دولت در سایه سعید جلیلی دوباره تشکیل جلسه داد
فارس/ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: پديده ارزهاي مجازي چند وجهي و سريع است و با خود فرصتها و تهديدهايي ميآورد. در راستاي سلسله جلسات «دولت سايه» نشست تخصصي بررسي ارزهاي مجازي (بيت کوين) با حضور سعيد جليلي و جمعي از کارشناسان اقتصادي و فضاي مجازي برگزار شد. در اين نشست، انتظاري دبير سابق شوراي عالي فضاي مجازي، شريف خاني عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف، کريمي ريزي کارشناس بانکي، سلماني کارشناس بانکي، رضايي مدير گروه اقتصاد فضاي مجازي مرکز تحقيقات و آيندهپژوهي سازمان سراج، توحيدي عضو هئيت علمي دانشگاه امام صادق عليه السلام، ميرزاخاني کارشناس اقتصادي، آقاي ملانوري کارشناس اقتصادي و آقاي حسين مطلبي کارشناس حوزه فضاي مجازي حضور داشتند. در ابتداي اين نشست جليلي گفت: کشور بايد در برابر پديدههاي جديدي که شکل ميگيرد بتواند حالت پيشگام داشته باشد و عقب نماند. وي افزود: بعضاً پديدهاي آمده و خودش را تحميل کرده و بعد به فکر چارهانديشي براي آن بودهايم و به دليل تأخيري که در شناسايي ابعاد آن داشتيم نتوانستيم آن طور که لازم است با آن مواجه شويم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: بيش از 100 سال پيش سيدجمال الدين اسدآبادي گفت: «البانک و ما ادراک ماالبانک» و الان هنوز برخي مسئولين همين جمله را تکرار ميکنند! شايد اگر همان موقع پديدهاي مثل «بانک» را خوب ميفهميديم، زودتر ميتوانستيم به آن مسلط شويم و متناسب با شرايطي که داريم از آن استفاده کنيم. جليلي خاطرنشان کرد: در همين راستا، يکي از موضوعاتي که به نظر ميرسد از همين جنس باشد، پديده «ارز مجازي» است. وي افزود: چنين پديدهاي که مدتي است در برخي کشورها رايج شده و هم فضاي مجازي و هم نظام پولي و ارزي آن کشورها را تحت تاثير قرار داده؛ براي ما نيز مي تواند تبعات مثبت يا منفي داشته باشد، لذا اهميت دارد که مجموعه نظام در اين باره بتواند نگاه جامع و دقيقي داشته باشد تا آن ميزاني که اين پديده براي کشور فرصت هاي مثبت ايجاد خواهد کرد را استفاده کنيم و آن ميزاني هم که از جنبه هاي مختلف اقتصادي، ارزي، بانکي، فني و فضاي مجازي جنبه منفي و تهديد آميز دارد را مديريت کنيم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: لذا اهميت دارد پديدههاي جديدي که چند وجهي هستند و ابعاد مختلفي پيدا ميکنند زود بفهميم و به موقع درباره آن تصميم بگيريم و شايد همين چند وجهي بودن اين پديده ها کار را مشکل کند زيرا اقتضايش اين است که از ابعاد مختلف بررسي شود و يک کار ميان رشتهاي از ابعاد فني، حقوقي، فقهي، اقتصادي، سياسي انجام شود و کارشناسان ابعاد آن را از زاويههاي مختلف بررسي کنند. جليلي ادامه داد: به نظر ميرسد پديده ارزهاي مجازي علاوه بر اينکه يک پديده جديد و چند وجهي است، يک پديده سريع نيز هست و منتظر نميماند و جلو ميآيد، تأثيرگذار است؛ با خودش فرصتها و تهديدهايي ميآورد و اگر تصميمي براي مواجهه صحيح با آن نگيريم، خودش را تحميل ميکند و به مثابه يک اهرم ميتواند در اختيار ما باشد يا عليه ما استفاده شود. وي بيان داشت: بايد چنين جمعهايي کمک کنند تا نظام در اين باره به تصميم درست و جامع برسد و صرفا ذکرً برخي نکات مثبت و نکات منفي کفايت نمي کند بلکه بايد تصميم گرفت و جمعبندي داشت. اگر تصميم نگيريم و در يک حالت برزخي باقي بمانيم، فرصتها را بيشتر از دست ميدهيم و در برابر تهديدها منفعل مي شويم. مگر اينکه هوشمندانه و با احاطه بر ابعاد موضوع تصميمگيري شود. جليلي در پايان گفت: ان شالله اين سلسله جلسات با حضور کارشناسان از رشتههاي مرتبط با اين موضوع بتواند کمک لازم را به نظام در تصميمگيري به موقع انجام دهد. در ادامه اين نشست تخصصي، محسن رضايي صدرآبادي مدير گروه اقتصاد فضاي مجازي در مرکز تحقيقات و آينده پژوهي سازمان سراج گفت: براي مواجهه مناسب با اين پديده بايد در درجه اول به مفهوم دقيق و بايسته فضاي مجازي توجه کرد. در اين راستا طبق مطالعات آينده پژوهي مرکز در سال 92، در دهه هاي آتي با عصر جديدي تحت عنوان عصر مجازي مواجه هستيم که انقلابي تمدني رقم خواهد زد و با برنامه ريزي مناسب ميتوان به ايجاد تمدن نوين اسلامي سرعت داد. وي افزود: در وهله دوم بايد در زمينه ارزهاي مجازي که پديده نوظهور اين عصر است، محورهاي مهم براي مواجهه را شناسايي کرده و براي آنان قانون گذاري کرد. با توجه به مطالعات انجام شده 8 محور اصلي در سياستگذاري و قانون گذاري ارزهاي مجازي وجود دارد که عبارتند از: 1_ قوانين و راهبردهاي استفاده از بلاکچين و گسترش کاربردهاي آن. 2_ قوانين و سياسيتهاي کلان و خرد در سرمايه گذاري و استخراج ( ماينينگ) 3_ مسايل حقوقي- اقتصادي و فقهي مبادله و خريد و فروش ارزهاي مجازي در سطح فردي و حکومتي 4_ قوانين مربوط به صرافي ها 5_ قوانين و سياستهاي والت ( کيف پول الکترونيکي). 6_ سياستها و راهبردها در عرضه اوليه سکه (ICO) 7_ سياست و راهبردهاي ايجاد ارز مجازي ملي ( انواع آن و پروتوکلها) 8_ سياست ها و راهبردهاي پيمانهاي دوجانبه و استفاده از ظرفيت ارزهاي مجازي با کشورهاي متحد. رضايي ادامه داد: برخي از تصميمات و راهبردها به بررسي و آينده پژوهي وضعيت ارزهاي مجازي مخصوصا بيت کوين و تحليل آنان در نظام ارزي بين الملل و تقابل آن با سلطه دلار و جايگاه کشورهاي سلطه دارد. در اين راستا توسط گروه اقتصاد سناريوهاي مختلف براي آينده پژوهي طراحي شده و سپس 40 سوال علمي در تحليل سناريوها طراحي و پاسخ داده شده است. وي همچنين به توان کاربردي و عملياتي گروه و مرکز اشاره کرده و خبر داد که علاوه بر بررسي دقيق فقهي مبادله و استخراج اين ارزها، بر مبناي 3 بلاکچين نسل اول ( بيت کوين) و نسل دوم ( اتريوم) و نسل سوم ( هايپرلجر ماتوس و فابريک) سه ارز ملي توسط تيم فني نوشته شده و در مرحله بهره برداري است. در بخش ديگري از اين جلسه، مهندس انتظاري دبير سابق شوراي عالي فضاي مجازي با تاکيد بر اينکه هنوز ابهامات متعددي از نظر سيستمي دراين باره وجود دارد، گفت: در اقتصاد ديجيتال کسي که بتواند بهتر سرويس دهد حاکم است و بايد به آن توجه نمود. وي افزود: بايد بخشي از حاکميت به صورت عملياتي ارزهاي مجازي را رصد و تعيين تکليف نمايد. در ادامه اين نشست تخصصي، حسين مطلبي کارشناس حوزه فضاي مجازي گفت: در وهله نخست بايد به دنبال الزامي شدن ثبت ارزهاي ديجيتال رفت و منعي براي ارزهاي ديجيتال قرار داد که واسط خريد و فروش مبادلات نشوند تا جايگزين پول ملي شوند. وي افزود: گرام تهديد بسيار بزرگتري نسبت به ارزهاي مجازي موجود براي کشور است. در بخش ديگري از اين نشست، يک کارشناس مسايل اقتصادي گفت: قيمت تمام شده بيت کوين بين 6000 تا 7000 دلار است و از آنجا که بلاکچين يک نگرش جديد براي مديريت غير متمرکز امور است و مطابق سياست هاي اقتصاد مقاومتي بايد به سراغ راهکارهاي منطقه اي مانند توافقات تجاري منطقه اي، پول منطقه اي، اتحاديه هاي سياسي و اقتصادي منطقه اي برويم، فناوري زنجيره بلوک اين امکان را مي تواند فراهم کند. وي افزود: براي کاهش امکان پولشويي توسط ارزهاي ديجيتال بايد از شکل گيري استارت آپ هاي تبديل و تبادل ارزهاي ديجيتال در کشور استقبال شود و از آنها خواسته شود تا مشخصات هويتي متعاملين را ثبت کنند. اين کارشناس مسايل اقتصادي گفت: بايد بانک ها اجازه دريافت سپرده به رمز ارزها را داشته باشند تا نگه داري امن از دارايي هاي مردم و امکان به ارث رسيدن اين ارزها فراهم شود. ضمناً بايد از حوزه ماينينگ ارزهاي ديجيتال که به معني صادرات برق با ارزش افزوده بالاست استقبال شود چراکه توليد ارز ديجيتال در داخل کشور فشار تقاضاي ارز براي خريد ارزهاي ديجيتال در کشور را کاهش مي دهد. وي در پايان تاکيد کرد: 53% معاملات بيت کوين با ين ژاپن و 23 درصد با دلار امريکا و 14 درصد با توکن هاي بلاک چيني با پشتوانه دلار و حدود 4 درصد با يورو کشف قيمت و معامله مي شود. در ادامه مجيد کريمي ريزي کارشناس بانکي گفت: از مسائل مربوط به استفاده از اين پول مي توان موارد زير را اشاره کرد: -در ساختار بلاک چين اگر کاربري که داراي حساب است، اطلاعات حساب و رمز عبور خود را فراموش کند پول هاي او براي هميشه از بين مي رود و نکته اينجاست که پول هاي به صورت سرگردان فقط به عنوان پول توليد شده محسوب مي شود و متعلق به کسي نيست. - اين پول ناظري ندارد و هيچ کس هيچ مسوليتي را در مورد ان به عهده نمي گيرد. با توجه به عدم نظارت و نيز عدم حاکميت خاصي بر اين پول مي تواند وسيله اي براي پول شويي و پنهان کردن جرايم باشد که اين مساله مي تواند تبعات ديگري نيز به همراه داشته باشد. عدم شناسايي صاحبان حساب مي تواند شفافيت اقتصاد را با مخاطراتي روبرو کند. - خروج ارز از ديگر آفت هاي فعلي پول مجازي است که مي تواند ثروت ارزي کشور را به مخاطره بيندازد. -نظام بانکي ذخيره جزئي بنا به گفته اقتصاددانان مشکلات زيادي را ايجاد کرده است و همين مساله بانک و نهاد بانک را دنياي اقتصاد پيچيده کرده است. در کنار آن پيشنهاد برخي از اقتصاددانان بزرگ نظام ذخيره صددرصدي بوده است که هيچ گاه محقق نشده است. شايد بتوان از مزيت هاي اين پول و با در نظر گرفتن اقتصاد سياسي با اين پول روش هايي را براي نقص اين نظام بانکي مطرح کرد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar