نماد آخرین خبر
  1. مهم
سیاسی

سفر تاریخیِ رئیس جمهور به اقلیم کردستان عراق؛ از قول امنیتیِ بارزانی تا درخواست همکاری پزشکیان

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
سفر تاریخیِ رئیس جمهور به اقلیم کردستان عراق؛ از قول امنیتیِ بارزانی تا درخواست همکاری پزشکیان

آخرین خبر/ رئیس جمهور در سفر به اربیل پس از دیدار با مسئولین اقلیم کردستان گفت که در زمان صلح باید به هم کمک و همراهی کنیم و بستر را فراهم کنیم. رئیس اقلیم کردستان عراق هم گفت که تاکید کردیم به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود. گفتنی است که برای اولین‌بار پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی است که رئیس‌جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق سفر می‌کند. گفتنی است که برای اولین‌بار پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی است که رئیس‌جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق سفر می‌کند.

مسعود پزشکیان صبح امروز در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، با استقبال«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق است.

پس از ورود رئیس جمهور به اربیل، نشست هیأت ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق برگزار شد و پزشکیان با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز دیدار کرد.

پس از آن رئیس جمهور اسلامی ایران با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌گو کرد.

رئیس جمهور پس از دیدار با مسئولین اقلیم کردستان اظهاراتی را بیان کرد که مهمترین بخش اظهارات پزشکیان به شرح زیر است:
از مهمان نوازی و ارتباط رئیس اقلیم کردستان قدردانی می‌کنیم

* ایران و این منطقه در جریان بسیاری از درگیری‌ها با هم بودند.
* در زمانی که صلح وجود دارد باید به هم کمک و همراهی کنیم و بستر را فراهم کنیم.
اگر بپذیریم برتریت با تقواست بسیاری از مشکلات حل می‌شود

* نگاه پیامبران و رسولان بر این است که انسان‌ها در کنار هم و با هم باشند.
* فرق در سیاه و سفید و عرب و عجم وجود ندارد و فرق در تقواست.

مهمترین بخش اظهارات نیچروان بارزانی پس از دیدار با پزشکیان به شرح زیر است:
حضور آقای رئیس جمهور در اربیل تاریخی است

* مردم و حکومت اقلیم کردستان از حضور آقای ریاست جمهور خوشحال هستیم.
* حضور آقای پزشکیان به عنوان اولین رئیس جمهور اسلامی ایران در اربیل به تمام معنا برای ما تاریخی است.
* ما با ایران مشترکات بسیاری داریم.
به هیچ وجه نباید از خاک اقلیم در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود

* در جلسات نسبت به پیشبرد روابط و مسائل امنیتی تاکید کردیم.
* آمادگی برای بالا بردن روابط وجود دارد.

گفتگوی کردی پزشکیان با خبرنگاران اقلیم کردستان پس از جلسات با مقامات منطقه

مشروح اظهارات پزشکیان و بارزانی را در ادامه بخوانید:
پزشکیان: ایران و اقلیم کردستان عراق باید بستر همکاری با یکدیگر را فراهم کنند
مسعود پزشکیان رئیس جمهور
امروز پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به عراق پس از دیدار با مسئولین اقلیم کردستان با تشکر از مهمان نوازی مسئولان این اقلیم، اظهار کرد: نگاه مسئولان اقلیم کردستان این است که ما با هم خون داده‌ایم. در واقع ایران و این منطقه در جریان بسیاری از درگیری‌ها با هم بودند. الان هم همین نگاه وجود دارد و در زمانی که صلح وجود دارد باید به هم کمک و همراهی کنیم و بستر را فراهم کنیم. در زمینه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی و فرهنگی می توانیم همکاری داشته باشیم و بستر را برای رشد و تعالی همکاری آماده کنیم.
وی افزود: نگاه پیامبران و امامان  بر این است که انسان‌ها در کنار هم و با هم باشند فرق در سیاه و سفید و عرب و عجم وجود ندارد و فرق در تقواست. معنای تقوا این است که کسی که عالم تر و توانمندتر است نسبت به کسی که عالم تر و تواناتر نیست، برتر است. کسی که درستکارتر است بهتر است و این فرد فرقی نمی کند که ترک است، کرد است، عرب است و عجم است و در کدام باور است. اگر بپذیریم برتری باتقوا است، خیلی از مشکلات حل می شود. ما اگر به کسانی که عالم‌ترند، نخبه‌تر و با اخلاق‌تر هستند، احترام بگذاریم، همه چیز درست می شود. 

بارزانی: به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه ایران استفاده نخواهد شد
نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان که به اربیل عراق سفر کرده است، بیان کرد: ما واقعا در اقلیم کردستان، مردم اقلیم، حکومت اقلیم، رهبران اقلیم و تمام روسای دینی اقلیم که امروز در اینجا جمع شده اند، همه خوشحال هستیم که آقای رئیس جمهور امروز در چارچوب سفر خود به عراق از کردستان عراق هم دیدن کردند. ما با ایران روابط تاریخی و مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی داریم.
وی در ادامه اظهار کرد: حضور آقای رئیس جمهور به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایرانی که از اربیل دیدن می کنند برای ما به تمام معنا تاریخی است. ما در جلساتی که خدمت  آقای رئیس جمهور بودیم در خصوص پیشبرد روابط به خصوص درباره مسئله امنیتی هم آقای رئیس جمهور و هم ما تاکید ویژه داشتیم.
رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه تصریح کرد: تاکید کردیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود. مشکلاتی است اما این مشکلات را ما با هم به عنوان یک تیم باید حل کنیم. این آمادگی از طرف اقلیم است که در تمام سطوح روابط را با جمهوری اسلامی ایران بالا ببرد.

گفتنی است؛ در سفر پزشکیان به اقلیم کردستان عراق، سران مذهبی، سران احزاب سیاسی و مسئولین اقلیم نیز با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.


پزشکیان پس از اربیل به سلیمانیه رفت
مسعود پزشکیان در ادامه دومین روز از سفر خود به عراق وارد سلیمانیه شد.
جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس جمهور کشورمان را در اولین سفر خارجی همراهی می‌کنند.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر