برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

شکایت ایران از آمریکا؛ این بار در لندن

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ايسنا/ چند روز پس از آغاز دور نهايي تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران، معاون وزير راه و شهرسازي خبر داده که نماينده کشورمان در IMO (سازمان بين‌المللي دريانوردي) رسما شکايتي عليه اين تصميم يکجانبه ارائه خواهد کرد. در شرايطي که اتحاديه اروپا، چين، روسيه و تقريبا تمامي کشورهاي دنيا اعلام کردند که ايران پايبندي خود به برجام را به طور کامل ثابت کرده و از تحريم‌هاي جديد تبعيت نمي‌کنند، اما فشارهاي بين‌المللي دولت ايالات متحده باعث شده برخي محدوديت‌ها در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي از جمله عرصه دريايي عليه ايران شکل گيرد. چند روز پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، بزرگترين لاينر بين‌المللي جهان اعلام کرد که از آب‌هاي ايران خارج خواهد شد و پس از آن نيز تعدادي از شرکت‌هاي بيمه و رده‌بندي اعلام کرده‌اند که به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي آمريکا، امکان تداوم همکاري با ايران را نخواهند داشت. دولت ايالات متحده نيز گفته که به جز بندر چابهار، ساير بنادر ايران وارد تحريم‌هاي جديد مي‌شوند و شرکت‌هايي که در اين بخش‌ها با ايران همکاري کنند، از سوي اين دولت جريمه خواهند شد. به دنبال اين اتفاق، ايران گزارش و شکايتي را مستند به قوانين بين‌المللي آماده کرده که طبق اعلام مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در روزهاي آينده از سوي نماينده ايران در لندن ارائه خواهد شد. محمد راستاد اين را نيز گفته که هيچ کشوري در تحريم‌هاي جديد با آمريکا همراهي نمي‌کند و پيش‌بيني مي‌کنيم که در اجلاس پيش روي سازمان IMO حمايت قابل توجهي از ايران صورت گيرد. اروپا دروازه‌هاي جديد باز کند در اين رابطه سعيد ايزديان - معاون سابق سازمان بنادر و دريانوردي - در گفت‌وگو با ايسنا درباره ميزان اثرگذاري احتمالي شکايات ايران از آمريکا در IMO توضيح داد: سازمان IMO به عنوان سازماني زير نظر سازمان ملل فعاليت مي‌کند که اين موضوع در يک بعد براي ايران مثبت و در بعد ديگر منفي خواهد بود. وي ادامه داد: با توجه به اين که اين سازمان تمامي قواعد و مقررات بين‌المللي در عرصه دريايي را وضع مي‌کند، مي‌توان انتظار داشت که با حمايت احتمالي از ايران دولت آمريکا در اين عرصه نيز مجبور به دفاع انفرادي از خود شود، اما از سوي ديگر مشکل ما در تحريم‌ها مربوط به شرکت‌هاي بيمه و رده‌بندي مي‌شود که بايد براي آنها چاره‌اي انديشيد. ايزديان با بيان اين که اروپا بايد براي حمايت از ايران دروازه‌هاي جديد همکاري باز کند، گفت: يکي از اين گزينه‌ها مي‌تواند راه‌اندازي شرکت‌هاي بيمه جديد باشد که با دور زدن تحريم‌هاي آمريکا، مراودات دريايي با ايران را اجرايي کند و حتي اگر اين شرکت‌ها بيمه شوند نيز مي‌توان باز گزينه‌هاي جديد به وجود آورد. اين کارشناس خاطرنشان کرد: ايران از نظر دريايي جايگاهي غيرقابل کتمان در منطقه دارد و با توجه به اين که اروپا اعلام کرده در برجام باقي خواهد ماند و حمايت خود از ايران را نيز حفظ مي‌کند، بايد دو طرف چاره‌اي بينديشند تا اين تحريم‌هاي يکجانبه نتواند به حرکت دريايي ايران لطمه‌اي وارد کند، زيرا در غير اين صورت اقتصاد ايران با مشکل مواجه مي‌شود و به اين ترتيب اثرگذاري برجام و صحبت‌هاي مطرح شده از سوي اروپايي‌ها از واقعيت فاصله خواهد گرفت. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره