برگزاری کنسرت «زروان» با اجرای قطعاتی از آهنگسازان معروف جهان
موسيقي ايرانيان/ علي قزاني مدير نواي شهر آشوب و تهيه کننده کنسرت گروه زروان با اعلام اين خبر، در گفت و گو با خبرنگار ما، درباره انتخاب نام اين گروه گفت: نامگذاري مکتب امپرسيون (متعلق به اواخر سده نوزدهم ميلادي) که از هنرهاي تجسمي به سبک شناسي موسيقي راه يافته است، ريشه در لحظه تاثيرگذاري يک منظره در اولين نگاه مخاطب دارد. وي درباره قطعاتي که در اين رسيتال اجرا ميشوند، عنوان کرد: استفاده از ترکيبهاي صوتي مبهم ولي متنوع، همراه با تعليق و در عين حال بعضا داراي تغييرات ناگهاني و غيرمنتظره که در ذهن مخاطب تداعي گر درجات متنوع تيرگي و روشني رنگها و همچنين فضاي مه آلود است؛ ميتواند مبناي اين وام گيري از دايره واژگاني هنرهاي تجسمي باشد.» قزاني با اشاره به کنسرت اين گروه در آذر ماه گفت: گروه زروان (رسيتال ويولن) ۶ آذر ۱۳۹۸ در تالار رودکي ساعت ۲۰:۰۰ به روي صحنه خواهند رفت. ايشان همچنين درباره آثاري که در کنسرت گروه زروان اجرا خوهد شد، توضيح داد: در رسيتال ويولني که توسط بابک کوهستاني (نوازنده ويولن) و دو همکار ديرينش در آنسامبل زروان، کارن سلاجقه (نوازنده پيانو) و نرگس فلاح پسند (نوازنده ويولنسل) اجرا خواهد شد، آثار دو آهنگساز فرانسوي شُهره به مکتب امپرسيونيسم يعني «کلود دبوسي» و «موريس راول» آنچنان سنگيني ميکنند که خواه ناخواه اين اجرا را در ذهن مخاطب، اجرايي پيرامون موسيقي امپرسيونيستي به حساب ميآورد. از اين رو زروان نيز ترجيح را بر آن قرار داده تا يکدستي اين کنسرت را از بين نبرد و از ديگر آثاري متناسب، در کنار آثار آهنگسازان نامبرده بهره ببرد. علي قزاني ادامه داد: گرچه دو آهنگساز ديگر اين برنامه، «اتورينو رسپيگي» ايتاليايي و «اوژن ايزاي» بلژيکي مشخصا در زمره آهنگسازان امپرسيونيست محسوب نميشوند، اما هم عصر بودن آنها با دو آهنگساز فرانسوي و همچنين تفکر غالب بر آثار منتخب ايشان در اين کنسرت (سونات ويلن و پيانو اثر رسپيگي و سونات ويولن سولوي شماره ۵ اثر ايزاي) که المانهاي امپرسيونيستي در آنها ديده ميشود؛ قرابت شکلي و محتوايي قابل توجهي را در رپرتوار اين کنسرت رقم زده است.