برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

عقب نشینی ناگهانی لندن از مواضع ضد ایرانی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عقب نشینی ناگهانی لندن از مواضع ضد ایرانی
ايرنا/ جرمي هانت وزير خارجه انگليس در چرخشي ناگهاني از اظهارات ضد ايراني اخير خود عقب نشيني کرد. هانت در اين خصوص اعلام کرد: «لندن انتظار ندارد که واشنگتن از اين کشور براي پيوستن به جنگ با ايران تقاضا کند و بعيد است انگليس با پيوستن به اين کشمکش موافقت کند. آمريکا نزديکترين متحد ما است، ما با آنها هميشه صحبت مي‌کنيم و هر درخواستي را که آنها مي‌گويند با دقت بررسي مي‌کنيم اما من نمي‌توانم شرايطي را تصور کنم که آنها از ما بخواهند وارد يک جنگ شويم. پيامي که به شرکاي خود در اتحاديه اروپا به ويژه آلمان و فرانسه فرستاديم اين بود که با احترام به توافق هسته‌اي مسير را ادامه دهيم. اما اين يک هفته مهم است. اين کاملاً ضروري است که ايران به توافق پايبند باشد.»
اين اظهارات در حالي مطرح شده است که وي پيشتر اعلام کرده بود؛ لندن در کنار ايالات متحده آمريکا ايستاده و «هر در خواستي» از سوي کاخ سفيد را در تقابل با ايران بررسي خواهد کرد.
چرخش هانت از مواضع خود اما، چگونه قابل تحليل است؟ آيا اتفاق خاصي طي روزهاي اخير در مناسبات لندن و تهران رخ داده است؟ آيا در استراتژي و ثوابت بازي دولت انگليس در قبال ايران تغيير ايجاد شده است؟ پاسخ همه اين سوالات منفي است. با اين حال به نظر مي رسد پيام محرمانه اي که اخيراً از سوي سفارت انگليس در تهران به وزارت خارجه اين کشور مخابره شده، در تغيير گفتار وزير خارجه انگليس موثر بوده است. اخبار رسيده حاکي است که «راب مک اير» سفير انگليس در تهران در پيامي به هانت، وي را در جريان جو منفي و کم سابقه به وجود آمده در افکار عمومي ايران (پس از اظهارات ضد ايراني وزير خارجه انگليس) قرار داده است.
هانت پس از دريافت پيام راب مک اير، به وي ماموريت مي دهد تا در قالب برگزاري يک کنفرانس مطبوعاتي در محل سفارت انگليس در تهران، ادبيات به کار گرفته شده هانت عليه ايران را تعديل نموده و حتي جملاتي را در تاييد کامل برجام و تمايل شديد انگليس در خصوص واسطه گري ميان ايران و آمريکا و… را در اين کنفرانس مطبوعاتي بيان نمايد.
بنابر اعلام منابع آگاه، حتي وزارت خارجه انگليس از سفير اين کشور در تهران خواسته بود تا در نشست مطبوعاتي با رسانه هاي ايراني، موضوعاتي مانند لزوم آزادي نازنين زاغري را مطرح نکند و توان خود را بر روي مواجهه با فضاي منفي به وجود آمده در ايران متمرکز کند.
اين کنفرانس مطبوعاتي قرار بود امروز (سه شنبه) در محل سفارت انگليس در تهران برگزار شود. با اين حال شب گذشته سفير انگليس در مشورتي با هانت، به اين نتيجه مي رسند که فضاي ضد انگليسي به وجود آمده در حوزه رسانه اي و عمومي ايران بسيار سنگين است و سفير انگليس در تهران، به تنهايي قدرت تغيير يا حتي تلطيف اين فضا را ندارد.
سرانجام وزير خارجه انگليس به سفير اين کشور در تهران دستور داد تا نشست مطبوعاتي خود در سفارت انگليس را لغو کند و اين موضوع از طريق مسئولين رسانه اي سفارت انگليس در تهران به خبرنگاران اعلام شد. متعاقباًهانت تصميم گرفت با بيان سخناني کاملاً متفاوت با مواضع اخير خود، زمينه را براي ترميم وجهه انگليس نزد افکار عمومي ايران فراهم کند. وي حتي تصميم گرفت اين سخنان را در پارلمان انگليس مطرح کند تا به آن اعتبار بيشتري ببخشد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر