برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
موسیقی

همه حاشیه‌های موسیقی که در روزهای کرونایی اتفاق افتادند

منبع
مهر
بروزرسانی
همه حاشیه‌های موسیقی که در روزهای کرونایی اتفاق افتادند
مهر/ قرنطينه طولاني‌مدت هنرمندان در خانه، سبب رو آوردن به فضاي مجازي و گپ و گفت‌هاي «زنده» در اينترنت شده است؛ گفتگوهايي که طي هفته گذشته حاشيه‌هايي را هم به همراه داشت. روزهاي کرونايي همچنان در حال عبورند و فعاليت‌هاي موسيقايي هنرمندان فعال اين عرصه نيز همچنان تحت‌تأثير سفر طولاني اين ويروس سرسخت در سراسر دنيا قرار دارد. البته برخلاف روزهاي نخست، فعلاً خبري از بازار داغ اجراهاي زنده و ارتباط رو در رو با مخاطب نيست و همين امر موجب خلاقيت‌هاي متفاوتي شده که در هفته‌هاي گذشته بخشي از آن‌ها در رسانه‌هاي رسمي هم انعکاس پيدا کرد. البته در همين ماجراي کنسرت‌هاي مجازي هم اتفاقاتي بعد از فراگيري اين پديده به وجود آمد که تعدادي از هنرمندان را در شرايط بلاتکليفي قرار داد، شرايطي که مبناي سردرگمي در آن نشأت گرفته از ضرورت دريافت مجوز از مراجع ذي‌ربط دولتي از جمله دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير فضاي مجازي از نهادهاي وابسته به سازمان صدا و سيما بود و در نهايت با توضيحات محمد اله ياري مديرکل دفتر موسيقي وزارت ارشاد در نحوه برگزاري کنسرت‌هاي آنلاين و آفلاين موسيقي در صفحات مجازي شکل روشن‌تري به خود گرفت. از ماجراي اجراها و بدعت‌هاي پيرامون آن که بگذريم، مجال در خانه ماندن هنرمندان موسيقي موجب شد که تعدادي از فعالان رسانه‌اي که عمده تمرکز خود را در فضاي مجازي معطوف کرده‌اند، برنامه‌ريزي‌هايي براي گفتگو با برخي از هنرمندان اين حوزه که تا به امروز کمتر از آن‌ها در رسانه‌هاي رسمي گفتگو و خبر خوانده بوديم، داشته باشند. شرايطي که در روزهاي کرونايي موجب بروز حاشيه‌هايي تازه شد و کار را به جايي رساند که همين حاشيه‌ها بيشتر از متن به چشم آمد. آنچنان که خيلي از همين گفتگوها توانست تبديل به تيترهاي اصلي برخي رسانه‌ها و محافل مطبوعاتي و هنري شود. گزارش پيش رو که در ادامه مجموعه فعاليت‌هاي گروه هنر خبرگزاري مهر در جهت پوشش فعاليت‌هاي مجازي هنرمندان موسيقي در روزهاي کرونايي تهيه شده، انعکاسي مختصر و گزينش شده‌اي از مجموع اين رويدادها است که توسط اهالي موسيقي طي روزهاي کرونايي در فضاي مجازي رقم خورده است. سالار عقيلي و يک کنسرت خانوادگي سالار عقيلي خواننده موسيقي ايراني که در هفته‌هاي اخير همراه خانواده «هميشه همراهش» تلاش کرده در پويش «در_خانه_بمانيم» حضور جدي داشته باشد، جمعه ۱۲ ارديبهشت ماه همراه با همسر نوازنده‌اش حرير شريعت‌زاده در صفحه اينستاگرامش کنسرت آنلايني را پيش روي مخاطبان قرار داد. کنسرتي که در اواخر اجرا با خوانندگي ماهور عقيلي پسرش نيز همراه شد و او نيز در اين کنسرت خانوادگي از داخل خانه شرکت کرد. اين خواننده موسيقي ايراني در بخشي از کنسرت خانوادگي خود از محمدرضا شجريان خواننده پيشکسوت موسيقي ايراني که اين روزها در بستر بيماري است، ياد کرد و گفت: به طور حتم استاد محمدرضا شجريان اسطوره آواز ايران و صداي اين مردم است. من و بسياري از هنرمنداني که در حوزه خوانندگي فعاليت مي‌کنند مديون ايشان هستند و بايد خودشان را شاگرد او بدانند. به هر حال اميدوارم خداوند هرچه زودتر به استاد شجريان سلامتي بدهد و حال ايشان بهتر شود تا ما بازهم بتوانيم از هنر والا و بالاي ايشان در کشور استفاده کنيم. وي اظهار کرد: برگزاري چنين برنامه‌اي در شرايط بحراني فعلي حرکتي خود جوش بود، زيرا دلم براي شما مردم عزيز تنگ شده بود و همه آنهايي که مرا مي‌شناسند و دنبال مي‌کنند، مي‌دانند که من عاشق مردمم هستم و خيلي آن‌ها را دوست دارم و دلم مي‌خواهد با شما باشم. همانطور که مي‌دانيد من در موسيقي بسيار فعال بوده و هستم و حال براي من سخت است که سه ماه شما را نبينم و به همين دليل طي تصميمي کاملاً خودجوش خواستيم نزد شما و به خانه‌هاتان بياييم. عقيلي در اين کنسرت مجازي بود که به روزجهاني کارگر هم اشاره کرد و گفت: روز کارگر را به تمامي زحمت‌کشان و کارگران عزيز و مهربان که به خاطر آسايش و راحتي ما تلاش مي‌کنند تبريک مي‌گويم و اميدوارم خوب و خوش باشيد و هرچه زودتر بيماري لعنتي کرونا از کشور ما و از جهان برود تا ما بازهم بتوانيم در خدمت مردم عزيز و تمام اقشار جامعه باشيم. ما خدمتگزار شما هستيم. چه در کنج قفس باشم چه در پرواز مي‌خوانم / قناري فطرتم تا زنده‌ام آواز مي‌خوانم. فرقي نمي‌کند کجا باشم و هرجا باشم براي مردمم تا آخرين نفس خواهم خواند. «خوشه چين» اثر روح‌الله خالقي با گراميداشت روز معلم، «حانيه» به آهنگسازي فريد سعادتمند و «وطنم اي شکوه پابرجا» به آهنگسازي بابک زرين آثاري بودند که عقيلي در اين کنسرت آنلاين همراه با خانواده اش اجرا کرد. حرير شريعت زاده همسر سالار عقيلي و از هنرمندان عرصه نوازندگي پيانو نيز در اين کنسرت انلاين بيان کرد: ما مردم ايران را عاشقانه دوست داريم و به آن‌ها عشق مي‌ورزيم و حال بسيار خوشحال و خوشوقتيم که اين سعادت نصيبمان شده تا از اين طريق آن‌ها را ببينيم. بسيار دلتنگ شما هستيم زيرا نمي‌توانيم نفس‌هاي گرمتان را در سالن احساس کنيم و انرژي مثبتتان را از نزديک دريافت کنيم، اما از اينکه توسط کنسرت لايو در خدمتتان هستيم بسيار خوشحاليم و با عشق برايتان مي‌خوانيم و مي‌نوازيم.
بنيامين بهادري بالاخره عذرخواهي کرد بنيامين بهادري قطعاً يکي از تيزهوش‌ترين و البته پرحاشيه‌ترين خوانندگان موسيقي پاپ ايران در دهه اخير است که اگر هوشمندي و موقعيت‌شناسي ذاتي خود را در حوزه تخصصي خود يعني همان موسيقي به کار مي‌برد، قطعاً مي‌توانست پله‌هاي بيشتري را در مسير ترقي و پيشرفت طي کند. شرايطي که در بزنگاه‌هاي مختلف از زندگي شخصي و هنري‌اش به وضوح ديده شد و از بنيامين بهادري خواننده‌اي ساخته که با وجود کيفيت نه چندان متوسط خود در حوزه خوانندگي اما همچنان با طرفداران زيادي مواجه است و مي‌تواند به عنوان يک برگ برنده در نظام اقتصادي موسيقي ايراني به ويژه موسيقي پاپ به حساب آيد. اين حواشي همه و همه مصداقي است براي ابراز تمايل خواننده «دنيا ديگه مث تو نداره» به حاشيه، که قطعاً در کارزار صنعت موسيقي دنيا يکي از مؤلفه‌هاي ديده شدن و در بورس ماندن استحاشيه‌هاي اين خواننده که خوب راه و رسم بازگشتن از موقعيت شکست به موقعيت پيروزي را بلد است، در اين سال‌ها کم نبودند از ماجراي دعواي رسانه‌اي اش با محسن رجب‌پور مديرعامل مؤسسه ترانه شرقي و مدير سابق برنامه‌هايش گرفته تا ماجراي غم‌انگيز اما پرحاشيه مرگ همسر اولش و موارد ديگري چون مهاجرتش به آمريکا و ازدواج دوم، ابراز تمايل براي زندگي در هندوستان و بازي در فيلم «سلام بمبئي»، خوانش قطعه جنجال برانگيز «کبير» و اين آخري اجراي قطعه «بوي عيدي» يا همان «کودکانه» در برنامه «دورهمي» مهران مديري که از سوي شهيار قنبري و اسفنديار منفردزاده (سازندگان اصلي قطعه با صداي مرحوم فرهاد مهراد) براي او به اتهام سرقت هنري دردسرهاي زيادي درست کرد. بنيامين بهادري پس از اجراي قطعه جنجالي «بوي عيدي» در برنامه «دورهمي» که براي او دردسرآفرين هم بود، ترجيح داد پس از اظهارات تند اسفنديار منفردزاده و شهيار قنبري در صفحات شخصي‌شان سکوت کند. اما شايد تصور هم نمي‌کرد که اين واکنش‌هاي تند، موجب ايجاد يک موج رسانه‌اي جديد شود که اين چنين او را تحت فشار قرار دهد. شرايطي که شايد در ديده شدن دوباره بنيامين بهادري آن هم بعد از مدت‌ها غيبت در رسانه‌ها و اجرا بي تأثير نبود و براي او فضايي را ايجاد کرد که خواه ناخواه بايد براي آن واکنشي مي‌داشت. بالاخره او خواسته يا ناخواسته تصميم گرفت که شنبه شب سيزدهم ارديبهشت ماه در حضور طرفدارانش با خبرنگاران گفتگو کند، شرايطي که به لحاظ استانداردهاي رسانه‌اي اصلاً در چارچوب اصولي و قاعده مند قرار ندارد. چه بسا اينکه خبرنگاري تمايل داشته با او وارد چالش شود اما حجم وسيع طرفداران سينه چاک و علي القاعده واکنش‌هاي احساسي آنها به خواننده مورد علاقه‌شان اجازه حضور در اين چالش را نداد. کما اينکه تجربه نشان داده وقتي خبرنگاري در اين گفتگوهاي زنده فضاي مجازي حضور پيدا کرده و احياناً نقدي را براي فرد مصاحبه شونده وارد مي‌کند اين ماجرا اگر به مذاق هنرمند و طرفدارانش خوش نيايد سرنوشت غم انگيزي چون «ريپورت» شدن و مواجهه با انواع و اقسام دشنام‌ها در انتظارخبرنگاراست! به هرحال بنيامين بهادري در اين گفتگو که به شدت پراسترس و مضطرب به نظر مي‌رسيد، ضمن تعريف آشفته و بدون چارچوب آنچه در پي حاشيه‌هاي حضورش در برنامه «دورهمي» و اجراي قطعه «بوي عيدي» تجربه کرد، دفتر موسيقي و شرکت ترانه شرقي را مقصر اصلي حاشيه‌هاي پيش آمده عنوان کرده و اذعان کرد که اين قطعه اجرا شده از دفتر موسيقي وزارت ارشاد توسط مدير برنامه‌هاي سابقش مجوز گرفته بود، اما در عين حال گفت: «چون اسفنديار منفردزاده و شهيار قنبري از مشاهير موسيقي و ترانه هستند من در همين جا بابت پيش آمدن چنين شرايطي عذرخواهي مي‌کنم. به هر حال اين دو هنرمند از مشاهير هستند و من نمي‌توانم به سادگي از اين ناراحتي عبور کنم.»
سيروان خسروي و دنباله يک جدال مجازي پس از اينکه بهاره رهنما بازيگر پرحاشيه سينما، تئاتر و تلويزيون و سيروان خسروي خواننده موسيقي پاپ طي دو سال گذشته در فضاي مجازي حسابي از خجالت هم در آمدند، خبرهايي در روزهاي گذشته منتشر شد مبني‌بر که سيروان خسروي از بهاره رهنما شکايت رسمي کرده است. اين خبر با انتشار احکام شعبه ۶۹ دادگاه تجديد نظر استان تهران در صفحه شخصي سيروان خسروي، حواشي اين دو هنرمند را وارد شرايط پرحاشيه تري کرد. رأي دادگاه عليه بهاره رهنما پنجاه ضربه شلاق تعزيري به جرم افترا و نشر اکاذيب و توهين و هتک حرمت بود. اما در متن حکم اين نکته ذکر شده است: «به علت فقدان سابقه کيفري متهم و همچنين وضعيت اجتماعي ايشان با رعايت ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۹۲ ناظر به ماده ۴۰ همان قانون تعليق گرديده است.» بنابر آنچه در برخي رسانه‌هاي رسمي منتشر شده، داستان دعواي سيروان خسروي و بهاره رهنما به دو سال پيش باز مي‌گردد. سيروان خسروي در فروردين ۹۷ در يک پست مجازي، نسبت به وضعيت و مشکلات کشور انتقادات تندي را مطرح کرد. نوک پيکان انتقادات او هم نسبت به سلبريتي‌هايي بود که در انتخابات رياست جمهوري سال ۹۶ فعاليت‌هاي تبليغاتي داشتند. بعد از انتشار اين پست اميرمهدي ژوله نويسنده و بازيگر نسبت به اين پست سيروان واکنش نشان داد. واکنشي که موجب هک شدن صفحه اينستاگرام ژوله نيز شد. پس از هک صفحه اميرمهدي ژوله، بهاره رهنما در توئيتر ضمن حمايت از ژوله انتقادات تندي را عليه سيروان خسروي مطرح کرد. در همان زمان و پس از صحبت‌هاي بهاره رهنما، سيروان خسروي سياست سکوت به خرج داد. در حاليکه از همان زمان نيز گمانه زني‌هايي مبني بر شکايت خسروي از رهنما وجود داشت. اکنون براي برخي اين سوال مطرح است که حکمي که بيش از يک سال پيش صادر شده، به چه مناسبت اين روزها بار ديگر از سوي اين خواننده منتشر شده است؟
گلايه‌هاي تند و تيز بهروز صفاريان از محسن چاوشي اما يکي ديگر از گفتگوهايي که در ميان حجم انبوه اتفاقات و حاشيه‌هاي موسيقايي در فضاي مجازي پيش روي مخاطبان قرار گرفت، گفتگوي آرش نصيري مدير پروژه موسيقايي «هزار صدا» با بهروز صفاريان آهنگساز و تنظيم کننده مطرح موسيقي پاپ درباره اوضاع و احوال اين روزهاي موسيقي پاپ و دلايل قطع همکاري اش با محسن چاوشي بود. بهروز صفاريان در اين گفتگو بود که ضمن اشاره به همکاري‌هاي مستمر خود با محسن چاوشي به توليد چند اثر مشترک با اين خواننده معروف براي سريال «شهرزاد» و پايان فعاليت‌هايش با اين خواننده اشاره کرد و گفت: من و محسن چاوشي در مجموعه «شهرزاد» چند کار را انجام داديم که قرار بود در قسمت‌هاي مختلف اين سريال گنجانده شود. اما بعد از مدتي محسن چاوشي به من گفت: آقاي فتحي خودش ترجيح داده که اين آهنگ‌ها را فقط در تيزرهاي تبليغاتي سريال استفاده کند. در حاليکه اصلاً قرار ما اين نبود. چرا که من براي اين سريال از موسيقي‌هايي استفاده کرده بودم که ساختار قديمي‌تري به لحاظ ملودي‌پردازي داشت و در برگيرنده فضاي خاصي بود که کاملاً بوي حال و هواي تاريخي سريال شهرزاد در آن به مشام مي‌رسيد. اما متأسفانه اين اتفاقات نيفتاد. اين آهنگساز و تنظيم کننده باسابقه در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح کرد: مشکلات من و محسن در حوزه تصميم‌گيري نبود. خدا را شکر که من در ابعادي به او و انتخاب‌هاي موسيقايي‌اش اعتقاد داشتم و او هم از آن سمت به کارهاي من اعتقاد داشت. بايد بگويم مشکلات من و محسن چاوشي به نوعي غيرکاري بود گو اينکه فکرهايمان باهم هماهنگ نبود به طوري که در برخي پروژه‌ها من اذيت مي‌شدم. وي افزود: من قطعات «هم خواب»، «به رسم يادگار» و «دل مغموم» را براي سريال شهرزاد با عشق تمام کار مي‌کنم و بعد مي‌بينم هيچکدام از اين قطعات در سريال کار نمي‌شود و من فکر مي‌کنم اين تصميم خود محسن بوده که اين کارها در سريال استفاده نشود، چراکه خواننده در اين شرايط حق وتو دارد و اگر فرض کنيم نظر آقاي فتحي مبتني بر حذف قطعات از سريال بود باز اين محسن بود که مي‌توانست جلوي اين کار بايستد. صفاريان در بخش ديگري از اين گفتگو توضيح داد: يکسري بازي‌هاي پشت صحنه هم هست که من آن‌ها را هم دوست ندارم. من دوست داشتم محسن چاوشي در اين زمينه کمي شفاف‌تر بود. اگر او به من مي‌گفت کاري را مي‌خواهيم انجام دهيم من قطعاً تا آنجا که از دستم برمي آمد انجام مي‌دادم. حتي در اين زمينه يکي از اتفاقات هم به رسانه‌ها کشيده شد و من ديدم براي پروژه‌اي، محسن از همه عوامل قدرداني کرده بود اما اسمي هم از من نبرده بود. متأسفانه بايد گفت اين شفافيت وجود نداشت و من فکر مي‌کردم در من وجود دارد. من داشتم به اين موضوع فکر مي‌کردم که مي‌توان کارهاي بزرگ‌تري انجام داد اما فکر مي‌کنم در برخي اوقات با يک سياست خاص همه چيز جور ديگري چيده مي‌شود. يعني يک نفر دوست دارد هم خودش بخواند، هم بسازد و هم تنظيم کند و اين روزها خودش هم شعر بنويسد. البته که اگر همه اينها خوب انجام شود چرا که نه؟ اما وقتي يک ترکيب خوبي مانند من، فرشاد حسامي و به واسطه او عادل روح نواز و حتي در دو آلبوم قبلي حضور روزبه بماني به واسطه بنده جمع شود و نتيجه خوبي هم بدهد ولي بازهم شاهد اين نکته باشيم که «من خودم مي‌خواهم فقط بدرخشم» بنابراين ترجيح دادم با محسن رفاقت دورا دوري داشته باشم که گاهي اگر حداقل همديگر را مي‌بينيم روي مان را کج نکنيم و اگر او بخواهد حقيقتي را کتمان کند به خودش مديون است. برگزاري کنسرت آنلاين علي زند وکيلي در تالار وحدت تهران به مناسبت روز گراميداشت شهر شيراز با حمايت بنياد فرهنگي هنري رودکي، شوراي اسلامي شهرشيراز و شهرداري شيراز، انتشار فراخوان ثبت اطلاعات کسب و کارهاي فرهنگ و هنر متضرر از کرونا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزاري دومين نشست هماهنگي دفتر موسيقي با مديران سالن‌هاي برگزاري کنسرت‌ها و صنوف حوزه موسيقي درباره زمان بازگشايي تالارهاي کنسرت و تلاش براي تدوين يک شيوه نامه دراين چارچوب، انتشار فراخوان جشنواره مجازي موسيقي «به احترام سپيدجامگان: تيمارگران عشق» از ديگر رويدادهايي است که طي روزهاي کرونايي صورت گرفت.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد