پیشبینی آشنا از عاقبت تحریمهای آمریکا
ايرنا/ رييس مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري گفت: دور جديد تحريم هاي آمريکا عليه ايران نمي تواند دوام طولاني داشته باشد چراکه يک جانبه است و تحريم همه کشورهايي که مايل به همکاري با ايران هستند، امکان ناپذير است. «حسام الدين آشنا» روز چهارشنبه در نخستين پيش نشست «اقتصاد سياسي تحريم ها، راهبرد دولت دوازدهم در برابر تحريم ها» با بيان اين که تلاش براي تحريم و جلوگيري پيشرفت ايران راهبرد دائمي دولت آمريکا از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي بوده است، افزود: آخرين تلاش ملي براي شکستن تحريم ها، مذاکرات برجام بود و نتيجه اين توافق بين المللي در ابتدا خارج شدن ايران از فصل هفتم منشور سازمان ملل تا به عنوان تهديد جهاني تلقي نشود و فعاليت صلح آميز هسته اي ايران به رسميت شناخته شد و امکان همکاري هاي بين المللي براي حمايت از فناوري صلح آميز هسته اي ايران فراهم شود. وي، يکي از بزرگ ترين دستاوردهاي برجام را تسهيل امکان مبادلات مالي، تجاري و سرمايه گذاري خارجي در ايران عنوان کرد و اظهارداشت: از همان ابتدا با کارشکني آمريکا مواجه بوديم و در دولت اوباما همه امکاناتي که برجام مي توانست در اختيار ايران قرار دهد، داده نشد و عهدشکني دولت ترامپ باعث شد که بار ديگر تحريم ها اعمال شود. رييس مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري در ادامه به دو ويژگي متمايز مواجهه با دوره جديد تحريم ها اشاره و بيان کرد: نخست اين که آمريکا در جريان تحريم ها تنهاست و نتوانسته يارگيري بين المللي و وسيع عليه ايران انجام دهد و در نتيجه بسياري از کشورها که در دوره قبل با اختيار و اراده، ايران را تحريم کرده بودند امروز در جرگه کشورهايي هستند که علاقه اي به تحريم ايران ندارند و تلاش مي کنند هژموني اقتصادي آمريکا را به چالش بکشند. آشنا ادامه داد: همچنين دولت و ملت ايران آمادگي بيشتري براي مواجهه با تحريم ها پيدا کرده است. وي همچنين گفت: کاري که در اين دولت انجام شد اين بود که ايران لحظه به لحظه، نقطه به نقطه و مورد به مورد اقدامات تحريمي آمريکا را رصد کرد و تمام تلاش هايي که آمريکا براي فشار آوردن به کشورها و شرکت ها دارد را پيگيري مي کند و براي هرکدام از آنها جداگانه بررسي و تدبير مي شود. رييس مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري خاطرنشان کرد: تلاش ما در اين مرکز اين است که امکاني براي دولت ايران فراهم کنيم که اجماع داخلي و همکاري بين بخشي درون کشور اتفاق بيفتد تا همه به هم کمک کنند تا بتوانيم از اين دور تحريم ها به سرعت و قدرت عبور کنيم. آشنا تاکيد کرد: اعتقاد نداريم اين دور از تحريم هاي آمريکا مي تواند دوام طولاني داشته باشد چون تحريم ها يک جانبه است و همچنين تحريم همه کشورهاي که مايل با همکاري ايران هستند امکان ناپذير است. رييس مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري تصريح کرد: در اين زمينه به شکل همزمان سه کار را انجام مي دهيم. نخست، رصد تحرکات آمريکا در موضوع تحريم، همچنين تلاش براي کارکردن با کشورها و شرکت هايي که با آنها کار اقتصادي و تجاري انجام مي دهيم و کمک کردن به آنها براي اين که بتوانند پشتوانه سياسي براي مواجهه با تحريم ها بدست بياورند . آشنا از ديگر اقدامات را هماهنگي بين بخشي درون کشور ذکر کرد که بيشترين توانايي در مواجهه با تحريم ها را داشته باشيم. **بسياري از ابهامات برجام به سود ايران رفع شد سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام نيز در اين نشست گفت: با عملکردي که طرف هاي ديگر برجام و اظهاراتي که مقامات آنها داشتند، بسياري از ابهامات برجام به سود جمهوري اسلامي ايران رفع شد. به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، «عليرضا کاظمي» افزود: پيش فرض اين است که راهبرد جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با تحريم منحصر به برجام نيست؛عده اي مي گويند ما معطل اروپا و يا معطل مذاکرات با 1+4 شديم. هيچ کس در هيچ جا معطل کسي نشده است. سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران هيچگاه معطل برجام نبوده و الان هم نيست . در وزارت خارجه هيچ تصور اشتباهي از دامنه و ظرفيتهاي برجام وجود ندارد، تا حدودي از ظرفيتهاي برجام کم شده ولي در آن اندازه که وجود دارد واقع بينانه بايد ديده شود. کاظمي افزود: وقتي که از برجام سخن مي گوييم همين متن 37 بندي 150 صفحه اي است، متاسفانه خيلي از کساني که درباره بخش اول برجام صحبت مي کنند آن را نخوانده اند. سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: برجام ضميمه قطعنامه 2231 است و از اين نظر اين مهم است که قطعنامه 2231 از يک طرف الزامات اجرايي خيلي قوي دارد که خيلي از معاهدات ديگر ندارد و ديگر اين که اين قطعنامه ضمائم ديگري هم دارد و زماني که به عنوان يک راهبرد به آن نگاه مي کنيم بايد به آن توجه داشته باشيم. وي به ضميمه «ب» قطعنامه 2231 اشاره کرد و گفت: قطعنامه 2231 دو ضميمه دارد که بخش «الف» آن برجام و ضميمه «ب» ، مسئله خلع سلاح است. وي يادآور شد: در دوره هايي که 6 قطعنامه از سال 2006 تا 2012 تصويب شد قطعنامههاي شوراي امنيت منحصربه مسئله برنامه هستهاي نبود و وارد خيلي از حوزههاي ديگر شد، خروج از اين قسمت کار سختي بود و من فکر ميکنم کساني که اين اقدام را انجام دادند ابتکار بسيار جالبي داشتند. کاظمي خاطرنشان کرد: در زمينه ممنوعيت برخي سلاح هاي متعارف ، محدوديتها مقيد به زمان شد و اين موضوع را بايد در نظر بگيريم. سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام ادامه داد: پيش فرض ديگر اين است که ما بايد برجام را در پرتو عملکرد دولتها و طرفهاي آن ببينيم، در چند ماه اخير با عملکردي که طرف هاي ديگر برجام و اظهاراتي که مقامات آنها داشتند، بسياري از ابهامات برجام به سود جمهوري اسلامي رفع شد و اين هم موردي است که بايد مد نظر قرار داد. کاظمي همچنين گفت: البته اين ها مطالب نظرات شخصي من هست و مواضع وزارت خارجه را وزير محترم و سخنگو بيان مي کنند. وي به ويژگي ها و کارکردهاي برجام اشاره کرد و اظهار داشت: برجام دو ويژگي اصلي اقتصادي و امنيتي داشت و اين دو کارکرد اصلي برجام بود که به دليل آن جمهوري اسلامي وارد فرآيند مذاکره شد. سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام افزود: وجه اقتصادي برجام، وجه غالبي است که الان تحت الشعاع خروج آمريکا از برجام قرار گرفته است. **تحريم ها نه بين المللي و نه چندجانبه، فقط يک جانبه است سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام با بيان اي نکه وجه اقتصادي برجام تضعيف شده افزود: قبل از خروج آمريکا هم تحقق آن کامل نبود،اما وجه امنيتي برجام همچنان جايگاه دارد. کاظمي با اشاره به ويژگي هاي دور جديد تحريم هاي آمريکا و اينکه برخي مي گويند تحريم ها 13 آبان بازگشت، گفت: همه تحريمهاي آمريکا 18 ارديبهشت 97 بازگشت؛ يعني تمام تحريم هايي که آمريکايي ها تعهد کرده بودند بردارند و يا تعليق کنند در اين تاريخ رسما بازگشت. وي ياد آور شد: البته دو دوره تنفس در نظر گرفته شده است که آن هم نه به ايران، بلکه به طرف هاي تجاري ايران دادند که در اين دوره از ايران خارج شوند. کاظمي با اشاره به سخنان حسن روحاني رئيس جمهوري درباره آثار تحريم ها گفت: تحريمها اثراتش را در همان موقع ابتدايي هم از نظر رواني و هم از نظر اجرايي گذاشت و خيلي از کساني که ميخواستند از ايران خارج شوند زودتر از پنج نوامبر از ايران خارج شده بودند. وي يادآور شد: زماني که تحريم ها برگشت معلوم شد که چقدر تحريمهايي که رفع شده بودند، زياد بودند. دبير ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: در مرحله اول، تحريم هاي معاملات دلاري و ريالي، فلزات گرانبها، خودروسازي بازگشت و در مرحله دوم که خيلي گزنده تر بود مربوط به فروش نفت، بيمه و حمل و نقل و سيستم بانکداري و بانک مرکزي بود. کاظمي خاطرنشان کرد: علاوه بر اين تعداد زيادي از افراد مشمول تحريمها شدند، البته اين افراد در دوره باراک اوباما هم بعضاً وجود داشتند، اما در اين دوره 700 شخص حقوقي و حقيقي جديد وارد فهرست تحريم ها شدند که دامنه آن خيلي وسيع است. سرپرست دبيرخانه ستاد پيگيري اجراي برجام با اشاره به هدف اعمال تحريمها اظهار داشت: آمريکاييها فشار حداکثري و بازگرداندن ايران به ميز مذاکره و تغيير بنيادين رفتار جمهوري اسلامي را هدف اين تحريم ها عنوان کرده اند و ادعا مي کنند هدف آنها تغيير حکومت نيست. وي با اشاره به وجود تفاوت هاي اساسي بين اين مقطع و دوره قبلي تحريم ها، يادآور شد: در آن مقطع ايران وارد مذاکره شد ولي چيزي که در حال حاضر جان بولتون و دولت ترامپ مي گويند، مذاکره نيست؛ آنها مي گويند ايران پاي ميز مذاکره بنشيند تا رفتار استانداردي را که از آنها انتظار داريم بر اساس آن عمل کنند، بگوييم. کاظمي اضافه کرد: در حال حاضر تحريم ها نه بين المللي و نه چند جانبه است بلکه يک جانبه است.