منتشر کرد که قطعه «سلام آقا» آن در ایام محرم آن قدر به چشم آمد که محمود کریمی مداح در ویدئویی از چاوشی به خاطر این آهنگ تشکر کرد. چاوشی در آستانه رونمایی از همین آلبوم، قول برگزاری کنسرت را داد که عملی نشد.
واکنش به کارگردان آژانس شیشه ای
سال92 ابراهیم حاتمی کیا در نشست خبری فیلم سینمایی«چ» از محسن چاوشی گفت. او سوال خبرنگارها درباره این که چرا با توجه به اظهارات قبلی، چاوشی تیتراژ این فیلم را نخوانده است، مدعی شد: «فیلم بسته شده بود و پس از آن، آقای چاوشی فیلم را دیدند. ایشان خیلی با چ ارتباط برقرار کرد و آن را دوست داشت و در نهایت هم قرار شد یک کار آزاد در این‌باره انجام دهد نه برای تیتراژ». این صحبت ها واکنش های منفی محسن چاوشی را در پی داشت و او با لحنی اعتراض آمیز در صفحه شخصی خودش نوشت: «به دلیل طرح ادعاهایی سراسر وارونه و کذب درباره نحوه همکاری بنده با پروژه «چ» در نشست مطبوعاتی این فیلم در جشنواره، بهتر است همچنان سنتوری اولین و آخرین تجربه سینمایی‌ام باشد». البته نام او به عنوان خواننده در «لامپ 100» سعید آقاخانی هم به چشم می خورد.
«نه» بلند به کارگردان سنتوری
در زمستان سال 93 پروژه ساخت «سنتوری2» کلید خورد. داریوش مهرجویی کارگردان «سنتوری» همزمان با پیش تولید این فیلم، به سراغ محسن چاوشی رفت اما چاوشی پیشنهاد او را با درخواست دستمزدی بالا و با پست «سنتوری نه، شهرزاد نه» رد کرد. این رد کردن به مذاق کارگردان نارنجی پوش خوش نیامد و به فیلم نت گفت: «خیلی از چاوشی رنجیدم چون او را من آوردم و برایش مجوز گرفتم. ما تولید «سنتوری» را پنج ماه عقب انداختیم تا برایش مجوز بگیریم اما او به جای قدردانی گفت برای قسمت دوم ۵۰۰ میلیون بدهید! حالا یک خواننده جدید را رو می کنم تا روی چاوشی کم شود؛ یک موزیسین توانا». مهرجویی «فریمن» را به عنوان خواننده این اثر سینمایی معرفی کرد اما نتوانست روی چاوشی را کم کند چون فیلم «سنتوری 2» ساخته نشد.
برچسبی که باعث اجرای زنده شد
محسن چاوشی، محبوب اما عزلت نشین است به طوری که تعداد گفت و گوهای او نسبت به هم صنفی هایش انگشت شمار است و به همین دلیل، ویدئوی حضور او در کنسرت مهدی یراحی مانند بمب در فضای مجازی سر و صدا کرد. چاوشی با گذشت 15 سال از فعالیت موسیقایی اش هنوز کنسرتی برگزار نکرده است و همین موضوع باعث شد تا مجری یک شبکه ماهواره ای «نظریه کپی، دستگاهی و ماشینی بودن» صدای چاوشی را که نظریه جدیدی هم نیست، مطرح کند. این نظریه واکنش منفی هواداران دو آتشه چاوشی را در پی داشت. البته چاوشی در این باره هم بیکار نماند و باز به سراغ تریبون همیشگی اش رفت. او این بار با اشتراک ویدئویی از اجرای زنده آهنگ «متاسفم» که در سال 85 ساخته شده بود، به صورت عملی واکنشش را از تریبون شخصی اش نشان داد.
