مقاله ظریف در روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز
انتخاب/ ظريف در مقاله اي در فايننشال تايمز نوشت: ايران يک سياست امنيتي براي منطقه در عصر پسا داعش پيشنهاد ميکند محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در مقاله اي در فايننشال تايمز نوشت: شکست داعش تنها نويدبخش بازگشت ثبات به بخشهاي بزرگي از منطقه نبوده و همزمان اين شکست به تنش ها و بحران هاي جديدي دامن زده است- از جمله يک تلاش هماهنگ براي احياي هيجانات عصبي که مدتهاست واقعيت سياست خارجي ايران راپوشانده است. داعش تاريکترين اعماق اهريمني در جامعه بشري را به نمايش گذاشت. با اين حال، همين موضوع فرصتي را براي گرد هم آمدن و مبارزه با اين تهديد وجودي را پديد آورد. اقدام مشترک عليه داعش ميتواند نويدبخش دوراني جديد باشد. براي اين منظور، به ادبيات و رهيافت جديدي نياز است تا متناسب با جهاني باشد که در حال گذار به يک نظم جهان پسا غربي است. دو مفهوم مي توانند به الگوواره(پارادايم) در حال ظهور غرب آسيا شکل دهند: ايده منطقه قوي و شبکهسازي امنيتي، جايي که کشورهاي کوچک و بزرگ - و حتي آنهايي که در طول تاريخ، رقيب هم بودهاند - به ايجاد ثبات در منطقه کمک ميکنند. هدف منطقه قوي - که مخالف استيلا طلبي و حذف ديگر بازيگران است- ريشه در شناسايي لزوم احترام به منافع همه طرف ها دارد. هر اقدام استيلاجويانه اي از سوي هر يک از کشورها، نه تنها عملي بي جاست، بلکه اساساً غير ممکن است: کساني که بر اين مسير اصرار دارند، ايجاد بيثباتي مي کنند. مسابقه تسليحاتي منطقه ما، نمونهاي از اين گونه رقابتهاي مخرب است؛ هدر دادن منابع حياتي براي پر کردن خزانه سازندگان تسليحات هيچ کمکي به ايجاد صلح و امنيت ننموده است و نظاميگري صرفا به ماجراجوييهاي فاجعهبار منجر شده است. همچنين بسياري از الگوهاي رايج ايجاد ائتلاف منسوخ شده اند. با نگاهي به دنياي در هم تنيده امروز درمي يابيم که ايده امنيت دسته جمعي، به ويژه در منطقهاي مثل منطقه خليجفارس، کارايي خود را به يک دليل اصلي از دست داده است: پيش فرض اين ايده اشتراک منافع است. "شبکهسازي امنيتي" ايده ابداعي ايران براي پرداختن به مسائلي است که از واگرايي در منافع تا تفاوت در قدرت و وسعت کشورها ناشي ميشود. متغيرهاي اين ايده، ساده ولي موثرند: اين ايده بجاي تلاش براي چشم پوشيدن از تعارض منافع، تفاوت ها را ميپذيرد. در همان حال، با مفروض دانستن مشارکتگرايي، همچون سدي از ايجاد يک نظام اليگارشي توسط کشورهاي بزرگ جلوگيري ميکند و به کشورهاي کوچک امکان مشارکت ميدهد. قواعد اين نظم جديد، سرراست هستند: همان استانداردهاي مشترکي که از همه مهمتر در اهداف و اصول منشور ملل متحد وجود دارند: برابري حق حاکميت دولتها، پرهيز از تهديد يا توسل به زور، حل مسالمتآميز مناقشات، احترام به تماميت ارضي کشورها؛ عدم مداخله در امور داخلي کشورها و احترام به حق تعيين سرنوشت کشورها. شبکهسازي امنيتي يک خيالپردازي نيست. اين ايده تنها راه واقعگرايانه براي خروج از چرخه معيوب فعلي است که بر اتکا بر قدرت هاي فرامنطقهاي، ائتلافهاي مبتني بر حذف و توهم خريد امنيت با دلارهاي نفتي يا چاپلوسي بنا شده است. انتظار اين است که کشورهاي ديگر - به خصوص همسايگان اروپايي ما - اين رويکرد را به نفع خود ديده و متحدينشان را در منطقه به پذيرش آن فراخوانند. براي گذار از آشفتگي فعلي به سمت ثبات، بايد قبل از هرچيز رو به سوي گفتوگو و ساير اقدامات اعتمادساز بياوريم. در غرب آسيا، در تمام سطوح با کاستي در گفتوگو روبرو هستيم: بين حاکمان و مردم، بين دولتها و بين ملتها. هدف گفتوگو ها بايد اين باشد که روشن سازد همه ما نگرانيها، بيمها، اميدها و آرزوهاي مشابه داريم. چنين گفتوگويي ميتواند و بايد جايگزين تبيلغات و لفاظيها شود. اين گفتوگو بايد همزمان با اقدامات اعتمادساز انجام شود: ترويج گردشگري، ايجاد کارگروههاي مشترک در موضوعات مختلف از ايمني هستهاي تا مديريت آلودگي محيط زيست و فجايع طبيعي، ديدارهاي مشترک نظامي، اطلاع رساني قبل از مانورهاي نظامي، شفافسازي در حوزه تسليحاتي، کاهش هزينههاي نظامي و همه اينها در نهايت مي تواند به دستيابي به يک توافق عدم تجاوز متنهي شوند. بعنوان اولين گام، جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد ايجاد يک مجمع گفتوگوي منطقهاي در خليج فارس را ميدهد. دعوت ديرپاي ما براي گفتوگو همچنان پابرجاست و در انتظار روزي هستيم که همسايگانمان اين دعوت را بپذيرند و متحدين آنها در اروپا و غرب نيز آنها را به آن تشويق کنند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar