تحلیل عبدالله ناصری از صداوسیما و مسیح علینژاد
ايسنا/ يک فعال سياسي و رسانهاي با بيان اينکه دليل جذب مخاطب توسط رسانههاي فارسيزبان خارجي پوشش اخباري است که رسانههاي داخلي بيان نميکنند، گفت: تا زماني که اعتماد به رسانه بازنگردد، نه صدا وسيما و نه رسانههاي دولت نميتوانند خيلي با افکار عمومي گفتوگو کنند. عبدالله ناصري درباره عملکرد رسانههاي داخلي بويژه رسانه ملي در تقابل با جنگ رسانهاي و اقتصادي آمريکا و عربستان عليه کشورمان با اشاره به اينکه صدا و سيما در اين جنگ رسانهاي موفق نبوده است، اظهار کرد: جامعه وقتي خود را مخاطب يک رسانه ميداند که به آن رسانه اعتماد داشته باشد و رسانه هم واقعيات را بيان کند. جامعه انتظار دارد اخبار کف خيابان که در رسانههاي مجازي و رسانههاي خارجي بيان ميشود، توسط صدا و سيما هم بيان شود اما صدا و سيما جهتگيري سياسي داشته و با رويکرد باز نسبت به سانسور اخبار اقدام ميکند. به همين دليل اعتماد عمومي را از دست داده است. وي ادامه داد: تا اعتماد جامعه به صدا و سيما باز نگردد و مثل دو دهه قبل مخاطبان صدا و سيما طيفها و اقشار مختلف جامعه را در برنگيرد، صدا و سيما هر چه خبر و تحليل بدهد، مخاطب جذب نميکند. صداوسيما به اصلاح روشهاي خود نياز دارد که البته چنين چيزي را اکنون من نميبينم. متاسفانه در تحليل مسائل جهان عرب، منطقه، آمريکا يا مسائل بينالمللي، گفتمان دهه اول انقلاب و دوران جنگ تحميلي در رسانه مطرح ميشود و صدا و سيما به اين سمت حرکت نکرده است که مسائل مختلف را بر اساس چارچوبهاي جديد و بر اساس منافع ملي تحليل کند. در واقع هنوز رويکرد رسانهاي دهه اول انقلاب در رسانهها غالب است. اين فعال سياسي همچنين با بيان اينکه دولت نيز به علت ضعف ساختار اطلاعرساني خود نتوانسته است از ظرفيت رسانههاي موجود و فضاي مجازي که در اختيار جامعه راي رئيس جمهور بود، به نحو احسن استفاده کند، بيان کرد: جامعه آمارهايي که دولت بيان ميکند نميپذيرد زيرا بياعتماد گسترش يافته است. مثلا اگر دولت در مورد ذخاير ارزي آماري را بيان کند، 80 درصد جامعه آن را باور ندارند. من معتقدم تا زماني که اعتماد به رسانه بازنگردد، نه صدا و سيما و نه رسانههاي دولت نميتوانند خيلي با افکار عمومي گفتوگو کنند. وي با اشاره به تجربه شبکه المنار در تاثيرگذاري در منطقه، گفت: شبکه تلويزيوني المنار با پول ايران اداره ميشود و يکي از حرفهايترين رسانههاي خبري و تحليلي در جهان عرب است و جهتگيريهاي المنار بسيار تاثيرگذارتر از شبکه الجزيره در افکار عمومي جهان عرب است. اين يک اتفاق خيلي خوب است. ناصري درباره فعاليت رسانههاي خارجي فارسي زبان تصريح کرد: من بين BBC، صداي آمريکا، راديو فردا يا ايران اينترنشنال تفاوت قائلم. من قبول ندارم رويکرد کلي همه اين رسانهها براندازي باشد. از سويي نبايد انتظار هم داشته باشيم تحليلهاي اين رسانهها همسو با تحليلهاي تحريري صدا و سيما باشد. درست است که برخي تحليلهايي که ايران اينترنشنال يا BBC ارائه ميکنند، تخاصمآميز و در مخالفت با جمهوري اسلامي است اما اخباري که صدا و سيما بيان نميکند، اين رسانهها بيان کرده و به همين دليل مخاطب دارند. اين واقعيت تلخي است که اگر من صدا و سيما را نبينم، احساس بيخبري نميکنم اما اگر اين رسانهها را مرور نکنم، احساس خلاء ميکنم. مديرعامل اسبق خبرگزاري ايرنا درباره فعاليت برخي فعالان رسانهاي ايراني در رسانههاي فارسيزبان ادامه داد: همه نيروهايي که در اين شبکهها کار ميکنند، مانند مسيح علينژاد نبوده و دنبال براندازي نيستند. اگر برخي تحليلگران يا مديران اين رسانهها در صدا و سيما حضور مييافتند، اخبار صدا و سيما واقعبينانه و علمي ميشد و حتما مخاطب بيشتري جلب ميکرد. برخي از نيروهايي که در اين رسانهها کار ميکنند، ممکن است حتي دغدغه ملي هم داشته باشند اما متاسفانه شرايط کشور بويژه بعد از سال 88 به گونهاي شد که فضا براي فعاليت اين افراد تنگ شد و آنها ناچار شدند به خارج از کشور بروند. اگر اکنون اعلام شود که در صورت بازگشت آنها به کشور اتفاقي برايشان نميافتد، خيلي از آنها به کشور باز ميگردند. اين عضو بنياد باران در پايان تاکيد کرد: صدا و سيما و رسانههاي داخلي بايد متحول شوند. با امثال اين مديراني که در صداو سيما هستند، رسانه ملي به هيچ جايگاهي نميرسد و روز به روز مخاطبين خود را بيشتر از دست ميدهد. بايد سياستهاي صدا و سيما تغيير کند.