نمره ناپلئونی کواکبیان به مجلس
نماينده/ کواکبيان عضو فراکسيون اميد تصريح کرد: در يک کلمه اگر بخواهم نمره اي به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نيست. آنچه پيش رو داريد گفتگو با مصطفي کواکبيان در حاشيه بازديد از سايت و ماهنامه«نماينده» است: مصطفي کواکبيان"نماينده مردم تهران" درپاسخ به اين سوال«عملکرد مجلس دهم را تاکنون چگونه ارزيابي مي کنيد؟»، گفت:هر دوره مجلس را از سه جهت مي توان نسبت به دوره هاي قبل مقايسه کرد، نخست سطوح نمايندگان است. نمايندگان در دوره هاي قبل بيشتر به وظايف ذاتي خود واقف بودند اما شرايطي به وجود آمده است که نمايندگان کمتر به ذات رسالت و وظيفه شناسي که بايد داشته باشند مي پردازند. نکته دوم آنکه، در نظر گرفتن مطالبات عمومي مردم، کمتر شده است. وي به تبيين سومين نکته درباب تفاوت مجالس گذشته با دوره فعلي پرداخت و اظهارداشت: سومين عامل کاهش قدرت نظارتي مجلس است. به عنوان مثال معتقدم قدرت نظارتي مجلس هشتم، رسيدگي به مطالبات عمومي مردم و سطح نمايندگان بهتر از مجلس هفتم و مجلس هفتم نيز بهتر از مجلس ششم بوده است البته در رابطه با سطح معلومات و مدرک تحصيلي، مجلس دهم بالاتر از مجلس نهم است و حدود ۸۰ نفر از نمايندگان در مجلس دهم از مدرک تحصيلي دکتري برخوردارند و حدود ۴۰-۵۰ نفر از نمايندگان در مجلس عضو هيئت علمي هستند. نماينده مردم تهران با بابيان اينکه اين مسائل را به صورت عمومي مطرح کردم و و قصد پرداختن به موضوع را از زاويه آسيب شناسي ندارم، به مشکلي که پيش روي مجلس کنوني قرار دارد اشاره کرد و افزود: يکي از مشکلات در مجلس دهم، وجود سه فراکسيون است که در مجلس وجود دارد. به عنوان مثال در مجلس هشتم چنين مشکلي نداشتيم. دو فراکسيون بود يک فراکسيون خط امام و ديگري فراکسيون اصول گرايان و در آن مجلس اصلاح طلبان اقليت بودند که کاملا در طرح ها و لوايح مشخص بود. کواکبيان درباره اينکه"ريشه به وجود آمدن فراکسيون مستقل در مجلس دهم چيست؟"، تاکيد کرد: اين جمله را بارها تکرار کرده ام که ليست ما ۱۵۸ نفر بودند و عکس يادگاري با ما گرفتند ولي زنبيل خود را در جايي ديگر گذاشته اند. معتقدم اگر بخواهيم به اين وضعيت پايان دهيم بايد نظام انتخابات را حزبي کنيم. وي به ايام انتخابات مجلس و فعاليت شوراي عالي سياستگذراي اصلاح طلبان در آن برهه اشاره مي کند و مي گويد: آن زمان در شوراي عالي، عضو هيئت رئيسه بودم، موضوعي مطرح شد مبني بر اينکه چند ليست ندهيم و کلا يک ليست باشد. دولتي ها هم مي خواستند ليست مجزايي بدهند. نظر بنده بر اين بود که ليست مجزا باشد و هر کس بر اساس وزن خود شرکت کند ولي در مجموع اين جمع بندي مورد پذيرش واقع نشد. عضو فراکسيون اميد با بيان اينکه به طور مشخص ليست تهران را نميگوييم، گفت: در ليست شهرستانها کساني را داشتهايم که حتي يک بار هم در فراکسيون نيامده اند. اين حالت ژلهاي تکليفها را مشخص نميکند. به عنوان مثال نميتوانيم حدس بزنيم در فلان طرح نتيجه چه مي شود بنابراين، انگيزه براي کار جدي وجود ندارد. کواکبيان يادآور شد: در مجلس هشتم ميدانستيم تمام طرحهايي که ميدهيم تصويب نميشود اما با اين حال حرفمان را ميزديم و صداي خود را ميرسانديم. وي با بيان اين مطلب"اما اينجا(مجلس کنوني) نميدانيم زحمتي که براي يک طرح کشيده ميشود سرانجام آن منتج به چه نتيجه اي مي شود، اظهارداشت: به عنوان مثال مي توان طرح عفو عمومي را ذکر کرد. معتقدم طرح بسيار پسنديده اي بود، هم مي توانست سرمايه هاي خارجي را وارد کشور کند و هم آنهايي که اقدام ضد انقلابي و براندازانه نداشتند بتوانند بازگردند و در داخل هم اعتماد عمومي بهتر و اقتدار بيشتري براي نظام به ارمغان مي اورد که با ۵-۶ راي کمتر در مجلس راي نياورد. نماينده اصلاح طلب مجلس تاکيد کرد: اگر شما در اقليت محض باشيد کاملا مشخص است که نتيجه بخش نيست اما براي ثبت تاريخ و موضع گيري ها به فعاليت خود ادامه مي دهيد. کواکبيان با اشاره به اينکه حدود دو سال و نيم است که از مجلس دهم ميگذرد و من هر ماه کارنامه عملکرد را به نمايندگان مي دهم، تصريح کرد: واقعيت اين است که از مجموعه تذکرات نطق هاي خود ناراضي نيستم ولي از عملکرد فراکسيون خودم دل خوشي ندارم. چون فراکسيوني که مدعي هستيم ۱۲۰ نفر نماينده در مجلس داريم خيلي بيشتر از حال حاضر بايد تاثير گذار مي بود. وي تنها راه حل را حرکت به سمت انتخابات حزبي عنوان کرد و افزود: با اين حال نااميد نيستيم و نهايت تلاش خود را مي کنيم. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، بزرگترين عملکرد مجلس دهم را بررسي و تصويب برنامه ششم خواند و گفت:آقاي لاريجاني نامه اي براي مقام معظم رهبري نوشت. فلسفه نامه اين بود که ما بتوانيم لايحه اي که از طرف دولت مي آيد، هر بلايي که سر آن مي خواهيم بياوريم. اين تفسير را شوراي نگهبان قبول ندارد و معتقد است طرحي که از طرف دولت آمده است نبايد از فلسفه اصلي اش خارج شود. کواکبيان با بابيان اين مطلب ۳۴ ماده لايحه برنامه ششم دولت را در مجلس به ۱۴۴ ماده رسانديم، خاطرنشان کرد:بعد از آنکه کميسيون تلفيق براي نتيجه گيري آورد، آقاي نوبخت در جلسه فراکسيون اعتراض کرد و گفت اين ۱۴۴ ماده ۸۰۰ هزار ميليارد تومان بار مالي بر دوش دولت مي گذارد. از عهده چنين برنامه اي بر نمي آييم و نبايد اين برنامه تصويب شود. وي افزود: ما هم هماهنگ کرديم که راي منفي بدهيم اما در جلسه ناهار متوجه نشديم که چه بين نوبخت و لاريجاني گذشت که در جلسه علني آقاي نوبخت گفت با طرحي که ارائه شده است موافق هستيم و ان شاالله تصويب شود. عضو فراکسيون اميد گفت: در ملاقاتي که فراکسيون با رئيس جمهور داشت، دکتر روحاني گلايه داشت از اينکه چرا چنين طرحي تصويب شده است. من هم در پاسخ گفتم: «نماينده شما اعتراض به طرح نداشت، فراکسيون قصد مخالفت با اين طرح را داشت اما آقاي نوبخت نظر خود را مطرح نکرد.» کواکبيان با اشاره به اينکه من به اين مساله اعتراض کردم که چرا آقاي لاريجاني به رهبري نامه زدند، اظهارداشت: بايد روال عادي در اين موضوع طي مي شد و شوراي نگهبان آن را رد مي کرد و در نهايت به مجمع مي رسيد. وي تاکيد کرد: همين طرح که حاصل عملکرد مجلس است را دولت اجرا نمي کند و از ابتدا اين طرح را قبول نداشته است. دولت با اين برنامه خيلي همراهي نمي کند ضمن آنکه هر دقيقه مجلس ۴۰ ميليون تومان هزينه دارد. آن که بخواهد در صحنه عملي براي معيشت مردم کارگشا باشد عملا بي نتيجه مانده است، نمي خواهم بگويم اين برنامه بي فايده است اما قطعا آن تاثيري که ميتوانستيم در اين زمان بندي که گذاشتيم با همکاري بهتر حاصل مطلوب تري را داشته باشيم. نماينده مردم تهران به ديدار اخير نمايندگان با مقام معظم رهبري اشاره کرد و افزود: در آن ديدار رئيس مجلس از طرح ها و لوايح مهمي که توسط مجلس دهم به سر انجام رسيده بود به رهبر انقلاب گزارش داد به هرحال هم مقام معظم رهبري و هم حضرت امام مجلس را در راس امور مي دانند اما با توجه به عملکرد فعلي مجلس، اين وضعيت در راس امور بودن نيست. از کواکبيان سوال شد«با توجه به اينکه انتخابات مجلس سال ۹۸ برگزار خواهد شد،آيا فراکسيون اميد برنامه اي براي تاثيرگذاري بيشتر مجلس ندارد؟، گفت:در جلسه هيئت رييسه فراکسيون متذکر شدم که سال سوم، آخرين سال براي پيگيري مسائل مهم است چرا که در سال چهارم نمايندگان به امور انتخابات مي پردازند بنابراين قرار بر اين شد که به مجمع عمومي گذاشته شود و کل اعضاي فراکسيون يک فهرست از مهترين اولويت ها را مطرح کنند و سپس جمع بندي شود. وي معتقد است: اگر ۴-۵ طرح جدي را مطرح کنيم بهتر از اين است که طرح هاي زياد، بي نتيجه بدهيم به همين جهت مقرر شد بعد از تعطيلات مجلس، مجمع عمومي برگزار و اولويت بندي و تقسيم کاري دروني بين خود اعضا انجام شود. * نمره به مجلس دهم عضو فراکسيون اميد تصريح کرد: در يک کلمه اگر بخواهم نمره اي به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نيست. کواکبيان اذعان داشت: بارها در مجلس تذکر داده ام چرا بايد کارها در مجلس بر محور رئيس بچرخد؛ مجلس را براي موضوع هاي بي اهميت غير علني مي کنند که در بعضي از موضوعات اگر علني هم باشد هيچ مشکلي ايجاد نمي کند. به عنوان مثال اخيرا ۴ ساعت جلسه غير علني در مجلس برگزار شد و نتيجه اين شد که کميسيون ها بروند در مورد بنزين و بسته هاي حمايتي فکر کنند. وي با بيان اينکه بنده با جلسه غير علني، غير رسمي موافق نيستم، گفت: خود قانون اساسي پيش بيني کرده است که يک سوم نمايندگان بايد درخواست بدهند يا وزيري براي مساله اي خاص درخواست بدهد که جلسه غير علني تشکيل شود از اين رو روال خاص خود را دارد، اما تفسيري که آقاي لاريجاني دارد اين است که مي توانيم جلسه غير علني- غير رسمي داشته باشيم و اين برخورد، سليقه اي است. نماينده مردم تهران بر تحقيق و تحفص از مجلس تاکيد کرد و افزود: در برنامه اي"پيشران" که با حضور دکتر احمد توکلي و بنده از شبکه چهار پخش شد، گفتم بياييم بودجه مجلس پنجم را با بودجه مجلس دهم مقايسه کنيم، رقم ها خيلي متفاوت است. در بحث شفافيت گفتيم که از عملکرد خود مجلس تحقيق و تفحص شود. کواکبيان در پاسخ به اين سوال" براساس آخرين اخبار قرار است محمد شريعتمداري براي وزارت کار معرفي شود، آيا او را گزينه اي مناسب براي وزارتخانه مهم کار مي دانيد و اينکه تکليف استيضاح او در مقام وزير صمت به کجا انجاميد؟، گفت:در ابتدا لازم است ذکر کنم که دکتر روحاني براي انتخاب وزرا با من مشورت نکرده است. وي اضافه کرد: قرار است ۲۹ مهر ماه، بعد از تعطيلات مجلس وزرا مشخص شوند و تا آن روز هم تغييرات مشخص نيست. نمي توانيم به طور قطع بگوييم چه کساني براي اين پست ها مطرح شده اند، بايد رسما اعلام وصول شود تا بتوانيم در مورد آنها نظر دهيم. نماينده مردم تهران درخصوص آخرين وضعيت استيضاح وزير صمت نيز گفت: طبيعتا اگر آقاي شريعتمداري براي وزارت ديگري معرفي شود، موضوع استيضاح منتفي خواهد شد. کواکبيان درپاسخ به اين سوال"آيا با انتقادهايي که به عملکرد شريعتمداري در وزارت صمت مطرح مي شود او گزينه مناسبي براي وزارت کار است و چرا رئيس جمهور مُصر است از او در کابينه استفاده کند؟"، اظهارداشت: نظر شخصي من اين است که اگر دولت قصد استفاده از اين گزينه را دارد بايد در همين حوزه(صنعت و تجارت) فعاليت کند از اين رو استيضاح شود و به سوالات نمايندگان مجلس پاسخ دهد. اگر مباني منطقي براي استيضاح وجود داشته باشد و راي نياورد ديگر نمي توان او را معرفي کرد اما اگر استيضاح راي نياورد مي تواند با قدرت بيشتري ادامه دهد چرا که مي گويد، من را استيضاح کردند ولي باز هم به من راي اعتماد داده شد.