خبر مهم رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره تحریمها
نامه نيوز/ رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: اروپاييها اعلام کردند قبل از ۱۳ آبان بسته عملياتي خودشان را که در آن جايگزين کردن يک مسير پولي و بانکي، ضمانت فروش نفت ايران و معاملاتي از اين نوع را ارايه ميدهند؛ در صحبتهايي که من با ديپلمات هاي کشورمان داشتم تا حد زيادي نسبت به اين موضوع خوشبين هستند. حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با شبکه العالم، در رابطه با تحريمهايي که قرار است آمريکا در تاريخ ۱۳ آبان ماه عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال کند و واکنش کشورمان به اين اقدام خصمانه گفت: در موضوع تحريمهايي که آمريکاييها از ۱۳ آبان ميخواهند عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال کنند بايد گفت مسئله تازهاي باقي نمانده که آمريکاييها بخواهند در قالب سياستهاي تحريمي بياورند. سياستهاي تحريمي آمريکا از ابتداي انقلاب در جنبههاي مختلف شروع شد بعد در قالب قانون داماتو و کاتسا ادامه پيدا کرد. بعد از برجام هم آمريکاييها بسياري از تحريمها را ادامه دادند و تحريمهاي جديد هم اضافه کردند. ترامپ هم بعد از روي کار آمدن اقدام به کارشکني در تحريمهاي برداشته شده کرد و با خروج آمريکا از برجام عملا تحريمهاي متعدد اعمال شد و به پيشواز تحريمهاي متعدد رفتند. بر اساس گزارشي که ما از شرايط تقابلي تحريمي با آمريکا داريم نکته تازه اي باقي نمانده که آمريکاييها بخواهند تحريم کنند و تحريمهاي مختلف را اعمال کردند و جمهوري اسلامي ايران آمادگي لازم را براي مقابله دارد. وي در پاسخ به اين سوال که اقدامات کشورمان براي مقابله با اقدامات آمريکا به چه نحو است گفت: جمهوري اسلامي ايران سعي کرد که تهديد تحريمها را به فرصت تبديل کند و در اين مدت هم سياستهاي مختلفي چه در عرصه قانونگذاري و چه در عرصه آيين نامه اي در دولت شکل گرفت که موضوع تحريمها تبديل به يک فرصت شود. از بسياري اسرافهايي که در زمينه بودجه اي وجود داشت جلوگيري شد. بسياري از مواردي که کشور در زمينه واردات نياز نداشت حذف و از صادراتي که در حوزه بهره وري در داخل کشور است حمايت و از صادراتي که ممکن بود تحت تحريم قرار گيرند ممانعت شد. به عبارتي بعد از تحريمها اقتصاد ايران نظاممند و هوشمندتر شد. همه ظرفيتهاي دو جانبه کشور و ظرفيتهاي همکاريهاي بين المللي هم در دستور کار کشور قرار گرفت. تحريمهاي کنوني متفاوت از تحريمهاي قبل از برجام است؛ آنها تحريمهايي بودند که در قالب شش قطعنامه شوراي امنيت اعمال ميشدند و دنيا با آمريکا همراه بود اما اکنون فقط برخي کشورها در برخي زمينهها با آمريکا همکاري ميکنند و ايران از همه ظرفيتها براي مقابله با تحريم استفاده ميکند. وي افزود: تمام تلاش آمريکاييها اين است که صادرات نفت ايران را کاهش دهند. ايران چيزي حدود دو ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز ميفروخت در بدترين شرايط به هيچ وجه نمي توانند صادرات نفت ايران را به صفر برسانند و همين حالا بيش از نيمي از صادرات منعقده کشور در روال گذشته صادر ميشود ضمن اينکه راهکارهاي ديگري هم در ايران براي صادرات نفت شکل گرفته و يا حتي تبديل کردن آن به فراوردههايي که قابليت تحريم نداشته باشد. در اين مدت کشور دچار ايستايي نشد بلکه سعي کرد زمينه را براي فراوري چه در قالب پالايشگاهي و چه پتروشيمي فراهم کند که غيرقابل تحريم هستند و صادرات کشور ادامه پيدا کند. فلاحت پيشه در پاسخ به اين سوال که آيا به صفر رساندن صادرات نفت ايران توسط آمريکا معنايي ندارد گفت: وقتي گفته ميشود تحريم نفتي ايران يعني تحريم حضور ايران؛ نفت ايران چيزي جداي از حضور ايران در عرصه مبادلات انرژي در دنيا نيست. حدود ۵۰ درصد انرژي دنيا از منطقه اي ميگذرد که امنيت انرژي آن منطقه به دست ايران است. از اين رو به طور طبيعي در