logo
  1. برگزیده
سیاسی

شوک اولین ائتلاف

منبع
خراسان
بروزرسانی
شوک اولین ائتلاف
خراسان/ روز گذشته خبرهاي انتخابات وارد يک فاز جديد شد. فازي که با شوک اعلام حمايت محمد باقر قاليباف از آيت ا... رئيسي و شکل گرفتن اولين ائتلاف اين دوره از رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري آغاز شد. بلافاصله پس از اين ائتلاف موج واکنش‌ها و تحليل‌ها درباره اين رويداد و اثرات آن بر صحنه انتخابات نيز مطرح شد؛برخي چهره‌ها نيز در واکنش‌هاي خود به تقدير از قاليباف پرداختند. از سويي ديگر سفرهاي استاني نامزدهاي انتخابات با سفر روحاني به تبريز و ساري و سخنراني رئيسي ادامه يافت. قاليباف: تا ريشه کني کامل فساد و ناکارآمدي، بايد جان و آبروي خود را نيز بي چشمداشت فدا کرد از 2 روز پيش زمزمه‌ها درباره احتمال کناره گيري قاليباف از جمع نامزدهاي انتخابات به گوش مي‌رسيد تا اينکه ظهر ديروز با صدور بيانيه اي اين زمزمه‌ها به واقعيت پيوست. قاليباف در بخشي از بيانيه انصراف خود تأکيد کرد: «با توکل بر خداوند باري تعالي و با همه کمبودها و کم بضاعتي‌هايي که در خود مي‌ديدم، تصميم گرفتم با هدف تغيير وضع موجود، پاي در ميدان انتخابات بگذارم؛ ميداني که با تخريب‌ها ، توهين‌ها و اتهام زني‌هاي گسترده اي عليه خودم، خانواده ام و هوادارانم همراه بود.» وي در بخش پاياني بيانيه خود با تأکيد بر اينکه مبارزه تازه آغاز شده و تا ريشه کني کامل فساد و ناکارآمدي، بايد جان و آبروي خود را نيز بي چشمداشت فدا کرد» افزود: آنچه که در اين مقطع اهميت دارد و حياتي است، حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است و اکنون که اين آرمان بزرگ، جز با تغيير وضع موجود محقق نمي‌شود، بايد به منظور وحدت در جبهه انقلاب، تصميمي اساسي و خطير گرفت. لذا براي حفظ اين آرمان بزرگ، از همه حاميان مردمي خويش در سراسر کشور مي‌خواهم، که تمام ظرفيت و حمايت خود را براي موفقيتِ برادر ارجمندمان حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي و به بار نشستن دولت کار و کرامت براي خدمت به مردم قرار دهند. ديروز همچنين زمزمه‌هايي مبني بر انصراف ميرسليم نيز شنيده شد که ستاد وي با صدور اطلاعيه اين موضوع را تکذيب کرد.
واکنش‌ها به انصراف قاليباف بيانيه حمايت آميز قاليباف از رئيسي روز گذشته با استقبال برخي چهره‌ها مواجه شد. از جمله محسن رضايي، حداد عادل، ضرغامي، نادران و چند چهره اصولگرا در اولين ساعات کناره گيري قاليباف، از او تقدير و تشکر کردند. حدادعادل در اين باره گفت: قاليباف با انصراف به نفع رئيسي نشان داد که مانند ميدان جنگ يک ايثارگر است. محسن رضايي هم در توئيتر خود نوشت: حمايت آقاي قاليباف از آقاي رئيسي علامت پايان تفرقه در جبهه انقلاب اسلامي است. درود بر ايثار برادري. به گزارش فارس دهقان رئيس ستاد انتخابات قاليباف نيز در حکمي توسط علي نيکزاد به عنوان رياست ستاد کشوري کرامت و کارآمدي منصوب شد. منصور ارضي نيز پس از کناره گيري قاليباف به نفع رئيسي با صدور پيامي از وي تقدير کرد. در ميان اصلاح طلبان نيز حق شناس عضو حزب اعتماد ملي تأکيد کرد: «از قاليباف متشکرم، راي وي به سبد روحاني مي‌رود» محمدرضا عارف اما تنها به اين گفته بسنده کرد که «اين انتظار مي‌رفت که قاليباف کناره گيري کند.» حميد ابوطالبي معاون سياسي دفتر رئيس جمهور نيز در تحليلي نوشت: گروهي از طرفداران قاليباف که درميان جناح اصولگرايي کسي را هم رده وي ازمنظربرنامه وکارنامه اجرايي نمي‌بينند، مردد خواهندماند که چگونه سرنوشت کشور وآرمان‌هاي انقلابي خويش را به دست اصولگرايي بسپرند که"بي برنامه وبي کارنامه اجرايي"راهي اين ديار پرمسئوليت در اين شرايط خطيرشده است. با اين حال محمدرضا باهنر در گفت وگويي کوتاه با ايسنا گفت: قاليباف هم يک مدير جهادي است و هم با انصراف خود، يک کار جهادي براي موفقيت نيروهاي انقلاب کرد.
