موسیقيِ جدی، حامی ندارد!
ايرنا/ در نشست خبري کنسرت ارکستر زهي آرکو عنوان شد که تهيهکنندگان و اسپانسرها تمايل چنداني به حمايت از موسيقي جدي ندارند. نشست خبري مربوط به کنسرت گروه آرکو، روز سه شنبه در تالار وحدت برگزار شد. در اين نشست ابراهيم لطفي رهبر ارکستر، علي جعفري پويان مايستر ارکستر، نيما جوان برگزارکننده اين کنسرت و پورنگ پورشيرازي نوازنده ارکستر با خبرنگاران حوزه موسيقي رسانه هاي کشور به گفت وگو پرداختند و از عدم توجه نهادها به موسيقي جدي اظهار گلهمندي کردند. از ايده تا عمل در ابتدا ابراهيم لطفي رهبر ارکستر گفت: چند سال پيش به تشويق برخي از شاگردانم مخصوصا ايده پردازي علي جعفري پويان تصميم بر تشکيل اين گروه گرفتيم و چون ارکستر زهي بود، نامش را آرکو گذاشتيم که اشاره اي است بر نام آرشه. وي افزود: اولين کنسرتمان را دي ماه ۱۳۹۷ برگزار کرديم وپس از آن در شيراز کنسرت داديم و در جشنواره موسيقي فجر هم شرکت کرديم. وي افزود: بناي اين ارکستر بر حضور نوازندگان جوان است اما نوازندگاني از ۱۶ ساله تا ۴۰ ساله داريم. اميدواريم در آينده اين ارکستر روز به روز منسجم تر و قوي تر شود. نقش رسانه ها در فرهنگ سازي در ادامه علي جعفري پويان ضمن اشاره به کم بودن مخاطب ارکستر جدي در ايران گفت: در اکثر کشورهاي جهان هم مخاطب موسيقي پاپيولار بسيار بيشتر از موسيقي کلاسيک است. اما براي آشتيِ بين موسيقي کلاسيک و مردم چه بايد کرد؟. وقتي صبح تا شب از تمام رسانه ها بيشترين حجم از موسيقي پاپيولار پخش مي شود، به طبع مخاطب هم همان موسيقي را مي شنود و دوست دارد. براي گسترش موسيقي کلاسيک و موسيقي هاي جدي بيشترين نقش را راديو تلويزيون دارد. سبک باروک سنگ بناي آغاز آموزش موسيقي است در ادامه اين نشست لطفي ضمن اشاره به سبک هايي که آرکو تاکنون به آنها پرداخته گفت: اولين اجرايمان را با قطعه هايي از موسيقي باروک به صحنه برديم. کنسرت پيش رو را با قطعه هايي از موسيقي رمانتيک انتخاب کرده ايم چون در سبک رمانتيک امکان بيشتري در انتخاب آثار داريم. وي در ادامه درباه علت پيوستن برديا کيارس به ارکستر آرکو گفت: او از اولين شاگردان من بود و ابراز تمايل کرد تا در اجراي ما کنارمان باشد. من هم استقبال کردم. کيارس در حال حاضر خودش از استادان حوزه موسيقي است. اهميت توان فرهنگي کمتر از نظامي نيست لطفي در ادامه گفت: ارکسترها و هر فعاليت هنري جدي بازتاب و بيانگر قدرت و سطح فرهنگي و هنري يک کشور است. هر چقدر اين اتفاق ها در سطح بالاتري رخ دهد، بيانگر قدرت آن کشور است. توان فرهنگي و هنري را بالاتر از توان نظامي هر کشوري مي دانم. موسيقي کلاسيک را به ارکستر سمفونيک محدود نکنيم علي چعفري پويان در ادامه افزود: نماد زنده نگه داشتن موسيقي کلاسيک، تنها ارکستر سمفونيک تهران نيست. ارکسترهاي کوچک و جانبي هستند که با کمترين امکانات و حداقل ترين پشتوانه ها دارند بار زنده نگه داشتن موسيقي کلاسيک را به دوش مي کشند. وي افزود: از چند دهه پيش تاکنون ارکسترهاي زيادي تشکيل شده اما به دليل نداشتن حمايت هاي لازم، آرام آرام کنار رفته اند. وي افزود: ما نبايد يادمان برود که موسيقي متعالي و غيرمتعالي داريم. سبک هايي از موسيقي هستند که اگر نباشند، ديگر سبک ها نمي توانند از آنها خوراک بگيرند. خيلي از نوازندگان موسيقي کلاسيک مي توانند به گسترش موسيقي هاي ديگر هم کمک کنند. برخورد با اساتيد مناسب نيست جعفري پويان افزود: ريشه هاي با ارزش موسيقي مان در حال خشک شدن است. ما بايد سه يا چهار ماه تمرين کنيم تا تنها يک شب اجرا داشته باشيم. گاهي صد کنسرت برگزار مي شود اما تنها چند کنسرت ارزش هنري دارند. بايد از گروه هايي که کار هنريِ واقعي انجام مي دهند، حمايت کنيم. وي گفت: ابراهيم لطفي در آموزش و نوازندگي ساز ويلن کارهاي بزرگي شکل داده است. اما باز هم برخوردي که با لطفي مي شود، واقعا برخورد درست و حمايتي نيست. مسئولان فرهنگي بايد بيايند و از چنين ارکسترهايي حمايت کنند. ما محل تمرين نداريم. چرا نبايد ارکستر آرکو بهترين سالن هاي تمرينِ کشور را شکل دهد.من نگران آرکو هستم و اميدوارم بتوانيم با همکاري و حضور هنردوستان به حيات اين ارکستر ادامه دهيم. براي آرکو هدف مهم تر از نام است نيما جوان مدير اجرايي ارکستر آرکو در ادامه گفت: ما اکنون با نام آرکو کنار هم جمع شده ايم. اما پس از مدتي ديگر نام و عنوان مهم نيست و هدف اصلي به کمک براي ادامه حيات موسيقي کلاسيک تبديل مي شود. وي افزود: برگزاري يک اجرا در تالار وحدت بسيار سخت و دشوار است. يکي از مسائلي که داشتيم اين است که با مديران نمي توانيم ديدار داشته باشيم. هفته گذشته بالاخره توانستيم حمايتي از سوي بنياد رودکي داشته باشيم. اين سبک از موسيقي به حمايت هاي بيشتري نياز دارد. در چند ماه گذشته ما انرژي بسياري خرج کرديم و موجب خستگي مان شد. اين مسئله ما را درباره اجراهاي بعدي هم دچار چالش مي کند. آرکو و وعده هاي توخالي جوان افزود: در اجراي سال گذشته خيلي از مسئولان فرهنگي آمدند و اجراي ما را ديدند. همه هم بعد از اجرا از ما تعريف و تمجيد کردند و وعده حمايت هاي بسياري به ما دادند. الان نزديک به يک سال است که پشت درِ اتاق يکي از همين مسئولان فرهنگي هستم. توقع داريم که در برخي روزها سالن هاي تمرين بنياد رودکي به صورت رايگان در اختيار ما قرار گيرد. به خصوص در روزهايي که اين سالن ها خالي هستند. اسپانسرها به ما توجهي ندارند وي ادامه داد: عشق ما را کنار هم جمع کرده است. سود مالي در چنين اجراهايي اصلا مطرح نيست و در کار هم نيست. هميشه مشکلات مالي با ما بوده و هست. مگر اينکه بتوانيم اسپانسر بگيريم که البته اسپانسرها تمايلي براي حمايت از اين نوع موسيقي ندارند. جوان گفت: در کشورهاي ديگر اسپانسرها اگر از موسيقي هاي جدي حمايت کنند، از معافيت هاي مالياتي برخوردار مي شوند، اما در ايران چنين چيزي اصلا نيست. وي افزود: ما در رپرتوار اين کنسرت يک قطعه اجرا مي کنيم که اگر در رسانه ها به خوبي معرفي شود، بي شک با اقبال زيادي مواجه مي شود و مي تواند يکي از پاپيولارترين قطعه هاي موسيقي در ايران باشد. کنسرت ارکستر آرکو جمعه ۲۴ آبان در تالار وحدت برگزار خواهد شد.