آیت الله مصباح: برخی به این فکر هستند که دین را به رفراندوم بگذارند
انتخاب/ آيت الله مصباح يزدي گفت: بعضي از افکار مانند آيا نبايد پذيرش اسلام، دين و ولايت فقيه را به رفراندوم بگذاريم، گفت: اين زنگ خطري است که به صدا در آمده و بسيار خطرناک است. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: امروز پاسخ به سوالات روز، از نيازهاي جدي است؛ شاهد شبهاتي در مورد ولايت فقيه هستيم؛ يکي از رئيس جمهور هاي وقت در اين موسسه گفته «اگر ولايت فقيه را قبول داريم چون در قانون اساسي آمده» و چون مردم به آن رأي داده اند، وقتي در بين سران اين مسائل مطرح است، در ميان مردم اوضاع چگونه خواهد بود؟!. به گزارش «انتخاب»، آيت الله مصباح يزدي پيش از ظهر امروز در اختتاميه اولين دوره تربيت مدرس جامع که در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم برگزار شد گفت: روحانيت به عنوان قشري از جامعه که خصوصيتش سرکار داشتن با تعلقات و مباني دين است شناخته مي شود، اين معناي آخوندي است. ايشان با بيان اينکه اين قشر در جايي است که جامعه سرکارش با دين باشد و در عين حال افرادي باشند، دين را ترويج کنند ابرازداشت: اين نگاه که« دين براي جامعه ضروري نبود، طبعا نيازي به آخوند نبود و آن را مزاحم هم بدانند»؛ نگاهي بود که در دوره رضا شاه وجود داشت. عضو جامعه مدرسين اظهار داشت: متأسفانه در درون روحانيت هم رفتارهاي ايجاد مي شد که اين نگاه را تقويت مي کرد. در گذشته از آخوند تنها به عنوان روضه خوان نام مي بردند و هيچ انتظار ديگر از او نداشتند. اجازه گذاشتن عمامه به آخوند را نمي دادند رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ابراز داشت: فعاليت روحانيت در دوران گذشته غير از اين نبود؛ حالا از دوران ها بگذريم، حتي زمانهايي بود که اصلا اجازه عمامه گذاشتن به آخوند را نمي دادند. آخوند براي روضه خواندن عمامه اش را بر مي داشت، وارد مجلس مي شد، عمامه را مي گذاشت دوباره موقع رفتن عمامه را برمي داشت. تلاش سياست مداران براي مبارزه با دين ايشان اظهارداشت: اين وضع دين داري در جامعه بود و سياستمدارن کاري کردند که نگاه به دين و آخوند در همين اندازه باشد و دين زياد در خانه و زندگي و جامعه بروز و ظهور نداشته باشد. آيت الله مصباح يزدي گفت: اما در سال 1320 اوضاع کمي براي روحانيت بهتر شد و توانست فضاي بهتري براي خود ايجاد کند. ايشان افزود: آهسته آهسته نگاه به دين و آخوند درجامعه بهتر شد و شاهد شکل گيري آزاديهاي اجتماعي و افول رژيم رضاخاني شديم، اجماعي بر اين بود که جواناني بيايند و درس ديني بخوانند و براي مردم دين ترويج کنند. عوض شدن نگاه مردم به دين و آخوند آيت الله مصباح گفت: سؤال شد درس ديني چه چيزي است، مي گفتند« از درس جامع مقدمات شروع مي شود تا، سيوطي، مکاسب و کفايه ختم مي شود». اين نگاهي بود که درجامعه بود. اين در حالي بود که کتاب هاي سيوطي هم در بازار پيدا نمي شد، تنها جامع المقدمات کهنه اش يافت مي شد. معناي آخوندي عضو جامعه مدرسين اظهار داشت:اوضاع به جاي رسيد که سؤالات متعددي از سوي جوانان ايجاد شد که جواب آن در اين کتابهاي ذکر شده نبود، بزرگان به فکر کتابهاي ديگر مانند شرح منظومه آن هم به صورت قاچاقي افتادند، چون بعضي معتقد بودند دست زدن به کتابهاي فلسلفه چنين و چنان است. رئيس مؤسسه آموزشي امام خميني(ره) ابراز داشت: زمان تا جايي پيش رفت که ارتباط بين حوزه و دانشگاه برقرار شد و افرادي مانند شهيدمطهري ها وارد دانشگاه شدند. شکل گيري کتاب روش رئاليسم آيت الله مصباح يزدي گفت: اولين کاري که ايجاد شد، شهيد مطهري با ديگران به خدمت علامه طباطبايي رسيدند و خواستار شدند درسهايي ارائه شود تا بتوان پاسخ گوي نياز روز بود که درس اصول فلسفه و روش رئاليسم مطرح، نوشته، تدوين و شکل گرفت. تدوين اين دوکتاب براي پاسخ گوي به ايسم هاي آن زمان بود. ايشان افزود: اين دوران گذشت تا رسيد به زماني که کتابهاي ديگر در مورد فقه و بعد از اين دوران شاهد پيروزي انقلاب و اتفاقات آن زمان بوديم. تلاش روحانيت براي مبارزه با تفکرات الحادي عضو جامعه مدرسين اظهار داشت: در اوائل انقلاب همه اين بزرگان نام برده شده، براي پاسخ گويي به شبهات اعتقادي و الحادي به مناطق مختلف کشور مي رفتند. امام راحل بعد از پيروزي انقلاب معتقد به تحول و برنامه ريزي در حوزه و در زمان هاي بعدي شکل گيري دفتر همکاري حوزه و دانشگاه و ارتباط وسيع تر و شکل گيري علوم انساني براي دفاع از نظريه اسلام بودند. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بابيان اينکه معتقد بوديم صرف دروس سنتي درحوزه نمي تواند پاسخ گويي نيازهاي باشد و لازم بود حوزه به سمت علوم ديگر مي رفت، اظهار داشت: معتقد بوديم مردم، رکن اصلي در دينداري و دين خواهي هستند و اين مسئله خود در آن زمان بسيار امر مهمي بود. آيت الله مصباح يزدي با بيان اينکه الان بعضي از افکار مانند آيا نبايد پذيرش اسلام، دين و ولايت فقيه را به رفراندم بگذاريم، گفت: اين زنگ خطري است که به صدا در آمده و بسيار خطرناک است. ايشان افزود: رئيس جمهوري، علنا با دين اسلام طرف مي شود، مردم دنيا از او طرفداري مي کنند، نشان مي دهد اوضاع نسبت به گذشته بسيار متفاوت تر است. عضو جامعه مدرسين اظهار داشت: اگر در گذشته تنها روحانيت مکاسب مي خواند، الان اوضاع بسيار فرق کرده است، نياز جامعه بسيار متفاوت شده است. الان بايد بدانيم چرا طلبه و آخوند شديم. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ابراز داشت: معتقديم که جامعه نيازهايي دارد که يکي دين است، اما چگونه مي توان دين را شناساند، تا به مراحل بالاتر برسد که شخص حاضر شود براي ترويج دين به آفريقا برود. نياز طلاب به مباحث ديگر براي پاسخ گويي آيت الله مصباح يزدي گفت: اجمالا لازم بدانيم در مورد فلسفه وجودي خودمان تجديد نظر کنيم، آيا جامعه نياز به آخوند دارد، اگر دارد به چه آخوندي نياز دارد. مسئله دوم روش کار آخوندي است. اگر خواستيم دين شناس باشيم،بايد ازکجا شروع کنيم، چه درس هاي را بايد شروع کنيم. چه رشته هاي تخصصي را بخوانيم. شکل گيري دوره هاي تربيت مدرس عضو جامعه مدرسين بابيان اينکه طرح ولايت از کجا شروع شده و الان به طرح تربيت مدرس رسيده، گفت: در زمان انقلاب، بعضي ازسپاهيان که علاقه مند به مباحث ديني بودند، متوجه شدند که در دانشگاه مرتبط با اين نهاد بعضي اساتيد افکار انحرافي ترويج مي کنند، جلساتي با حضور بعضي از افراد سپاهي و حوزه شکل گرفت که براي مقابله با اين نوع تفکرات در دانشگاه چه بايد کرد؟ در نهايت به اينجا رسيد که طرح موقتي براي ارائه مباني با حضور بعضي شخصيتها شکل گرفت. چرايي نياز حوزه به مباحث فلسفي و معرفتي رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ابراز داشت: به مرور زمان با جذب اساتيد، بخشهايي از مباحث معرفت به اسلام و سياست و... تنظيم شد. اين دوره ها مربوط به سپاه و در دانشگاه امام حسين(ع) بود که الان از آن زمان 23سال مي گذرد. آيت الله مصباح يزدي بابيان اينکه معتقديم برنامه سنتي حوزه نمي تواند پاسخ گويي نياز روز باشد، بلکه بايد مباحثي را اضافه کرد، گفت: براي چرايي نياز جامعه به دين، نياز به مباحث مانند معرفت شناسي به اسلام، فلسفه، سياست و... هستيم و گرنه به صرف درسهاي سنتي نمي توان سؤالات روز را پاسخ داد. ايشان افزود: امروز پاسخ به نياز روز، از نيازهاي جدي است؛ شاهد شبهاتي در مورد ولايت فقيه هستيم؛ يکي از رئيس جمهور هاي وقت در اين موسسه گفته «اگر ولايت فقيه را قبول داريم چون در قانون اساسي آمده»و چون مردم به آن رأي داده اند، وقتي در بين سران اين مسائل مطرح است، در ميان مردم اوضاع چگونه خواهد بود. عضو جامعه مدرسين اظهار داشت: اگر مطرح شود شک داريم، اسلام حکومتي دارد يا ندارد و نهايتا بخواهيم توقعي درست کنيم، آيا درست مي شود يانه؟اين هم به جايي مي رسد که بعضي ها برسند به امر به معروف و نهي ازمنکر که بگويند؛ اصلا چه کسي گفته امربه معروف واجب است و آخرش يعني نياز به دين وجود ندارد. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ابراز داشت: الان بعضي به اين فکر هستند که دين را رفراندم کنند. اگر مردم رأي دادند که نيازي به ولايت فقيه نيست!. الان اوضاع و شبهات اين است. براي رفع اين مشکلات بايد درمباني حقوقي کار کرد که چه نياز است همه چيز رابه رفراندم بگذاريم. اين اوضاع فعلي است و براي اين مسائل بايد آماده شد. اگر آماده نشويم بايد فاتح دين را خواند. آيت الله مصباح يزدي گفت: شکل گيري دوره هاي تربيت مدرس، پاسخي براي نياز روز مانند چرايي نياز جامعه به دين و اسلام است تا به مباحث مهم تر برسيم. ايشان افزود: درکنار همه کمبودهايي که دربخش هاي سياسي، اجتماعي و روانشاسي و... داريم، کمبودي که از همه بيشتر احساس مي شود، اين است افرادي که بايد متصدي پاسخگويي نيازها باشند و در عمل پاي بند به مباني ديني باشند، نيستند. يعني بين رفتار، مباني فکري و عمل به مباني ديني ضعف هايي است. وظائف آخوندي عضو جامعه مدرسين اظهار داشت: درقدم اول دين را بشناسيم بعد به ديگران بشناسانيم تا به خوبي دين ترويج شود. اين معرفت به اسلام و در مرحله بعد عمل به آن درشرايط کنوني بسيار ضروري است. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بابيان اينکه در شرايطي قرار داريم که احساس مسئوليت نسبت به دين و اسلام ضعيف است، گفت: اين طرز تفکري است که شکل گرفته و بالاتر براي اثر گذاري بايد نوع نگاه به روحانيت عوض شد و فکر نکنيم طلبگي شغلي مانند ديگر شغلها مثل بقالي است و با شهريه بخور و نمير کاري نمي توان کرد.