تجارت با دلالی بلیت کنسرتها!
خراسان/ هرچند طبق آمار ايسپا، 80 درصد مردم به کنسرت نميروند اما نکتههايي وجود دارد که نشان ميدهد رصد کنسرتها براي برخي در حاشيه، بازار پولسازي ساخته است. کافي است به سايتهاي آگهي رايگان، مانند ديوار و شيپور، نگاهي بيندازيد تا متوجه شکل گرفتن يک تجارت به ظاهر خرده پا در موسيقي، يعني خريدوفروش بليت کنسرت، در هر سبکي باشيد. تعداد بالاي بليتهاي فروشي از برخي خوانندهها و نوازندهها که از قضا هر کدام در ژانر خود موفقيت يا محبوبيتي دارند، نشان ميدهد اين فروشها تنها يک اتفاق نيست و برخي از آنها، صرفا به قصد فروش با قيمتهاي بالاتر، خريداري شده است تا همچنان دلالي، کسبوکار عدهاي باقي بماند. توضيح کوتاهي از وضعيت صندلي، نحوه فروش و قيمت بليت کنسرت داده و نوشته است :«به علت مشکلاتي خودم نميتونم برم. پيامک بفرستين خودم زنگ ميزنم.» البته بعضي ديگر، همين توضيح مختصر را هم نداده اند و اين تقريبا حکايت اغلب بليتهايِ فروشيِ کنسرت در سايتهاي آنلاين است. جالب اين که با بررسي برخي بليتها، ميتوان متوجه شد که فروشنده بليت کنسرت کيهان کلهر، عليرضا قرباني، بهنام باني و مهدي احمدوند يک نفر است! از طرفي، تعداد زياد اين بليتها نشان ميدهد همه فروشها به دليل مشکل شخصي نيست و به نظر ميرسد پاي بازار سياه از اين طريق به موسيقي هم باز شده است. جالب اين که اين جريان، کاملا با جريان روز موسيقي همخوان است؛ دلالها سليقه هر سبک را ميشناسند و به همين دليل ميتوان به راحتي بليت کنسرت مد نظر خود را پيدا کرد؛ منتها با قيمتهاي غير واقعي. فروش چند برابر قيمت واقعي برخلاف تلاش گروه کيهان کلهر مبني بر شکل نگرفتن بازار سياه بليت کنسرت «شهر خاموش»، اين اتفاق افتاده است. بليتهاي هر دوره کنسرت او در تالار وحدت که با توجه به موقعيت قرارگرفتن صندلي از 50 تا 160 هزارتومان متغير بود، در ساعت آغازين فروش، به پايان رسيد. نکته مهم اين که دلالان به خوبي خاص بودن و تشنگي مخاطب را براي اين کنسرت شناخته اند و بليت اين کنسرت را تا حدود چهار برابر و نيم قيمت حداکثري، يعني 700 هزارتومان، به فروش گذاشته و به تئوريِ «همينه که هست» روي آوردهاند. اين آشفتگي درخصوص بليت ديگر کنسرتها هم وجود دارد و با توجه به آن چه در اين سايتها ديده ميشود، هم اکنون، فروش بليت کنسرت محسن ابراهيمزاده از ديگر خوانندههاي پاپ بيشتر است. در پي يک سازوکار اصولي اکنون فروش رسمي بليت کنسرتها از طريق چند سايت خاص انجام ميشود. خريد بليت در برخي از اين سايتها، با يک کد ملي هيچ محدوديتي ندارد و در برخي سالنها، تنها ارائه بليت، بدون هيچ مدرک شناسايي، کافي است. همين عاملي براي شکل گرفتن اين بازار حاشيهاي در سايتهاي آگهي رايگان شده است. از آن جا که ما با اين پديده در بليتفروشي مسابقههاي جنجالي و حساس فوتبال غريبه نيستيم ،بايد به فکر سازوکاري مانند انحصاري کردن خريد هر بليت با يک کد ملي و ايجاد قواعدي براي اصالت بليت هر شخص بود تا اين بازار سياه که هنوز در موسيقي به اندازه فوتبال جان نگرفته است، عقيم بماند و حال موسيقي را از ايني که هست آشفتهتر نکند.