واکنش مير سليم همزمان ميرسليم نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات در واکنش به انصراف قاليباف گفت: همه بايد تلاش کنيم اين دولت تکرار نشود. وي با بيان اينکه بر اساس توافق در جبهه مردمي انقلاب اسلامي اين اقدام به‌جا بود، افزود: با اين ائتلاف بخش زيادي از آراي قاليباف به سمت رئيسي مي‌رود لذا همه بايد از هر کاري براي عدم تکرار اين دولت تلاش کنيم.
ميرسليم: برجام تلاشي بود که تنها منجر به تعليق تحريم‌ها شد نه لغو آنها ميرسليم همچنين روز گذشته در دانشگاه اروميه با بيان اينکه 90 درصد قاچاق براي دولت و ايادي دولتي است، گفت: دولتي که دستش در کار قاچاق است، نمي‌تواند دست خود را قطع کند. وي افزود: برجام تلاشي بود که تنها منجر به تعليق تحريم‌ها شد نه لغو آنها.
روحاني: در ۲۹ ارديبهشت، دوم خرداد ۷۶ را زنده مي‌کنيد روحاني ديگر نامزد انتخابات نيز ديروز ابتدا در سالن ورزشي شهيد پورشريفي تبريز سخن گفت. وي با بيان اينکه شما در ۲۹ ارديبهشت، دوم خرداد ۷۶ را زنده مي‌کنيد، گفت: ما مي‌خواهيم روز جمعه کسي را انتخاب کنيم که تصميم او مي‌تواند جان ميليون‌ها نفر را به خطر بيندازد يا آنکه تصميمش مي‌تواند به جان ميليون‌ها انسان کمک کند. وي افزود: من از شما مي‌پرسم آيا ملت ايران هر روز بايد در اين فکر باشند که چه زماني قطعنامه جديد تحريم عليه ايران تصويب مي‌شود يا بايد منتظر گشايش جديدي در زندگي‌شان باشند. مقام معظم رهبري فرمودند که سايه جنگ را ملت ايران از سر ايران برداشت ولي کدام دولت توانست اين خواست ملي ايران را نقد کند.
برخي کارها با راي ۵۱ درصد نمي‌شد ولي راي بالاتر کارساز خواهد بود وي با بيان اينکه برخي امور هست که اين دولت نتوانست انجام دهد، تأکيد کرد: برخي کارها با راي ۵۱ درصد نمي‌شد ولي راي بالاتر کارساز خواهد بود. چرا اين همه عليه روحاني و دولتش تهمت مي‌زنند؟ چرا صداوسيما ضد اين دولت حرکت مي‌کند؟ اگر ما همه پاي صندوق‌هاي راي برويم سربسته به شما قول مي‌دهم آنچه مي‌خواهيد شدني است.
با پمپاژ پول کاري درست نمي‌شود وي افزود: با وحدت و همدلي و کمک از رهبر فرهيخته که حاضرم ده‌ها بار دستشان را ببوسم مي‌توانيم مشکلات را حل کنيم. شرط اين کار، 11+1 است. شرطش حضور همه مردم در پاي صندوق آرا است. وي ادامه داد: برخي‌ها رويشان نمي‌شود که بگويند برنامه ما هشت سال قبل است. برادر من! با پمپاژ پول کاري درست نمي‌شود. ما مي‌خواهيم در اين کشور دروغ نباشد ولي باز هم دروغ مي‌گويند. مي‌گويند دولت سند ۲۰۳۰ را قبول کرده است در حالي که دولت مي‌گويد فرهنگ ايراني و اسلامي را اجرا مي‌کند. آنها آن قدر پر رو شده اند که گزارش دروغ به محضر رهبري مي‌فرستند.
مردم در روز جمعه مي‌خواهند ميان قاضي و وکيل انتخاب کنند روحاني همچنين در سالن شهيد رسول حسيني ساري با تأکيد بر اينکه مردم در روز جمعه مي‌خواهند ميان قاضي و وکيل انتخاب کنند، گفت: قاضي کسي است که حکم صادر مي‌کند . حکم اش را ابلاغ مي‌نمايد اما وکيل از مردم دفاع مي‌کند. به گفته روحاني روز جمعه روز انتخاب مردم است و اين انتخاب آن‌ها است که ديوار تحريم دوباره ساخته شود يا با جهان پل بسازيم. همچنين روز گذشته برخي چهره‌ها چون ناطق نوري از حسن روحاني حمايت کردند.
رئيسي: اگر نمي توانيد چرا کانديدا شديد؟ سيد ابراهيم رئيسي ديگر نامزد انتخابات نيز در جمع مردم رشت با بيان اينکه اگر آرامش داريم و سايه جنگ از کشور دور شده به برکت حضور غيرتمندانه مردم است، گفت: نماد ما کارت ملي است، يعني خط کشي‌اي که سني و شيعه را از هم جدا کند در دولت ما جايي ندارد. رئيسي تصريح کرد: آقايان مي‌گويند چگونه مي‌خواهيد شغل ايجاد کنيد. ما مي‌گوييم طبق قانون بايد يک ميليون شغل ايجاد کرد. اگر شما نمي‌توانيد چرا کانديدا شديد؟
آقايان مردم عقل و شعور دارند رئيسي ادامه داد: دولت يارانه عده‌اي را حذف کرد اما در اين چند روزه دعوت به پرداخت يارانه کرديد، به دهداران گفته‌ايد بيايند وام بگيرند. مگر منابع کم نبود؟ اي کاش کل چهار سال مثل اين چند ماه بود. آقايان مردم عقل و شعور دارند؛ آقاي روحاني! و آقايان کانديدا! اطلاعات من از اشخاص، قابل قياس با بقيه نيست ولي فردي که مي‌خواهد رئيس جمهور شود بايد ظرفيت داشته باشد. وي در ادامه به شيراز رفت. رئيسي در جمع مردم اين شهر گفت: يارانه عده اي را قطع کرده بوديد اين چند روز پيامک داديد يارانه شان واريز مي‌شود، اين پول‌ها را از کجا آورديد؟ اخيرا اعلام کرديد به هر يک از دهياران 10 ميليون تومان تسهيلات مي‌دهيد، منابع اين تسهيلات را از کجا آورديد؟
موشک و بنيه دفاعي براي نجنگيدن است و نه جنگيدن وي همچنين در جمع پرشور مردم اصفهان حاضر شد. رئيسي در جمع حاميان خود در ميدان امام اصفهان گفت: هيچ بيگانه‌اي را نمي‌شناسيم که بدون نگاه به منافعش براي ملتي کاري انجام دهد. رئيسي با بيان اينکه امروز شاهد يک نگاه ديگرهم هستيم و آن تضعيف بنيه دفاعي کشوراست، گفت: موشک و بنيه دفاعي براي نجنگيدن است و نه جنگيدن. وي همچنين از انصراف قاليباف از انتخابات تقدير کرد و افزود: ما از توان مديريتي و تجربياتي ايشان و تيم همراهشان در دولت آينده استفاده خواهيم کرد. رئيسي در شيراز تصريح کرد: کارشان انقلابي بود؛ وضعيت کشور را من و آقاي قاليباف مي‌بينيم، رکود در اين کشور رکورد زده است.در همين حال مولوي نذير سلامي نماينده مردم سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: من در انتخابات رياست جمهوري قبلي به آقاي روحاني رأي دادم اما در اين انتخابات گزينه مناسب مورد نظرم براي رياست جمهوري آقاي رئيسي است.
  هاشمي طبا: خودم هم به روحاني رأي مي‌دهم مصطفي‌ها شمي طبا ديگر نامزد انتخابات نيز در بيانيه اي از ديگران خواست به روحاني رأي بدهند. وي در مصاحبه با روزنامه اعتماد نيز با اشاره به گفت و گوهاي صبح گاهي‌اش با مردم گفت: به مردم گفتم به روحاني رأي بدهيد. من خودم هم به روحاني رأي مي‌دهم. کنار هم نمي‌روم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد