محمدرضا شجریان صدایش را به کدام بازیگر قرض داد؟
ايران/ "دلشدگان" اولين و آخرين تجربه همکاري علي حاتمي، حسين عليزاده و محمدرضا شجريان در يک فيلم سينمايي بود و البته براي اولينبار و آخرينبار محمدرضا شجريان صداي خود را به يک بازيگر قرض داده است.
آلبوم موسيقي فيلم "دلشدگان" اثر حسين عليزاده با خوانندگي محمدرضا شجريان با گذشت سه دهه از ساخت و انتشار آن همچنان شنيدني و جذاب است. "دلشدگان" سيزدهمين فيلم سينمايي علي حاتمي و سومين فيلمي بود که حسين عليزاده براي آن آهنگسازي کرد. علي حاتمي حسين دهلوي و حسين عليزاده را براي ساخت موسيقي فيلم در نظر داشت و حتي به کار مشترک از اين دو آهنگساز هم فکر کرد که در نهايت به پيشنهاد دهلوي کار آهنگسازي اين کار برعهده حسين عليزاده قرار گرفت.
به گزارش ايران، "دلشدگان" در سال 1370 ساخته شد و آلبوم موسيقي آن بعدها منتشر شد. داستان اين فيلم روايت موسيقي ايراني و فرهنگ اهالي موسيقي در دوران قاجار است که زندهياد حاتمي به زيبايي تمام به آن پرداخته و در واقع تنها فيلم سينمايي ايران است که موسيقي محور داستان بوده و برگي از تاريخ موسيقي ايران را با حضور هنرمندان شاخص سينما و البته بزرگان موسيقي ايران به نمايش گذاشته است.
پيش از اين حسين عليزاده در مقام آهنگساز گفته بود "يکي از اهداف حاتمي اين بود که ساز را در سينما به مردم نشان دهد. در شرايط کشور ما اين خدمت بزرگي بود که حاتمي از طريق سينما انجام داد."
يکي از نقاط قوت فيلم، موسيقي حسين عليزاده است. اين اولين و آخرين تجربه همکاري علي حاتمي، حسين عليزاده و محمدرضا شجريان در يک فيلم سينمايي بود و البته براي اولينبار و آخرينبار محمدرضا شجريان صداي خود را به يک بازيگر (امين تارخ) قرض داده است. نکته جالب و قابل تأمل در موسيقي اين فيلم نگاه شجريان و عليزاده است که متفاوت با فيلمفارسيها بوده و نگذاشتند امين تارخ لب خواني داشته باشد، به همين دليل نماهايي که صداي شجريان با تصوير امين تارخ ديده ميشود نماهاي باز است.
علي حاتمي در اين فيلم علاوه بر مقام کارگردان، تهيه کننده و فيلمنامه نويس، بخشي از اشعار تصانيف موسيقي آن را هم سروده است که اين نشان از شيفتگي او به شعر و موسيقي است که البته رد پاي آن در ديگر آثار او هم ديده ميشود.
عليزاده در اين باره گفته: "جوهره اصلي تمام تصنيفها باز کلام خود حاتمي بود؛ همان شروع شعرها يا موضوع شعرها، موسيقي را به من ميداد و تمام تِم موسيقي فيلم از همين کلام حاتمي بود." اين آلبوم شامل 24 قطعه در حدود 56 دقيقه است که با همکاري زندهياد ناصر فرهودي و حسن عسگري صدابرداري و در استوديو بل ضبط شده است. در اين آلبوم مژگان و همايون شجريان هم در بخش طراحي و مسترينگ و تدوين ديجيتال کار همکاري داشتهاند.