بلند مدت نمي توان کشوري که مادر امنيت در حوزه انرژي هست را محدود کرد. کشورهاي مختلف عضو اوپک به خصوص آنهايي که سعي کردند جايگزين ايران شوند مثل عربستان و امارات در حداکثر توليد خودشان در حال کار هستند و يک سري هزينههاي زيادي را براي خودشان تراشيدهاند و سعي ميکنند جبران کنند ولي نتوانستند جاي ايران را بگيرند به ويژه در بلندمدت اين کار اتفاق نخواهد افتاد. آمريکاييها مدعي شدند در سه ماه تحريم نفتي ايران به اهداف خودشان ميرسند اما در اين مدت تمام تلاش بعضي بازيگران مثل سعوديها اين است که اين سه ماه را پوشش دهند ولي در طول اين سه ماه هم ايرانيها بازارهاي جايگزين نفت خود را از طرق مختلف به وجود آوردند که به هيچ وجه نمي شود صادرات نفت ايران را به صفر رساند و هم کشورهايي که تلاششان همراهي با تحريمهاي ايراني است نتوانستند جايگاه ايران را پر کنند و اين ضعفي است که در حال حاضر وجود دارد البته ميدانيد که اين فشار روي کشورهايي مثل عربستان هم هست. در بودجه امسال عربستان سعودي مجبور شد قيمت حاملهاي انرژي را گران کند و يکسري گرانيها در حوزه معيشتي صورت گرفت و دچار يکسري کسريها و بدهيها شد اما نتوانستند مشکلات داخلي خود را حل کنند و روز به روز قراردادهاي تسليحاتي ديگري به عربستانيها تحميل ميشود. اينها مواردي هستند که کشورهايي که سعي دارند جايگزين ايران شوند را ناتوان و تهي کرده است. وي در رابطه با مساله بستن تنگه هرمز از سوي ايران گفت: بستن تنگه هرمز در دستور کار دولت ايران نيست و معتقديم که موضوع چالش اخير در کوتاه مدت حل خواهد شد چون آمريکاييها هم به اهداف خودشان نمي رسند و مجبورند به بخش بازگشت و گذشت از تحريمها بازگردند. در ايران هم مباحثي مطرح شده و تحت عنوان يک هشدار مطرح کرديم که اگر ايران را از حوزه امنيت شاهراه انرژي دنيا دور کنند عملا امنيت اين شاهراه به هم ميخورد يعني اگر ايران نبود اکنون شاهراه انرژي دنيا در خليج فارس دست بعضي از گروههاي تروريستي بود. از اين رو به هيچ وجه بستن تنگه هرمز در دستور کار ايران نيست. ما به اين نتيجه رسيديم که کشورهاي اروپايي عزم کار با ايران و عزم سياسي براي حفظ برجام را دارند اما در عرصههاي اقتصادي ممکن است با ناتوانيهايي مواجهه باشند. اروپاييها اعلام کردند قبل از ۱۳ آبان بسته عملياتي خودشان را که در آن جايگزين کردن يک مسير پولي و بانکي، ضمانت فروش نفت ايران و معاملاتي از اين نوع را ارايه ميدهند ؛ در صحبتهايي که من با ديپلماتهاي کشورمان داشتم تا حد زيادي نسبت به اين موضوع خوشبين هستند و نهايتا ما منتظر بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا هستيم. آنچه مهم بوده اين است که روابط سياسي ايران و اتحاديه اروپا در يکي از شرايط نزديک خود بعد از انقلاب به سر ميبرد و براي اولين بار اين رابطه تحت تاثير بازيگري مثل آمريکا قرار نگرفته است و ما منتظريم که در قالب قانون انسداد ايجاد يک خط اعتباري تازه، اين ارتباط و همکاري نزديک به همکاري عملي تبديل شود که ايران بهرههاي برجام را ببرد. رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به سوالي در رابطه با تصويب FATFگفت: آنچه که در مجلس مطرح شد CFT بود که برخي از توصيههايي که FATF مطرح کرده بود در قالب اين کنوانسيون قابل پاسخ بود ولي چيزي که مطرح شد CFT بود که آقاي ظريف در آنجا مطرح کردند که ما قول نمي دهيم اين باعث رفع مشکلات اقتصادي شود ولي مطمئنيم که اگر تصويب نشود مشکلاتي را براي اتباع ايراني، اقتصاد ايران، روابط بانکي پس از تحريم ايراني و... به وجود خواهد آورد، بنابراين نوع نگاههايي هم که وجود دارد براي دفع خطر است، اقتصاد ايران اقتصاد هجدهم دنيا است و ميخواهد با دنيا کار کند لذا با سازو کارهاي دنيا مثل FATF هم در قالبي که مشروط به حدود قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران باشد کار ميکند. وي در پاسخ به اين سوال که آيا در کميسيون امنيت ملي مجلس در مورد اقدام تروريستي اهواز تدابيري انديشيده شده است گفت: اقدامي که در اهواز صورت گرفت، اقدامي ترويستي بود که عده اي از افراد بي گناه به شهادت رسيدند دو نکته مد نظر است؛ يک اينکه اگر در اين مورد کوتاهيهايي صورت گرفته، پيگيري شود که در حال انجام است. ديگر اينکه کشورهاي منطقه بايد به سمت تنش زدايي پيش بروند چون از دو طرف مسلمانان در حال کشته شدن هستند. وي افزود: من اين پيشنهاد را دادهام و در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم سياستمان تنش زدايي است ما در آينده نزديک هم سفراي کشورهاي عضو سازمان کنفرانس سياست و همکاري اسلامي را در مجلس دعوت کرديم و در تلاشيم تا يک راهکار تنش زدايانه در دنياي اسلام شکل دهيم. فلاخت پيشه در رابطه با اوضاع اقتصادي در داخل ايران خاطرنشان کرد: واقعيت اين است که يک سري اعتصابها و اعتراضهاي اقتصادي در کشور وجود داشت که دولت در صدد رفع اينها است و مجلس هم در تلاش است تا بخشي از اين انتقادات و مشکلات را حل کند ولي قاطبه ملت ايراني اين واقعيت را پذيرفتهاند که اين ناجوانمردي از طرف بازيگري مثل ايالات متحده آمريکا هست که بايد سياستهاي غير تحريمي را تحمل کرد. پمپئو به عنوان رييس سابق سازمان سياي آمريکا که الان وزير خارجه است؛ سياست غلطي را به ترامپ القا ميکند؛ تحت عنوان تحريم خارجي و تحريک اعتصابات و اختلافات داخلي با هدف گرفتن امتياز از جمهوري اسلامي ايران؛ تجربه نشان داده که ايران در چنين شرايطي بيشتر وحدت پيدا ميکنند و سياستهايي که تحت عنوان ايجاد تنش در داخل دنبال ميشود در داخل همراه خاصي را پيدا نخواهد کرد. ترامپ وآمريکا چند بار گفتند ميخواهند با ايران مذاکره کنند ولي ايران نپذيرفت. وي افزود: مذاکره با آمريکا ديگر براي ايرانيها تابو نيست و اگر شرايط مذاکراتي شکل بگيرد حتما ايرانيها وارد مذاکره ميشوند اما واقعيت اين است در مذاکرات بي قيد و شرط يک برنامه و دستور کاري براي مذاکره وجود ندارد لذا ما معتقد هستيم آمريکاييها هنوز راهبردي براي مذاکره ندارند و به همين دليل از طرف ايران هم براي مذاکره راهبردي مطرح نشده است اما به نظر ميآيد اگر يک زماني بر روي يک دستور کاري براي رفع اختلاف توافق شود، امکان مذاکره وجود دارد. حشمت الله فلاحت پيشه در رابطه با آخرين وضعيت همکاري ايران با FATF گفت: FATF يک گروه اقدام مالي است که به کشورها توصيههايي را مطرح ميکند. حدود ۲۰۵ عضو دارد يعني بخش اعظم کشورهاي دنيا به همراه بعضي از مجموعههاي اداري که کشور نيستند ولي چون کار بانکي و اداري دارند با FATF همکاري ميکنند. ايران هم کشوري است که ۴۱ توصيه در موردش مطرح شده بود در قالب اصلاح يک سري قوانين داخلي مثل پولشويي و قانون منع تامين مالي ترويسم و دو کنوانسيون خارجي که يکي از آنها پالرمو است (مقابله با جرايم سازمان يافته) و دوميCFT يا مقابله با تامين مالي ترويسم که اين شروط قابليت برآورده شدن را دارد. آخرين شرايطي که شکل گرفت اين بود که از اين چهار مجموعه يکي تصويب شد سه تا از آنها در حال بررسي براي تصويب است يعني مجلس تصويب کرد و به شوراي نگهبان يا به مجمع ارسال شده است. در نشستي که در روز جمعه هفته گذشته برگزار شد يک گروه اقدام مالي با توجه به تصويب اين قانون هر چند هنوز در سير کار است،اعلام کرد ايران در ليست سياه يا ليست اقدام متقابل قرار نمي گيرد و چهار ماه ديگر وقت ما وقت داريم کنوانسيون قوانيني را طبق اصول کشور خودمان تصويب کنيم. وي در پايان گفت: ما در موردCFT در مجلس يک سري حق شرطهاي قوي را قرار داديم از جمله اولويت قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اولويت معرفي گروه ترويستي توسط ما و عدم الزام ما به پذيرش ادعايي که طرف مقابل ميکند و اينکه در هر شرايطي حقوق داخلي ايران به خصوص قانون اساسي بايد به عنوان قانون اصلي و فصل الخطاب باشد اينها مواردي است که به عنوان پيش شرط آورديم.