برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

دور دوم انتخابات مجلس؛ آغاز شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
دور دوم انتخابات مجلس؛ آغاز شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه

آخرین خبر/ فرآیند رأی‌گیری دور دوم انتخابات مجلس رأس ساعت ۸ در شعبه‌های رأی‌گیریِ ۲۲ حوزۀ انتخابیه آغاز شد.

مهمترین اخبار مرتبط با دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه آغاز شد

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه خبر داد.

آغاز شمارش آرای الکترونیکی بعد از پایان رای‌گیری 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شمارش آرای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه‌ای که الکترونیکی هستند هم بعد از پایان رای‌گیری آغاز می‌شود. تا قبل از پایان رای‌گیری هیچ‌کس از تعداد آرای نامزدها اطلاعی ندارد.

زمان اخذ رای تا ساعت ۲۲ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: رای‌گیری مرحله دوم انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد اما حوزه‌های انتخاباتی که به تشخیص استاندار ضرورت به تمدید رای‌گیری نیست می‌توانند فرایند انتخابات را به اتمام برسانند. 

انتخابات تا ساعت ۲۱ تمدید شد

فرآیند رأی‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ساعت 21 تمدید شد.

زمان اخذ رای تمدید شد

با تصمیم وزارت کشور و به دلیل استمرار حضور مردم در پای صندوق‌های رای، انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

چه زمانی تصویربرداری رای دهندگان بلامانع است؟

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد تصویربرداری رای دهندگان به صورت شخصی و خانوادگی با رعایت قانون انتخابات را بلامانع اعلام کرد.

رئیس جمهور: دیگران قیافه دموکراسی می‌گیرند و حرف از رای مردم می‌زنند ولی نظام جمهوری اسلامی عمل می‌کند
سید ابراهیم رئیسی پس از ثبت رای خود با بیان اینکه از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که نظام ما مبتنی بر رای و نظر مردم بود و شکل گیری همه نهاد ها در این کشور مبتنی بر رای مردم است، دیگران قیافه دموکراسی می گیرند و حرف از رای مردم می زنند، ولی نظام جمهوری اسلامی عمل می کند، تاکید کرد: دلیل حقد و کینه دشمنان این است که می بینند نظام اسلامی مبتنی بر رای و اراده مردم است، امیدوارم با رای مردم، مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر تشکیل شده و مجلسی قوی شکل گیرد. مجلس قوی می‌تواند قوانین مورد نیاز کشور را تصویب کند، ریل گذاری قوی برای کشور داشته باشد. مجلس قوی در کنار دولت قوی می تواند ایرانی قوی را رقم بزند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: رای دهندگان حضور در شعب اخذ رای را به ساعات پایانی موکول نکنند/ درصدد برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری هستیم
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه درخواست ما از مردم شریف مراجعه در ساعت اولیه اخذ رای است و اینکه دادن رای خود را به ساعات پایانی موکول نکنند، به استقبال رای دهندگان از دستگاه‌های الکترونیک اشاره کرد و گفت: این روند هم از سرعت برخوردار بوده و هم در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. بر این اساس به دنبال تسری فرایندهای الکترونیک در همه انتخابات‌ها هستیم و امیدواریم با کار کارشناسی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته این موضوع ادامه داشته باشد. به دنبال این هستیم که فرایندهای الکترونیکی را در انتخابات مختلف از جمله ریاست‌جمهوری تسری دهیم.

اعلام نتایج انتخابات تهران به وزارت کشور حداکثر تا دو ساعت بعد از پایان رای‌گیری
استاندار تهران گفت که حداکثر تا دو ساعت بعد از پایان رای گیری، آخرین نتایج به وزارت کشور اعلام می شود تا آن ها به مردم اطلاع دهند.

ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رأی اعلام شد
ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رأی و صدور تعرفه برای رای دهندگان؛
الف - اصالت مدارک هویتی پنجگانه
ب - متولدین ۱۳۸۵/۲/۲۱ و ما قبل آن
ج - استعلام شماره ملی رأی دهندگان از دستگاه احراز هویت می باشد.
همچنین مجدداً یادآور می شود عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست.

متولدین ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند رای دهند
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۱ که پیش از ظهر جمعه و خطاب به جوانان برومند ایران اسلامی منتشر شد، اعلام کرد: متولدین ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت برسانند.

اثر انگشت رای دهندگان برای رای دادن الزامی نیست
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۰ اعلام کرد در حوزه های انتخابیه تمام الکترونیکی نیازی به ثبت اثر انگشت رای دهندگان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان: مردم حضور در انتخابات را به ساعات پایانی موکول نکنند
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «فرآیند رای گیری بصورت روان در حال انجام است و از ۸ صبح تا زمان ۱۸ زمان قانونی رای گیری است که در صورت نیاز این فرصت تمدید می‌شود» گفت: توصیه ما این است که مردم رای دادن را به ساعات انتهایی موکول نکنند.

عکس داربودن شناسنامه برای رای دادن الزامی نیست
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۹ اعلام کرد: دارندگان شناسنامه بدون عکس می توانند در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که امروز در ۱۵ استان کشور جریان دارد، شرکت کنند.

بازدید اعضای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

برخی از اعضای شورای نگهبان در جریان برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند و در گفت‌وگو با کارشناسان، در جریان روند آغاز رأی‌‌گیری در سراسر کشور و همچنین برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر قرار گرفتند. 

حضور مردم  استان های مازندران ، اصفهان و خوزستان در مرحله دوم انتخابات

آمار وزیر ارتباطات درباره برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در محل ستاد انتخابات کشور گفت: با گذشت ۸۰ دقیقه از انتخابات آخرین آمار سامانه پایش حوزه‌های انتخابیه دریافت کردم ۹۹.۷ درصد دستگاه‌ها تا این ساعت یکبار وصل شدند و ۹۹ درصد استعلامات هم به شکل برخط انجام شده و نشان می‌دهد زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای انتخابات فراهم است. در دوره گذشته انتخابات، ما در همه شعب ثابت و سیار ۹۹.۸ درصد پوشش داشتیم که اتفاق بسیار بزرگی است. در شهر و روستا و دورافتاده‌ترین نقاط کشور دسترسی به شبکه ارتباطی وجود داشت. ۹۹ درصد استعلامات هم به شکل برخط انجام شد. مشکل پوشش ارتباطی در ۲۲ حوزه‌ انتخابیه نداریم. برای رسیدن به این نقطه هم کارهای بسیاری انجام دادیم و در دو سال و نیم گذشته بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و در کنارش بیش از ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار که در مجموع ۱۰ هزار روستا را شامل می‌شود به شبکه ارتباطات متصل کردیم.

رای دهندگان مرحله دوم انتخابات مجلس با ارائه اصل مدارک هویتی می‌توانند رای دهند
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۴ اعلام کرد: فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۲/۲۱ بار ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه انجام می شود.

توصیه ستاد انتخابات کشور به اعضای شعب اخذ رای
ستاد انتخابات کشور  در اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند، هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد. لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان اخذ رأی، آن را امحاء نمایند.

حضور مردم کرمانشاه، زنجان و همدان در مرحله دوم انتخابات

تخلفات احتمالی انتخاباتی را به «۴۵۵۰۰» گزارش دهید
اسداله تقی زاده، مدیرکل بازرسی استانداری تهران با اشاره به اینکه مردم استان تهران تخلفات انتخاباتی را می توانند به شماره ۴۵۵۰۰ گزارش دهند، افزود: شماره ۴۵۵۰۰ برای گزارش تخلفات انتخاباتی در استان تهران تدارک دیده شده است. مجموعا ۷۰۰ بازرس و بازرس ویژه کار نظارت بر برگزاری انتخابات را انجام می دهند. گزارشات اعلامی توسط مردم به عنوان ناظران میدانی انتخابات دریافت و توسط بازرسان انتخاباتی رصد و توسط هیأت‌های بازرسی بررسی می‌شوند.

رهبر انقلاب: اهمیت مرحلۀ دوم انتخابات کمتر از مرحلۀ اول نیست
*رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) جهت انجام فرایند رای گیری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدایی ترین ساعت شروع رای گیری  حضور یافتند. آیت الله خامنه ای تصریح کردند اهمیت مرحلۀ دوم انتخابات کمتر از مرحلۀ اول نیست.

اظهارات وزیر کشور در پای صندوق رای
*احمد وحیدی وزیر کشور پس از اعلام شروع رسمی دور دوم انتخابات مجلس و بازدید از ستاد انتخابات کشور، رأی خود را به شکل الکترونیکی ثبت کرد.
* وزیر کشور گفت: تفاوت این دوره با دوره قبل الکترونیکی شدن تعدادی بیشتری از شعب است، به گونه ای که هشت حوزه و بیش از ۶۰ درصد صندوق ها تمام الکترونیکی شده است.
*امکان شرکت در این دور برای افراد متولد ۱۳۸۵/۰۲/۲۱ و قبل از آن وجود دارد؛ به‌شرطی‌که در دور اول در حوزۀ فعلی رأی داده باشند یا در هیچ حوزه‌ای شرکت نکرده باشند.

چگونه به‌صورت الکترونیکی رأی بدهیم؟ 

*پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ۱۱ اسفند سال گذشته و راه‌یابی ۲۴۵ کاندیدا به مجلس، امروز - جمعه ۲۱ اردیبهشت - تکلیف ۴۴ کرسی باقیمانده در ۲۲ حوزه انتخابیه، از میان ۹۰ کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

کدام شخصیت‌ها در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کردند؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور

سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر امروز جمعه با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) در شهرک صالح آباد واقع در جنوب غرب تهران در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که به صورت الکترونیکی برگزار شد شرکت کرد.
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شرکت در انتخابات رای خود را به صندوق رای انداخت.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور

محمد مخبر با حضور در محل ستاد انتخابات کشور و بازدید از آن در جریان روند اخذ رأی در کشور قرار گرفت.
احمد وحیدی، وزیر کشور

وزیر کشور با حضور در محل ستاد انتخابات کشور رأی خود در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی را به شکل الکترونیکی ثبت کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از شعب اخذ رای در پردیس در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کرد.
سید مجید میراحمدی معاون انتظامی امنیتی وزارت کشور

سید مجید میراحمدی معاون انتظامی امنیتی وزارت کشور با حضور در پای صندوق های ستاد انتخابات کشور رای خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در حسینیه ارشاد لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.
سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور
 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.
۴ نفر از اعضای شورای نگهبان در انتخابات شرکت کردند

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقیه شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان، هادی طحان‌ نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان و با حضور در شعبه سیار اخذ رای مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در دومین مرحله انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.
سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیا، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید

سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیا (ص)،حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در شعبه اخذ رأی در میدان امام حسین تهران آراء خود را به صورت الکترونیکی ثبت کردند.

سید حسن خمینی

سید حسن خمینی با حضور در حسینیه جماران رای خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.
متکی در انتخابات مشارکت کرد
 
منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه

منوچهر متکی نماینده منتخب تهران با حضور در مسجد ولیعصر محله مهدیه اسلامشهر در رأی‌گیری الکترونیکی انتخابات مشارکت کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر