برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

میرسلیم: اگر دولت را به عهده داشتم قطعاً بهتر عمل می‌کردم

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
میرسلیم: اگر دولت را به عهده داشتم قطعاً بهتر عمل می‌کردم
خبرآنلاين/ ميرسليم که زماني رقيب روحاني در انتخابات بود امروز از راهکارهايش براي فائق آمدن بر مشکلات مي‌گويد. وي در گفت و گو با خبرآنلاين گفت: از آنجايي که مبارزه با فساد اعتقاد ما بوده و هست قطعا در اين زمينه مي توانستيم بهتر عمل کنيم. اگر مي خواهيد بدانيد رقيب روحاني درباره اين روزهاي کشور چه نظري دارد مشروح اين گفت و گو را بخوانيد: موتلفه يکي از منتقدان دولت است. شما هم به عنوان نامزد اين حزب در زمان انتخابات رقيب روحاني بوديد اگر امروز به جاي حسن روحاني رئيس جمهور بوديد فکر مي کنيد اين مشکلات براي شما پيش نمي آمد يا مي توانستيد با ان مقابله کنيد؟ نمي گويم اين مشکلات براي ما به وجود نمي امد اما به نظرم به لحاظ مباني اعتقادي مي توانستيم بهتر عمل کنيم. من تاکيد کردم اعضاي دولت فقط بايد براي خدمت، خود را عرضه کنند و نبايد ادامه دهنده مشاغل و منافع قبلي خود باشند. متاسفانه اين دولت، اين اعتقاد را ندارد و به همين دليل تاکنون مشکلاتي پديد آمده است و اين روند ادامه خواهد داشت. من معتقدم يکي از دلايل شايع شدن مفاسد اقتصادي درگير بودن اعضاي دولت با مسائل اقتصادي است. و از آنجايي که ذينفع هستند به فکر خود خواهند بود و در اين صورت ويژه خواري رخ خواهد داد. شما اگر امروز دولت تشکيل داده بوديد راهکارتان براي مقابله با مشکلات کنوني چه بود؟ من همه همتم را به کار مي بستم تا اول با فساد اقتصادي و ويژه خواري ها مقابله کنم چراکه ويژه خواري يکي از ريشه هاي مفاسد اقتصادي ما است. اطلاعات دولت اطلاعات عمومي است و هيچ محرمانه اي نبايد وجود داشته باشد؛ دولت همه اطلاعات را بايد تمام عيار در اختيار مردم بگذارند تا مردم رشته کار را بدست بگيرند. وقتي اطلاعات محرمانه شد اين مشکلات هم پيش مي آيد. من اگر امروز صحبت از شفافيت و صداقت مي کنم منظورم اين است که اعضاي دولت بايد خود را فداي خير و مصلحت مردم بکنند. قطعا چنين دولتي مي تواند موفق شود. تا زماني که ما به همان شيوه قبل رفتار کنيم اين مشکلات از ناحيه دولت به قوه مقننه با زد‌وبندهايي که ميان برخي اعضاي دولت با برخي نمايندگان مجلس صورت مي گيرد، منتقل مي شود. همينطور اين مشکلات به قوه قضائيه تسري پيدا مي کند. به عبارت ديگر با اين شيوه ما فساد را از قوه مجريه به قوه قضائيه و قوه مقننه انتقال مي دهيم و همينطور فساد را از پايتخت به شهرستان ها و حتي روستاها تسري مي دهيم. از آنجايي که مبارزه با فساد اعتقاد ما بوده و هست قطعا در اين زمينه مي توانستيم بهتر عمل کنيم. شما در صحبت هاي خود در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي تمرکز ويژه اي داشتيد انتخابات ها يکي از زمينه هايي است که همواره عدم شفافيت مالي آن مشکل ساز شد. وقتي خودتان در اين انتخابات حضور داشتيد چقدر براي حل اين مشکل و شفافيت در آن تلاش کرديد ؟ آرزوي من هميشه اين بوده است که در زمينه هايي که به ويژه به فعاليت هاي انتخاباتي بر مي گردد از ستادها و فعاليت هاي پشتيباني همه چيز روشن و صريح باشد. ما قانونا حق نداريم از امکانات عمومي به نفع خود در تبليغات استفاده کنيم. فرض کنيد درباره خود من در زمان انتخابات ستادي جز دفتر حزب نداشتيم ولي مي توانستم از برخي امکانات ديگر که در دستم بود استفاده کنم. مثلا چه امکاناتي؟ براي مثال من در فدراسيون نجات غريق هم بودم اما استفاده از امکانات فدراسيون مجاز نيست يا عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم بودم و مي توانستم از دبيرخانه آن استفاده کنم اما مجاز نيستم چنين کاري بکنم و اين کار را هم نکردم. شفاف بودن يعني اينکه ما در صحنه انتخابات حضور پيدا کنيم و از امکانات عمومي به نفع خود و جريان خود استفاده نکنيم. که متاسفانه اين امکانات بدون استثنا از سوي همه جريانها مورد استفاده قرار گرفت. يعني همه جريانات سياسي که در انتخابات گذشته حضور داشتند از امکانات عمومي استفاده کردند؟ همه داشتند. حال نمي گويم همه بر اساس سوء نيت از اين امکانات استفاده کردند اما به هر صورت اين امکانات را به خدمت گرفتند و منتفع شدند. لذا بايد اين موارد را بررسي کنيم. البته برخي معتقدند ما بايد براي رسيدن به شفافيت زمينه قانوني آن را فراهم کنيم به اين معنا ما در قانون بودجه دولت پيش بيني کنيم از تمامي افرادي که نامزد مي شوند به اندازه مشخصي پشتيباني مالي شود اگر به حد نصابي از آرا رسيدند ان مبلغ نزدشان بماند و اگر خير آن مبلغ را تاديه کنند. اين موضوع باعث مي شود تساوي برقرار شود و ديگر کسي به سراغ امکانات دولتي و عمومي نرود. موتلفه گفت ما از جمنا حمايت مي کنيم در حالي که وضعيت مالي جمنا هم روشن نبود آيا اين مسئله مشکلي براي موتلفه نداشت آيا هيپچگاه براي شفافيت مالي انها تذکري داديد؟ اول بگويم از ما به عنوان حزب دعوت نشد تنها از آقاي حبيبي و برخي ديگر از اعضا شخصا دعوت کردند. ما به آنها تذکر داديم روشي که در جمنا به کار گرفته مي شود روشي نيست که مناسب تشکل هاي سياسي باشد. اگر تجربياتي که ما در حزب داشتيم را استفاده مي کردند با نواقص کمتري مواجه مي شدند که اميدواريم اين اصلاحات را در اينده در دستور کار خود قرار بدهند. شما يکبار اشاره کرديد جمنا از امکانات يک گروه نظامي در انتخابات استفاده کرد چنانچه چنين تشکلي روي کار بيايد عملا بايد منافع گروه حامي را هم تامين کند پس مي توان گفت در چنين صورتي بجاي به يک دولت حزبي يک دولت نظامي خواهيم داشت؟ ببينيد اين چيزي که مي گوييد نمي تواند اتفاق بيفتد چراکه در کشور ما استفاده از امکانات نظامي ممنوع است و اساسا هيچ نهاد نظامي حق دخالت در انتخابات را ندارند و فرمان امام پشت اين دستور است. بلافاصله در بهمن ماه که حزب جمهوري اسلامي تشکيل شد اعضاي حزب مشغول فعاليت هاي ارزنده اي براي تشکيل سپاه پاسداران بودند که همانجا امام دستور دادند شما تفکيک کنيد يا برويد به سمت تشکيل نهاد نظامي سپاه پاسداران يا در حزب مشغول فعاليت و توسعه سياسي شويد و از همانجا بود که تفکيک شدند. من خودم در آن زمان براي شکل گيري سپاه کار مي کردم اما بعد از ان فرمان به سمت کار سياسي آمدم. اما اين حرف و توئيت خود شما بود که گفتيد جمنا از امکانات نظامي استفاده کرده است؟ بله. اما منظور من بازنشستگان نظامي بود نه اينکه مثلا به طور مستقيم نيروي انتظامي وارد انتخابات شود و عملا درگير کارهاي سياسي شود. بازنشستگان نظامي مي توانند کارهاي سياسي بکنند اما نمي توانند از امکاناتي که قبلا داشتند استفاده کنند. يکسري مشکلات و اعتراضات مردم ناشي از مسائل اجتماعي است چه بحث زنداني هاي سياسي و چه موضوعاتي مانند حجاب و ... چقدر اصلاحات ساختاري در اين زمينه مي تواند مشکلات را کمتر کند؟ ببينيد ساختارها اثر خود را دارد اما به جز ساختارها فرايندها هم تاثيرگذار است؛ حتي من معتقدم اصلاحات فرهنگي بر اصلاحات فرايندي مقدم است برخي از قوانين ما اشکال دارند که اين اشکالات بايد رفع شود. مثل چه قوانيني ؟ مثل تصميم گيري درباره فعاليت هاي اقتصادي و روند هايي را ايجاد کرديم و خواستيم مانع فساد، تقلب و تزوير شويم اما همين فرايند باعث ايجاد فساد شده است. يکي از اين موضوعات مانند فرايندهاي مالياتي است. چندين سال است مي گوييم اين فرايند را اصلاح کنيد و از حالت فرد به فرد آن را خارج کنيد. ما بايد به سراغ فرايندها برويم تا اصلاح ايجاد شود. شما از لزوم اصلاح مي گوييد اما در کشور ما موازي کاري هاي زيادي صورت مي گيرد و يک اقدام از سوي يک نهاد شروع مي شود نهاد ديگر با يک اقدام ديگر آن را خنثي مي کند؟ به هر حال اين به مسوولان اجرايي و اراده انها باز مي گردد اگر نيت اصلاح داشته باشند زمينه هاي آن را هم فراهم مي کنند اما اگر نيت نداشته باشند طبيعي است که کار پيش نمي رود. در اين ميان نظارت مردم هم مي تواند موثر باشد. مصطفي ميرسليم صحبت از اصلاح شد امروز جريان هاي سياسي دست به اصلاح خود زده اند موتلفه بعد از مرحوم عسگراولادي دچار ضعف شد و اين ضعف به جايي رسيد که بدون تعارف از تعبير مدرسه پيرمردها درمورد آن استفاده مي شود چقدر اين حزب قرار است خود را اصلاح کند و جايگاه اصلي خود را بازيابد؟ اصلاح موتلفه از دوران عسگراولادي اغاز شد اما در دوره اي اين اصلاح متوقف شد. اميدواريم در مجمع اينده که در مهرماه اغاز خواهد شد اين اصلاحات صورت بگيرد و شاهد تقويت نيروي جوان باشيم. البته افرادي هم که سن بيشتري دارند احترامشان را بايد حفظ کنيم و از تجربيات انها استفاده کنيم اما کار را بايد کساني انجام دهند که نيروي آن را دارند بنابراين به جز صلاحيت و اهليت شرط نيرو داشتن هم لازم است. مثلا شايد من فرتوت شده ام اما دوباره مرا وادار به کار مي کنند اين بايد اصلاح شود و اين نکته اي است که اميدواريم در آينده اصلاح شود. بحث ديگري اين روزها مي شنويم و آن اينکه دائما صحبت از گفت و گوي ملي و آشتي ملي به ميان مي ايد به نظر شما اين گفت و گو بايد از کجا و چه نهادي آغاز شود آيا متولي بايد مجمع شود يا جامعه روحانيت و روحانيون؟ سران گروه هاي سياسي و احزاب يک هدف مشترکي دارند و آن اعتلاي نظام است از اين مقدس تر چه چيزي وجود دارد؟ همين افراد مي توانند دور هم جمع شوند و براي رسيدن به اين هدف با يکديگر مسابقه بدهند کار مشکلي نيست. چقدر اين اراده وجود دارد؟ بعضي ها جدي تر هستند و برخي کمتر به اين موضوع اعتقاد دارند. آقاي خاتمي از سوي جناح چپ چندباري اين پيشنهاد را داد اما جناح راست گويا تمايلي به اين کار ندارد و حتي در نشست خبري که موتلفه داشت حتي از اينکه نام خاتمي را به زبان بياوريد پرهيز داشتيد با اين تفسير چه اميدي به کاهش اختلافات وجود دارد؟ البته ما مشکلي نداريم و مشکلات عمدتا به مواضعي که ايشان در جريان فتنه داشتند باز مي گردد. ايشان امروز درباره وضعيت کشور از مردم عذرخواهي مي‌کنند اما آن روزي که اين فتنه به پا شد چرا عذرخواهي نکردند؟ حوادث سال 88 يکطرفه نبود و يکسر آن فردي بود که امروز عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است؟ به هر حال تقصيرهايي را که داشتند بايد مي پذيرفتند تا صداقت معنا پيدا کند، اما اين کار را نکردند. ما بايد مي نشستيم و مي گفتيم کجاي کار من و کجاي کار شما ايراد داشت اما وقتي اعتراض نمي کنيم و مي گذاريم زمان به آن بخورد تبديل مي شود به يک بيماري مزمن که بخشي از ان ناشي از ناپختگي سياسي است. ما امروز خيلي بهتر از 40 سال پيش تصميم مي گيريم و هرچه پيش مي رويم تصميماتمان پخته تر مي شود اما هنوز هم مشکلاتي وجود دارد. چقدر شما به اين اشتي و گفت و گوي ملي اعتقاد داريد؟ صد در صد اين کار ضرورت دارد و حتي تصور مي کرديم خانه احزاب که شکل بگيرد مي تواند از عهده اين کار برآيد اما متاسفانه آنجا تنها به کارهاي صنفي پرداختند. آيا موتلفه تمايل دارد ابتکار عمل را به دست بگيرد؟ ما که اهل تعامل بوديم، هستيم و خواهيم بود به نظر شما مجمع تشخيص نظام چقدر مي تواند نقش آفريني کند؟ مجمع يکسري وظايف خاص دارد. مثلا اگر يک موضوع بغرجي مطرح شود که رهبري دستور حل آن را ابلاغ کند مي تواند اين موضوع را بررسي کند لذا مسووليت هاي مجمع محدود است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره