آلبوم «زیرا که میوزد» رونمایی شد
باني فيلم/ در ابتداي اين مراسم فرزاد آذري پور مدير نشر هاشور گفت: آشنايي من با پيتر سليماني پور به زماني برمي گردد که هنوز کامپيوتر وارد دنياي گرافيک نشده بود. تصويري که از اودر خاطرم مانده اين است که هميشه لبخندي بر لب داشت و سخاوتمندانه آنچه داشت را منتقل مي کرد. وي ادامه داد: قرار بود در زمان راه اندازي سامانه ويدئويي هاشور بخش موسيقي آنرا مديريت کند اما شرايط جسماني اش اجازه نداد. از همه همکاراني که براي انتشار اين آلبوم کمک کردند، تشکر مي کنم. در ادامه جوان که پخش اين آلبوم را بر عهده دارد نيز گفت: در مراسم امروز هنرمنداني حضور دارند که از دوستان نزديک سليماني پور هستند و قطعا صحبت هايشان مهم تر خواهد بود.از مديران شهر کتاب دانشگاه که اجازه برگزاري اين مراسم را دادند، تشکر ميکنم. وي ادامه داد: آخرين تصويري که از پيتر سليماني پور به يادم مانده در جشنواره آيينه و آواز است که بسيار تکيده و رنجور از پله هاي تالار رودکي بالا آمد و عاشقانه تا آخرين روزهاي زندگي در حوزه موسيقي گام برداشت. او در آخرين لحظه هاي زندگي اش با اينکه نميتوانست ساز بزند اما مخاطب جدي موسيقي بود. علي بوستان از دوستان نزديک سليماني پور نيز گفت: ما هميشه عادت داريم براي عزيز و دوستي که از ميان ما مي رود ناراحت و اندوهگين مي شويم اما پيتر با آثارش همچنان در ميان ما است. وي با بيان اينکه آشنايي اش با پيتر به سال۶۵ در دانشگاه برمي گردد، افزود: سليماني پور مصداق کامل مردي است که تکليفش با خودش مشخص بود و وسواس کاري اش در آثار بصري، موسيقي و گرافيکش مشهود بود و براي اين وسواس خودش را ايزوله مي کرد. بوستان خاطرنشان کرد: بسياري از هنرمنداني که در حوزه موسيقي در دنيا شناخته شده هستند، ايران و موسيقي ايران را از طريق پيتر شناختند. براي انتشار اين آلبوم به جز خودش زحمات زيادي توسط دوستان ديگر کشيده شده است که باني شدند تا آلبوم «زيرا که مي وزد» منتشر شود. وي ادامه داد: جاي خودش و آلبوم هاي بعدي اش در کشور ما بسيار خالي خواهد بود. آثار زيادي از او در مرحله تدوين وجود دارد که با منتشر شدنشان لذت خواهيم برد. در ادامه رضا عسگرزاده نوازنده مطرح موسيقي با بيان اينکه از انتشار آخرين آلبوم سليماني پور خوشحال است، گفت:من هم معتقدم پيتر الان در بين ما است اما متاسفانه نمي توانيم او را ببينيم. من با او طي حادثه اي در سال ۶۲ آشنا شدم و تجربيات هيجان انگيزي با او داشتم ودر طول اين سال ها سعي کرديم کارهايي را مشترک باهم انجام دهيم. از تلاش همه دوستاني که موفق شدند تا اين آلبوم را منتشر کنند، تشکر مي کنم. در ادامه عليرضا ايران نژاد روزنامه نگار حوزه موسيقي نيز گفت: آشنايي من با اين مرد بزرگ به زماني برمي گردد که در منزل او تمرين موسيقي انجام مي داديم. هميشه شخصيت، متانت، طنز و غرورش که از ايمان به کارش مي آمد زبانزد همه بود و براي من جذاب بود. وي ادامه داد: سليماني پور از جمله هنرمنداني بود که ما روزنامه نگاران کمتر مي توانستيم سراغش برويم زيرا بايد از قبل مي دانستيم که چه چيزي بايد از او بپرسيم زيرا پاسخ هاي او نياز به تجزيه و تجليل داشت. نبود آدم هاي مثل او جبران ناپذير است زيرا سليماني پور آدم بسيار متعهدي بود که خودش را به بازار نفروخت. در ادامه امير بهاري روزنامه نگار حوزه موسيقي نيز با بيان اينکه سليماني پور در زندگي او آدم بسيار مهمي بوده است، گفت: با او مصاحبه هاي زيادي داشتم و اغلب موضوع گفتگو موسيقي تلفيقي بود از جمله ويژگي هاي خوبش اين بود که سريع مطالب را اصلاح مي کرد. يادم مي آيد در جمله اي به او گفتم موسيقي تلفيقي در دهه ۵۰ شکل گرفت و او سريع گفت خير مربوط به دهه ۶۰ مي شود. وي ادامه داد: مشخصه مهمي که در وجود او بود و در موسيقي اش هم جاري بود اين بود که تا آخرين لحظه ارائه آثارش تلاش مي کرد و اولويتش اين بود که صادقانه بر روي صحنه حاضر شود.به همين دليل مانند موزيسين هاي بزرگ فراز و فرودهاي زيادي داشت. بهاري در ادامه يادآور شد: به خاطر اصل و نسب سليماني پور هميشه اين نگاه نسبت به او وجود داشت که خُلقياتش غربي است درحاليکه کاملا شرقي بود. او کسي بود که جَز (موسيقي آزاد) را در ايران آموزش داد. اين را خطاب به افرادي مي گويم که معتقدند در کشور ما جَز وجود ندارد. براي سليماني پور جَز بسيار مهم بود و يک روايت شرقي نسبت به آن داشت. وي ادامه داد:زمانيکه قطعه را مي زد سعي مي کرد تمام المان هاي شرقي در آن وجود داشته باشد. اميدوارم پيتر سليماني پور به عنوان يک روشنفکر- موزيسين شناخته شود يعني همان چيزي که هنر مدرن از هنرمندان شرقي انتظار دارد. او الگوي خوبي است تا بدانيم تعهد يک هنرمند به موسيقي چيست. سياوش روشن از دوستان سليماني پور نيز گفت: دوستي و آشنايي من با اين هنرمند به اندازه گذراندن ۳ آکادمي است. در روزهاي آخري که مشغول جمع آوري کارهاي هنري اش بوديم چيزي بالغ بر ۲۰۰ قطعه تمام شده از وي پيدا کرديم که وقتي به دست نويس ها دقت مي کردم متوجه شدم که تاريخشان بسيار قديمي است که با خط بسيار خوب او نوشته شده بود. وي ادامه داد: سليماني پور از هر سبکي نوشته بود چيزهايي که امروز هنرجويان موسيقي آنها را تمرين مي کنند درحاليکه او بدون رفتن به دانشگاه آنها را آموحته بود.سليماني پور موسيقي ايراني، موسيقي اقودام و کلاسيک را جدي گوش مي کرد و درباره آنها صحبت مي کرد. اين رهبر ارکستر با بيان اينکه از پيتر بيشتر گوش کردن را به معناي عميق آموخته است، بيان داشت: اين ميراث بزرگي است که از او به جا مانده است به همين دليل موسيقي او قابل شنيدن است و همه المان هاي اصلي در آثار او ديده مي شود. در ادامه مژگان جلال زاده از همراهان و دوستان نزديک نيز گفت: براي انتشار اين آلبوم راه طولاني طي شده است که در بخشي از اين راه پيتر سليماني پور حضور نداشت.اين کار توسط رضا عسگرزاده که کار مسترينگ و فرزاد آذري پور مدير نشر هاشور انجام شده است. وي ادامه داد: از ويژگي هاي مهم سليماني پور خودآموختگي اش بود درحاليکه هيچ وقت معلم نداشت.از آلبوم «منظومه شخصي» او متوجه شدم که او مي توانست از اين خودآموختگي خلق به معناي عالي کند. جلال زاده يادآور شد: نکته مهم اين است که در بهار ۹۶ سليماني پور کليه ارتباط موسيقي اش را با ناشر قبلي قطع کرد اما آنها هنوز اصرار به فروش آثار او دارند. از گفتن اين جمله متاسفم اما اينکار کاملا به شکل غيرانساني انجام مي شود. از همه علاقمندان به آلبوم «زيرا که مي وزد» مي خواهم براي تهيه اين قطعات به ناشر قانوني آن مراجعه کنند. در اين مراسم فريم ۲۱ از فيلم ۲۴ فريم عباس کيارستمي که کار موسيقي اش را پيتر سليماني پور انجام داده بود نمايش داده شد. در انتهاي اين مراسم قطعه اي از پيتر سليماني پور که مربوط به سال ۱۳۷۰ بود و از قديمي ترين آثارش محسوب مي شود، اجرا شد. علاقمندان مي توانند براي تهيه اين آلبوم به سايت هاشور مراجعه کنند.