چالش های سرزمینِ حاشیه خیز تلویزیون برای چاوشی
تلویزیون هم برای محسن چاوشی «حاشیه خیز» بوده است. یکی ازحاشیه های این سرزمین به برنامه «سه ستاره» برمی گردد، به زمانی که احسان علیخانی و آرش ظلی پور درباره اجرای زنده خواننده ها صحبت می کردند. احسان علیخانی گفت خواننده ای واقعی است که زنده بخواند. آرش ظلی پور هم در ادامه گفت:« باز از فردا یک عده راه می افتند و از خواندن خود فیلم می گیرند، ما خواننده‌های زیادی داریم اما کسی که زنده می‌خواند، خواننده واقعی است». همین باعث شد تا برخی این طعنه مشکوک را به محسن چاوشی نسبت دهند. واکنش چاوشی این بار این بیت شعر« مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز/ ور نه در مجلس رندان خبری نیست که نیست» بود. البته علیخانی بعد از این ماجرا، عذرخواهی کرد و گفت به هیچ عنوان منظورش چاوشی نبوده است. چاوشی چندی پیشتر به دنبال قرار گرفتن ریمیکس آهنگ های «قطار» و« عروس من» در نظر سنجی برنامه تلویزیونی
« هفت ترانه» شبکه شما و پخش آهنگ «قطار» به عنوان تیتراژ برنامه ساعت25 از شبکه 5 سیما، بیانیه ای صادر کرد و گفت برای پخش هیچ یک از قطعات آلبوم هایم از من اجازه گرفته نشده است.
یک اختلاف خواننده محور
رابطه محسن چاوشی با هم صنفی هایش گاه در تنش بوده است. ماجرای این حاشیه به حضور سینا سرلک در برنامه مهران مدیری برمی گردد. سینا سرلک که با هم خوانی با محسن چاوشی در قطعه«کجایی» سریال شهرزاد مطرح شد جای خالی چاوشی را در برنامه های تلویزیونی تایید و به نوعی اختلافش را با چاوشی تکذیب کرد. این در حالی است که در قسمت نهم فصل دوم سریال «شهرزاد» قطعه‌ای با نام «تنها امید زندگی»با صدای سرلک پخش شد که این قطعه و همین‌طور ماجرای حذف نام چاوشی از روی جلد سریال باعث ایجاد حاشیه شد. پس از آن در قسمت یازدهم سریال و در حالی‌که قرار بود یک اثر دو صدایی با شعری از باباطاهر از چاوشی و سرلک منتشر شود، صدای سرلک به طور کلی از شهرزاد حذف و قطعه «کاش ندیده بودمت» چاوشی به صورت تک‌صدایی منتشر شد.
شدت گرفتن شایعه مهاجرت به خاطر یک کامنت
همزمانی حاشیه سازی های چاوشی برای مجوز آلبوم ابراهیم و انتشار آن با نظر او در زیر پست یکی از دوستانش که خبر از افزایش جست و جوی کلید واژه مهاجرت در ایران می داد، باعث شد برخی فکر کنند او در فکر مهاجرت است. چاوشی در این کامنت نوشته بود: «وقتی خونه ات کوچیک شد عوضش کن وقتی محله ات خسته ات کرد عوضش کن وقتی شهر و کشورت خفه ات کرد، عوضش کن». همین کامنت به سرعت در شبکه های اجتماعی پیچید و حاشیه مهاجرت آقای خاص را بر سر زبان ها انداخت.
سال 97 در آتش حاشیه های چاوشی
در سال جدید؛ خوزستان دست مایه اعتراض های چاوشی شد. هوشمندی او باعث شد تا در روزهای بی تفاوتی مسئولان به خوزستان، چاوشی این قطعه را در سالروز آزادی خرمشهر منتشر کندو بعد نوبت به «ابراهیم» برسد. آلبومی به تهیه کنندگی هادی حسینی( همان تهیه کننده آلبوم امیر بی گزند) که 9 ماه در انتظار مجوز وزارت ارشاد است. ماجرا از روزی شروع شد که محسن چاوشی در صفحه اش نوشت: اگر آلبوم «ابراهیم» تا 20 مرداد مجوز نگیرد، آن را منتشر می کنم. این تهدید چاوشی با واکنش صریح و تند ابوالفضل صادقی نژاد مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد همراه بود و این که باید ممیزی ها در پنج قطعه اعمال شود. علی ترابی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم در واکنش به تهدید چاوشی به «موسیقی ما» گفت: به نظرم آقای چاوشی شاید اطلاع نداشته باشند که هیچ‌گونه تلاشی از سوی شرکت ارائه‌دهنده ترانه‌ها برای اصلاح، جایگزینی یا حتی تقاضای مکتوب بازنگری در آرای صادره ارائه نشده و توقف پیشرفت کار، تنها به همین دلیل است. با این حال محسن چاوشی ضمن بی توجهی به این حرف ها، تهدیدش را عملی و دیروز بخشی از «ابراهیم» را به شکل تیزر در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.
اکرم انتصاری


همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرین خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar