برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
موسیقی

محسن چاوشی به روایت همکارش: جسور است و ریسک‌پذیر

منبع
ايلنا
بروزرسانی
محسن چاوشی به روایت همکارش: جسور است و ریسک‌پذیر

ايلنا/فرشاد حسامي مي‌گويد آنچه که محسن چاوشي را نسبت به بقيه خواننده‌ها متفاوت کرده، جسارت اوست.
فرشاد حسامي (نوازنده، آهنگساز و تنظيم کننده موسيقي) که در زمينه خوانندگي نيز فعال است، طي سال‌هاي فعاليتش در زمينه تنظيم و ميکس و مستر آثار با خوانندگاني چون محمد اصفهاني، محمد عليزاده، فريدون آسرايي، مهران مديري همکاري کرده است. او اخيرا در آلبوم "ابراهيم" که به گفته برخي منتقدان يکي از مهمترين و بهترين آثار چاوشي به حساب مي‌آيد، تنظيم‌کننده اثر بوده است.فرشاد حسامي در گفتگوي پيش‌رو از آلبوم مشترکش با اشکان خطيبي و تجربه همکاري با چاوشي سخن گفت.


به عنوان تنظيم‌کننده، طي اين سال‌ها با چه خوانندگاني همکاري کرده‌ايد و به توليد چه آثار و چه سبک‌هايي پرداخته‌ايد؟
شخصا در دوران فعاليتم تا به امروز هم آثار ريتميک توليد کرده‌ام (همکاري با آقاي محمد عليزاده) و هم به تنظيم آثاري با سبک‌هاي کاملا متفاوت پرداخته‌ام که نمونه آن آلبومي است که سال 1390 با همکاري اشکان خطيبي توليد و عرضه شد. آن آلبوم "ترافيک" نام داشت و مضمون آن اجتماعي بود.

آلبوم "ترافيک" با اينکه مجموعه‌اي با کيفيت بود، اما آنطور که بايد شنيده نشد.
اشکان خطيبي نظرش اين بود از آنجايي که آلبوم مضمون اجتماعي دارد، قطعا توسط تلويزيون مورد حمايت قرار خواهد گرفت، که متاسفانه اينطور نبود. البته من حدس مي‌زدم که اين اثر توسط تلويزيون حمايت نشود و اتفاقا پيش‌بيني‌ام درست بود. در حال حاضر بسياري از قطعات آلبوم "ترافيک" قابل شنيدن است. پس از اين اثر جلوتر آمدم با و خوانندگاني چون آقاي محمد اصفهاني و محسن چاوشي همکاري کردم.

با توجه به همکاري‌تان با خوانندگان مختلف بگوييد، چاوشي نسبت به ديگران چه ويژگي‌هايي دارد؟
تفاوت محسن چاوشي که هميشه دوستش داشته‌ام و دارم با بقيه خواننده‌ها جسارت اوست. حال اين جسارت ممکن است در بخش‌هايي به نفعش باشد و گاه به ضررش تمام شود. اين در حالي است که باقي خواننده‌ها جسارت و ريسک‌پذيري را به ضرر خود مي‌دانند و اين روحيه را در همکاري با برخي از خواننده‌ها و آهنگسازان ديده‌ام. مثلا، يکي از دوستان آهنگساز که فرد مطرحي است پروژ‌ه‌اي را براي تنظيم به من سپرد که خواننده آن اثر نيز فرد شناخته شده‌اي است. من پروژه را تا جايي به شکل مدرن پيش بردم  و گفتم اين آن‌چيزي است که فکر مي‌کنم درست است و انجامش داده‌ام. آن دوستان آهنگساز و خواننده جرات نکردند وارد فضايي شوند که ساخته بودم و در ادامه اثر را به شخص ديگري سپردند. نتيجه اين شد که اثر توليدي‌شان شبيه به يکي از آثار پنجاه سال پيش داريوش اقبالي بود. حتي ملودي ساخته شده نيز همان ملودي قديمي اثر داريوش بود! محسن چاوشي چنين روحياتي ندارد و فردي ريسک‌پذير است و دليل موفقيتش نيز همين ويژگي است. تفاوت محسن چاوشي با همه خوانندگان جسارت اوست. متاسفانه بسياري از خوانندگان ما اينگونه نيستند و صرفا نيم‌متر جلوتر از خودشان را مي‌بينند و مي‌گويند مردم هميشه فلان آثار را دوست دارند و ما نيز همان‌ها را توليد مي‌کنيم.
من و محسن چاوشي پيش از آنکه با هم همکاري کنيم حدود يک سال فقط باهم درباره کار صحبت مي‌کرديم و باهم دوست بوديم. چاوشي بر اساس صحبت‌هايي که داشتيم براي انجام امور مربوط به تنظيم به من اعتماد کرده بود و به خواسته‌هايم احترام مي‌گذاشت. در صورتي که بسياري از خواننده‌ها اينگونه نيستند و يکي از دلايل زود فراموش شدن چنين افرادي، همين است.

درباره فعاليت‌هاي انفرادي او که انتقادهاي بسياري به همراه داشته، چه نظري داريد؟ آنچه که طي اين چند سال اتفاق افتاده اين است که محسن چاوشي خود ترانه‌سرايي، آهنگسازي و تنظيم آثارش را به عهده داشته و شايد همين اتفاق به تکراري شدن آثار او منجر شده است.
همانطور که گفتم با محسن چاوشي دوست و رفيقيم و واقعا هم دوستش دارم، اما شايد موافق سولو کار کردنش نباشم و اين موضوع را به خودش نيز گفته‌ام. با همه اين‌ها محسن اهل ريسک کردن است و همين روحيه از او شخصيتي دوست داشتني ساخته است. اين را هم اضافه کنم که چاوشي به اعتقاداتش پايند است و دروغ نمي‌گويد. من از همکاري با چاوشي در آلبوم "ابراهيم" بسيار خوشحالم. آلبوم "ابراهيم" حتي پس از پنجاه سال شنيدني خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره