اقدام روسیه برای فروش هواپیما به ایران
ايرنا/ وزير صنعت و بازرگاني روسيه اعلام کرد که اين کشور مي خواهد مجوز وزارت خزانه داري آمريکا را براي تحويل هواپيماي سوخو سوپر جت 100 به کشورهاي هدف تحريم بگيرد که مربوط به ايران نيز مي شود، ولي دريافت آن طول کشيده است. دنيس مانتوروف وزير صنعت و بازرگاني روسيه روز دوشنبه گفت: در هواپيماي مسافربري سوپر جت 100 قطعاتي وجود دارد که ساخت آمريکا است. مانتوروف در مصاحبه با پايگاه آنلاين روزنامه ايزوستيا افزود: بايد از وزارت خزانه داري آمريکا مجوز تحويل اين هواپيما را به برخي کشورها از جمله ايران بگيريم. وي افزود: فعلا پاسخي دريافت نکرده ايم و متاسفانه زمان بررسي اين درخواست نامشخص است که اميدوار به واکنش عاقلانه آمريکا هستيم. خبرگزاري روسي اسپوتنيک نيز در اين باره نوشته است: طولاني شدن تشريفات حقوقي وزارت خارجه آمريکا، مانع فروش هواپيماهاي مسافربري سوخو سوپرجت100 به ايران شده است. در اين گزارش خاطرنشان شد: ضرورت حصول توافق بين شرکت سوخو و OFAC - يکي از بخش هاي وزارت خزانه داري آمريکا - در رابطه با استفاده از قطعات ساخت ايالات متحده در سوپرجت100 يکي از موانع امضاي قراردادها با ايران شده است. رسانه روسي به عنوان مثال به شرکت هاي آمريکايي Hamilton Sundstrand، Goodrich Corporation ،Parker و Honeywell h اشاره کرده که تامين کننده قطعات گوناگون براي اين هواپيما هستند. اسپوتنيک نوشت: از لحاظ نظري، سوخو مي توانست قطعات نيازمند اخذ اين موافقت براي هواپيماي سوخوسوپرجت100 را با امکانات داخلي توليد کند، اما در اين صورت زمان زيادي نياز خواهد بود، ولي ايران قصد ندارد منتظر بماند. رسانه روسي در پايان گزارش خود افزوده است: در حاليکه اين قرارداد چندين ميلياردي برهم مي خورد، بوئينگ و ايرباس رقباي سوخو توافق هايي به مبلغ 16.6 و 18 ميليارد دلار با تهران امضا مي کنند. الکساندر نوواک وزير انرژي روسيه نيز چهارم مرداد ماه در جمع خبرنگاران گفته بود که مسکو و تهران قرارداد خريد 12 فروند هواپيماي سوپرجت 100 را امضا کرده اند. همزمان خبرگزاري اسپوتنيک اعلام کرده بود که روسيه و ايران براي فروش 12 هواپيما توافق کردند و احتمال دارد که در آينده نيز قراردادي براي فروش 30 فروند ديگر امضا کنند. نوواک پيشتر نيز در گفت وگو با شبکه تلويزيوني روسيه اظهار کرد: مسکو علاقه مند به راه اندازي خط توليد قطعات و تجهيزات هواپيماهاي روسي در ايران است و اگر پيشنهاد طرف ايراني را دريافت کنيم، آماده بررسي هستيم. ولاديسلاو ماسالوف يک مقام روسي در امور هواپيماهاي مسافربري نيز گفته بود که فروش اين هواپيما به ايران، نيازمند موافقت توليدکنندگان آمريکايي قطعات هواپيما است. سوخوي سوپر جت 100 نخستين هواپيماي صد نفره دنياست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدايت مي شود که هيچ تفاوتي با هواپيماهاي مدرن «اير باس» ندارد و سطوح فرامين هواپيما توسط فرمان هاي الکترونيکي هدايت مي شوند و در نتيجه با کمترين ميزان فشار بر خلبان بيشترين ميزان دقت را دارد. اين هواپيما محصول همکاري مجموعه اي از صنايع هواپيمايي غرب و شرق است و تمامي سازندگان قطعات اصلي آن مثل موتور، هاي فرود، سامانه هاي الکترونيکي و ديگر قطعات توسط کمپاني هاي معروف آمريکايي و اروپايي مانند Goodrich, Sutton و.. هستند. براساس مشخصات اعلام شده، اين هواپيما هيچ تفاوتي با ديگر هواپيماهاي ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلي ها، قدرت موتور و همچنين فرکانس هاي مختلف مي تواند در تمامي فرودگاه هاي ايران با وضعيت جغرافيايي متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعاليت کند. روسيه از هفت سال پيش به بهره برداري از اين نوع هواپيما مي پردازد و تا کنون سفارش ساخت 197 فروند سوخوسوپرجت 100 داده شده که 49 فروند آن ساخته شده و در اختيار شرکت هاي هوايي روسي و کشورهاي مختلف قرار گرفته است. «الکساندر روبتسف» رييس شرکت ليزينگي «ايليوشين فينانس» نيز اعلام کرده است که با سفارش دهنده هاي ايراني در حال مذاکره است تا با رفع تحريم ها، به احتمال زياد تا پنج فروند هواپيماي سوپرجت 100 به ايران به صورت ليزينگي تحويل شود. «کريل تساريف» رييس شرکت «اسبربانک ليزينگ» روسيه نيز گفته است که براي تحويل هواپيما به ايران تمايل دارد. «ماکسيم سوکولوف» وزير حمل و نقل روسيه نيز چندي پيش گذشته اعلام کرد که ايران و روسيه در حال مذاکره در مورد تحويل سوخو سوپرجت 100 هستند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد