ضرغامی: موسوی لاری تا ۶ ماه در جلسات راهم نمیداد
مشرق/ ضرغامي عنوان کرد: من معاون پارلماني وزارت دفاع در زمان اصلاحات شده بودم ولي (موسوي لاري) معاون پارلماني رياستجمهوري تا 6 ماه مرا به جلسات هماهنگي دعوت نميکرد! عزت الله ضرغامي، گفت و گوي مفصلي با روزنامه شرق انجام داده است که بخش هايي از آن را در ادامه ميخوانيد: * منظورمان از «کلوزآپ» استفاده ابزاري از چهرهي زن بود نه استفاده حرفهاي * سينماي قبل از انقلاب رو به نابودي بود. سينماي برجستهي امروز مديون انقلاب است. * فيلمهايي چون «قلادههاي طلا» ممکن است به دلايلي فروش خوبي نداشته باشد ولي براي سينماي ملي ضروري است و در آينده آثار خود را خواهد داشت. * اولين کارم در سينما اين بود که بگويم اتاق من 2 کليد دارد و يکي از آنها متعلق به مدير قبلي يعني آقاي انوار است. همه ما با هم همکار هستيم. تجربيات ملي، سرمايههاي کشور هستند. نبايد آنها را نابود کرد. * سينماي گلخانهاي نميتوانست دوام داشته باشد. «قصه» جزء لاينفک فيلم است. نقطه قوت به نقطه ضعف تبديل شده بود. * جريان کلي حاکم بر جشنوارههاي مهم جهاني ناسالم و در جهت منافع استعماري و برخلاف مصالح ملت ايران است. جشنواره کن فيلم «آب، ب، ث، منتهن» امير نادري را به دليل آنکه مربوط به جامعه آمريکا بود اصلاً به بخش مسابقه راه نداد، چه برسد به اينکه به او جايزه بدهد! * مسئولان جشنواره کن وقتي به جشنواره فجر ميآمدند، دنبال فيلمهاي توقيفي و فيلمهاي خاص مربوط به فقر و بدبختي مردم بودند. * «طعم گيلاس» با وساطت دکتر ولايتي و براي مصالح ديپلماتيک کشور در مقطع خاص به جشنواره رفت. از نظر من خيلي فيلمهاي برجسته ديگر آن سال نسبت به آن برتري داشت. * هدفم از سفرهاي سازندگي و استاني هنرمندان در دوره آقاي هاشمي، آشنايي آنان با پيشرفتهاي بعد از انقلاب در کشور بود. * با کارگردانان برجسته قبل از انقلاب مثل کيميايي، مهرجويي، کيارستمي، تقوايي و بيضائي بارها جلسه داشتم. تلاش ميکرديم به لحاظ فکري به هم نزديک شويم و با هم کار کنيم. * بازيگران سينما، به جز معدودي سوپراستار، مظلوم واقع ميشوند. دخل و خرجشان با هم سازگار نيست. پرستيژ خودشان را هم بايد حفظ کنند! * همراهي من با فيلم «عاشقانه» داودنژاد به دليل فيلم خوب «نياز» بود و قول همکاري او براي ساخت فيلمهاي محتوايي ارزشمند. * انتخابات 76 دوقطبي شد. هيئت مديره خانه سينما هم به نفع خاتمي وارد ميدان شد. * معلوم بود که اکثريت بدنه هنرمندان، آقاي خاتمي را نسبت به آقاي ناطق نوري ترجيح ميدادند. * دفترچه «سياستهاي سينمايي» در زمان من، اولين اقدام مهم در جهت قانونمندي سينما بود. * من معاون پارلماني وزارت دفاع در زمان اصلاحات شده بودم ولي (موسوي لاري) معاون پارلماني رياستجمهوري تا 6 ماه مرا به جلسات هماهنگي دعوت نميکرد! * دورهي آقاي مهاجراني بيشتر بر اساس «تساهل و تسامح» آن هم با نگاه نمايشي و سياسي بود. از رونق توليد به معناي حرفهاي آن خبر نبود. * «نوشابه اميري» براي درخواست وساطت جهت رفع توقيف مجلهي سينمايي «گزارش فيلم» پيش من آمد. او به صراحت ميگفت هدفش از آمدن به حوزهي سينما کار سياسي بوده است! * ملاقاتم با اکبر گنجي در اوين با حکم رئيس قوه و براي گفتگو و رفع سوءظنها و نزديکي ديدگاهها بود. خيلي از تندروهاي اول انقلاب بعداً جزو اصلاح طلبان دوآتشه شدند. * فيلم «بر بال فرشتگان» شمقدري بهتر از «طوفان شن» بود. * خوانش هاي فرامتني بلاي جان سينما و هنرهاي نمايش است. * مشکل اصلي آقاي خاکبازان عدم تعامل مناسب با هنرمندان و سوءظن شديد نسبت به آنان بود. من اين را نميپسنديدم. لذا آقاي حبيب الله کاسه ساز را به جاي او منصوب کردم. * نوسازي تجهيزات سينماها، مصوبه قانوني تغيير نرخ محاسبه برق سينماها، تخصيص اعتبارات بالا از طريق وام تبصره 3 به تهيه کنندگان، جشنوارههاي استاني، تقوميت قانونمندي در سينما و ايجاد رديف مستقل براي بودجه سينما از اقدامات مهم در آن دورهي کوتاه بود. * انقلاب ديجيتال در رسانه ملي و افزايش شبکه ها با رويکرد موضوعي و تخصصي و افزايش توليد به ويژه در حوزههاي نمايشي و رويکردهاي جديد در آن، تلويزيون را از رکود نجات داد. * توانمندي ما در دوبله و روتوسکوپي صحنههاي غيراخلاقي، امکان بهتري براي استفاده مردم از فيلمهاي خارجي فراهم ميکند. * خوراک شبکه HD بايد ارزش آن را داشته باشد. برجستگي تصاوير و لوکيشينها در فيلمهاي سينمايي و مستندها ميتواند اهميت و زيبايي شبکه HD را بيشتر مشخص کند. * آقاي هاشمي در دوره معاونت سينمايي و آقاي احمدي نژاد در دوره رياست سازمان صداوسيما کمکهاي قابل توجهي به من و در اصل به مردم کردند. * رهبري در ديدار با وزير و معاونين وقت وزارت ارشاد به آقاي ميرسليم گفتند امروز معاونتهايي مثل معاون سينمايي باعث اطمينان خاطر ما شده است. * متأسفانه چهره «جمال» رهبري در مقابل چهره «جلال» ايشان کمتر ديده شده و اين ظلم به ايشان است. * لايههاي دروني رهبري در حوزههاي فرهنگي و هنري بسيار عميق و لطيف و راهگشاست. * مسئوليتهاي من در سپاه فرهنگي - رسانهاي و تحقيقاتي - توليدي در بخش موشکي بود. توفيق حضور در بخشهاي نظامي را نداشتم. علت خروج من هم از سپاه به دليل شبههاي بود که در مورد فعاليتها و اعلام مواضع صريح در حوزههاي سياسي و رسانهاي داشتم. * کتاب «راوي صادق» فقط عملکرد رسانه ملي در طول ده سال مديريت من نيست بلکه مانيفست مأموريتها و يک دوره «رسانه شناسي» در سطح راديو، تلويزيون است. در اين کتاب 222 اقدام مهم و متفاوت از گذشته تشريح شده است. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد