ابتکار: به چادر روی سرم افتخار میکنم
فارس/ معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده رئيس جمهوري در گفتوگويي تفصيلي پيرامون بحث عفاف و حجاب و فعاليتهاي دولت در اين بخش به لزوم پرداختن به سبک زندگي ايراني – اسلامي پرداخت. به گزارش سرويس جامعه زنان خبرگزاري بسيج:معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري به منسبت هفته عفاف و حجاب ، فعايت هاي دولت در اين بخش را تشريح کرده و گفت: ما قوانين خيلي خوبي بعد از انقلاب وضع کرديم خيلي هايش بهبود پيدا کرده است. اما گاهي اوقات هنوز در اجرا هم سليقهاي بخورد مي شود و هم اشکالات و موضوعاتي وجود دارد. متن کامل اين گفتگوي تفصيلي بدين شرح است: * به مناسبت هفته عفاف و حجاب که در روزهاي پاياني آن قرار داريم، خدمت شما رسيده ايم. به عنوان اولين سؤال از حضور شما: « عملکرد معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري، در موضوع عفاف و حجاب در حوزه هاي ترويج و تعميق آن در اين چند سال چه و چگونه بوده است.» - ابتکار: ما به طور مشخص در چند زمينه کار کرده ايم؛ يکي از مهم ترين کارهاي ما حمايت از لباس هاي ايراني – اسلامي است. حمايت از طراحي، توليد و عرضه اين لباس ها با همکاري وزارت ارشاد و ستادي که به همين منظور در آنجا تشکيل شده است. همينطور همکاري و حمايت از بخش خصوصي و فعاليني که در عرصه ي عرضه ي لباس با هويت ايراني – اسلامي کار مي کنند، از ديگر اقدامات ما است. حمايت از نمايشگاه هاي لباس و حتي نمايشگاه هاي مجازي از ديگر اقدامات ما است. همچنين تفاهم نامه با وزارت ارشاد در حمايت از لباس ايراني، لباس هاي سنتي و قومي امضاء کرده ايم. حجاب يکي از محورهاي گفت وگوي بين نسلي ماست از نظر ما حمايت از فعالين حوزه لباس هاي ايراني، يکي از مهم ترين موضوعات عفاف وحجاب است. زيرا از اشتغال تا توليد و رونق ملي را در بر مي گيرد و اکثريت فعالين اين حوزه از طراحان تا دوزندگان و توليدکنندگان را بانوان تشکيل مي دهند. از زاويه ديگر: يکي از محورهاي گفت وگوي بين نسلي ما بحث "حجاب" است. ما برنامه اي را در سطح ملي، تحت عنوان « اول گفت وگوي ملي خانواده » و بعد « گفت وگوي بين نسلي » داريم که موضوع مهارت هاي زندگي و مهارت هاي ارتباطي از محورهاي مهم اين گفت و گوهاست که با هدف تحکيم بنيان خانواده و تقويت روابط درون خانواده و درون جامعه از جمله روابط بين نسلي انجام مي شود. در نشست هاي گفت و گوي بين نسلي که با آقاي بطحايي وزير وقت آموزش و پرورش برگزار کرديم، يکي از موضوعاتي که جوانان خودشان مطرح مي کردند، مسئله حجاب بود. « اعتقاد داريم براي تبيين موضوع حجاب و درون سازي اين ارزش، لاجرم بايد درهاي گفت وگو را باز کنيم و اجازه دهيم نسل جوان، سوالاتش را مطرح و پرسشگري کند و طبعاً در يک گفت وشنود منطقي و سازنده، موضوع حجاب مطرح شود.» عفاف و حجاب در مدارس *اين گفت وگوها در سطح مدارس با موضوع عفاف وحجاب شکل مي گيرد؟ -ابتکار: يکي از موضوعات اين گفت وگو ها "حجاب" است. جوانان موضوعات متعدد و مختلفي را مطرح مي کنند. يکي از موضوعاتي که به عنوان موضوع مورد علاقه شان مطرح کردند "حجاب" بود. ما هم در برنامه ريزي که انجام داديم هم با همکاري وزارت آموزش عالي "سفيران گفت وگو در قالب تشکل هاي دانشجويي" و هم با همکاري آموزش و پرورش در قالب" نشست هاي گفت وگوي بين نسلي"، موضوع "حجاب" يکي از مباحثي است که برايمان بسيار مهم بوده است. در بُعد نظري، حمايت از پژوهش ها و مطالعاتي که در موضوع پوشش و لباس ايراني (هم جنبه هويت ايراني و هم حجاب را دارد) بوده در دستور کارمان داريم. آن هم با اين هدف که در سياست گزاري ها تأثيرگذار باشيم. يکي از موضوعاتي که به نظر ما در بحث عفاف و حجاب، اهميت بسياري دارد و خيلي هم در اين زمينه تلاش کرده ايم، بحث « تعميق باورهاي ديني» است. در اين مسير از مباحثي که کمک کند تا جوانان، شناخت درستي از مفاهيم ديني، مباحث اخلاقي - رفتاري و سبک زندگي ايراني - اسلامي کسب کنند، حمايت مي کنيم. همچنين در کارگروه « اصلاح الگوي مصرف» يکي از محورهايي که به آن مي پردازيم «سبک زندگي ايراني – اسلامي» که يکي از موضوعات آن بحث « پوشش و نوع لباس» است که مي تواند در برگيرند حجاب و حمايت از توليد ملي باشد. از سوي ديگر ما اعتقاد داريم در بحث حجاب بايد ايجابي کار کنيم. اگر اعتقاد به حجاب داريم بايد حداکثر فضاهايي که دختران مي توانند در آنجا حجابشان را بردارند، فراهم سازيم. در بحث حجاب بايد ايجابي کار کنيم مثلا مدرسه! اگر مدرسه اي دخترانه است بايد سعي کنيم، اشراف نداشته باشد و در آنجا بچه ها آزاد باشند. کما اينکه من ديروز با آقاي حداد عادل در اين موضوع صحبت مي کردم و ايشان مي گفتند که مدرسه دخترانه اي که زير نظر مجموعه ايشان است، سال هاست که اشراف ندارد و دختران مکلف هستند که با ورود به مدرسه مقنعه را بردارند. ما هم در اين زمينه کاري را با آموزش و پرورزش آغاز کرده ايم که با مطالعه کامل مدارس و تقسيم بندي آنها در 4 تا 5 طبقه ، بررسي ها ادامه دارد. گزارش اوليه نيز تهيه شده است. ما با وزارت اموزش و پرورش و سازمان برنامه در رفت و آمد بوديم که ابتدا مدرسه بزرگ را براي اين منظور، مهيا و مناسب سازي کنيم . به نظر مي رسد که کشور ما در اين طور مباحث بايد بيشتر کار کند، يعني جاهايي که مي توانيم فضا را سالم سازي و مناسب سازي کنيم تا دختران حجاب شان را برداند؛ بيشتر مهيا کنيم. جاهايي مثل پارک هاي بانوان. يکي از سياست هاي ما حمايت از پارک هاي بانوان است و در اين زمينه گرفتن اعتبار براي استان ها بخشي از اقدمات ماست. طراحي هاي زيبا در حوزه لباس به جامعه ارائه دهيم * گفتيد که يکي از مهم ترين کارهايي که در بحث حجاب و عفاف انجام داديد، حمايت از طراحي، توليد و عرضه اين لباس ها با همکاري وزارت ارشاد است اما چيزي که ما در بازار پوشاک مي بينيم، مانتوها و لباس هايي است که مناسب فرهنگ و خواست اکثريت جامعه بانوان ما نيست! اين تفاهم نامه ها و حمايت هايي که شما از آن ها نام برديد آيا هنوز عملياتي نشده اند يا در مسير عملياتي شدن مشکلاتي وجود دارد؟ -ابتکار: آقاي دکتر قبادي، مسئوليت کارگروه مد و لباس را برعهده دارند و براي اين موضوع؛ بنياد و ستادي تشکيل داده اند، آنها مسئوليت اين کار را از نظر اجرايي به صورت مستقيم دارند. کارگروه مد و لباس، محلي براي سياست گزاري و نظارت است. ما در اين دو عرصه مسئوليتي به صورت مستقيم نداريم و فقط جاهايي که فکر مي کنيم، مي توانيم در ترويج سبک زندگي خوب در بحث انتخاب پوشش کمک کنيم، به صورت حمايتي وارد عمل مي شويم. اعتقادمان بر اين است که اگر ما طراحي هاي قشنگ در حوزه لباس به جامعه ارائه دهيم، جوانان ما نيز مي تواند انتخاب هاي خوب داشته باشند. انتخاب هايي که هم پوشش شان را در بربگيرد و هم چهارچوب هاي عفاف و حجاب را رعايت کند. انتخاب هايي که هم جذاب باشد و هم ايراني. يعني؛ از نظر رنگ، طرح و نوع کار متعلق به ايران و داراي هويت ايراني باشد. بسياري از توليدات داخل با مارک هاي خارجي به بازار عرضه مي شوند! * شما در يکي معناي کلي مي گوييد « حمايت از البسه ايراني » بفرماييد، اين حمايت ها در چه قالبي صورت مي گيرند؟ -ابتکار: حمايت ما در قالب، حمايت مالي از نمايشگاه هاي پوشاک و لباس ايراني – اسلامي است. نمايشگاه هايي که گاها مشترک با دولت يا بخش خصوصي برگزار مي شود. همينطور تأمين اعتبارات نمايشگاه هاي دانشجويي با جهت گيري توجه به لباس دختران ايراني، حمايت از دانشجويان رشته طراحي که در کنار درس مشغول به اين کار مهم هستند نيز از ديگر کارهاي ما است که امسال در سه دانشگاه صورت گرفت. در راستاي حمايت از توليد پوشاک ايراني که کيف، زيورالات و لباس بانوان ما را نيز در بر مي گيرد، امسال روز دختر کارزاري تحت عنوان « تار و پود زندگي » برگزاري کرديم که در آن دست بندهاي سوزن دوزي شده دختران و زنان سيستان و بلوچستان عرضه شده بود. اين نوع صنايع دستي هم کار ايراني است هم هويت ايراني دارد و هم دختران ايراني آن را دوست دارند. چرا ما بايد تبليغ اين دست صنايع را که حس خوب فرهنگ خومان را دارد ؛ نداشته باشيم؟ و منتظر اين باشيم که سايرين در کليپ ها و فيلم هاي شان زيورآلاتي را تبليغ کرده و مد کنند! اما در بحث توليد داخل اين نکته را در نظر بايد داشت که بخاطر بحث ارز، عرضه پوشاک خارجي کمتر از گذشته شده است و تمرکز بر البسه ايراني است. اگر چه بر اساس گزارشات خيلي از توليدات داخل با مارک هاي خارجي به بازار عرضه مي شوند!. * قاچاق بزرگترين ضربه به اقتصاد ماست و در بحث پوشش نيز شاهد قاچاق انواع لباس ها و لوازمي هستيم که مورد استفاده بانوان و دختران قرار مي گيرد و هيچ تناسبي هم با فرهنگ ما ندارد، از طرح روي لباس ها گرفته تا طرح کيف و لوازم التحرير دانش آموزان، آيا معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري در اين زمينه رايزني ها و مطالباتي را با وزارت صمت داشته است؟ - ابتکار: در اين موضوع يک سمت، قاچاق کالاست که مقابله با آن وظيفه دستگاه هاي نظارتي است. متأسفانه قاچاق فقط مخصوص پوشاک و لوازم تحرير نيست و در خيلي از زمينه ها شاهد اين موضوع هستيم در حاليکه مبارزه با آن هم بسيار مشکل است. هر چند همانطور که گفتم با توجه به قيمت ارز و گران بودن اين کالاها امروز، کمتر شاهد اين موضوع هستيم و استفاده از اين دست لوازم وارداتي از حالت عموميت خارج شده است!. سمت ديگر کار، تبليغ برندهاي ايراني است. در اين زمينه ما هم رقابت فرهنگي داريم و هم جنگ اقتصادي.در جنگ اقتصادي طرفين به دنبال گرفتن بازار هستند، پس ما هم بايد در مقابل قاچاق و تبليغ کالاهاي وارداتي به تبليغ و حمايت از کالاها و برندهاي ايراني بپردازيم که ما هم در اين زمينه تلاش ها و کارهايي انجام داده ايم. لزوم برخورداري از سعه صدر در موضوع حجاب * براي فرهنگ ايراني اسلامي خودمان جاذبه ايجاد کنيم -ابتکار: يک زماني ما مي توانيم ايجابي کار کنيم، تشويق و حمايت داشته باشيم و يک موقع نيز دستگاه هاي نظارتي بايد وارد شوند. اما ما بايد اين هنر را داشته باشيم که براي فرهنگ ايراني اسلامي خودمان جاذبه ايجاد کنيم. البته بايد اين نکته را مد نظر داشته باشيم که موضوع حجاب از جنس نرم است و نياز به کار، استدلال و سعه صدر دارد. گفت و گوي بين نسلي که اشاره کردم، اساسش اين است که براي شنيدن صحبت هاي جوانان، سعه صدر داشته باشيم هر چند حرف هاي شان تند ياشد ، هر چند در چيزهايي شک کنند يا چيزهايي را انکار نمايند! اگر ما اجازه ندهيم سوالات خوشان را در قالب يک فضاي فرهنگي خوب، مطرح کنند، اين مسائل حل نخواهد شد. مشکلات تهيه لباس و مانتو در کشور * پاي درد و دل خيلي از جوانان که مي نشينيم حتي بانواني که پوشش مانتو دارند، معترض وضع موجود بازار لباس مخصوصا مانتو هستند . همه به اين نکته اشاره مي کنند که تهيه لباس و مانتو مناسب دچار مشکل هستند و مدل ها و طرح هاي مد نظرشان يا نيست يا به سختي مي توانند تهيه کنند؟ - ابتکار: چر!!؟ شما الان به بازار برويد همه جور لباس پيدا مي شود. بله ممکن است لباس هايي هم باشد که خيلي از خانم ها بگويند اين ها با شئونات ما اصلاً سازگاري ندارد ولي لباس هاي وجود دارد که هم ايراني اند، هم زيبا هستند و هم الزامات حجاب را در بر مي گيرند. اين دست لباس ها اين روزها خيلي بيشتر از گذشته پيدا مي شوند. ولي اين را نبايد فراموش کرد که بازار به مخاطب نگاه مي کند! اينکه مخاطب به دنبال چه مي گردد و بعد توليدات خود را عرضه مي کند. از اين رو ما بايد بر روي مخاطب خود از بُعد فرهنگي کار کنيم. اين بُعد فرهنگي زيبا جلوه دادن هنر و فرهنگ ايراني است. زيبايي خود توليد جاذبه مي کند و جاذبه زمينه ي انتخاب را فراهم خواهد کرد. اگر مدل و طرح قشنگ، توأم با چهارچوب هاي حجاب باشد شما به صورت ناخودآگاه زمينه را براي انتخاب خوب، براي خريدار فراهم کرده ايد در حالي که عزت نفس فرد حفظ شده و بدون آنکه حس کند محدوديتي برايش قائل شده اند به سليقه خودش انتخاب زيبايي انجام داده است. * فرض را بر انجام شدن اين گفت وگو ها قرار مي دهيم، اگر درصدي از افراد پذيرش نداشتند چه بايد کرد؟ - ابتکار: اين مسئله يک قانون است، قانون را بايد رعايت کرد و کسي در اين مورد بحثي ندارد و همه قبول داريم. در حوزه حجاب هم اينگونه است. قبل انقلاب عده اي حجاب نداشتند و خيلي از بانوان بي حجاب بعد از انقلاب وقتي ديدند فضا براي انتخاب خوب فراهم شده، وقتي گفته شد که اين هويت ايراني است، وقتي گفته شد که اين هويت زني است که مي خواهد زيبايي هايش را محافظت کند و زيبايي فکر و انديشه اش را عرضه کند، حجاب را انتخاب کردند و با جان و دل پاي مسئله حجاب آمدند. حالا بياد ببينيم چرا اينطور شد؟ چون اعتقادي به آن رسيدند، « ما اعتقاد داريم اگر خوب بشينيم گفت وگو کنيم، خوب هم يعني اينکه مفاهيم قرآني را جامع ببينيم؛ قرآن يک سري مفاهيم پايه و کليدي دارد و يک سري متشابهات دارد . در يکي از مفاهيم پايه خداوند مي فرمايد: « لقد کرمنا بني آدم » ؛ يعني ما انسان را با کرامت آفريديم. خود نسل شما حق داريد به درکي که نسل ما از انقلاب رسيد، برسيد. * خانم دکتر خيلي ها به اين درک رسيده اند! و واقعا به آن اعتقاد دارند. - ابتکار: بله خيلي ها رسيده اند و خيلي ها هم نرسيده اند! قبول کنيد خيلي ها حتي زمان انقلاب نرسيدند! انقلاب آزاد بود اين نبود که همه بايد در تظاهرات مي آمدند و .. ولي عامه مردم آمدند چون برحق بود. اين اتفاق الان هم بايد بيفتد. نه هويت غربي به کار ما مي آيد و نه بازگشت صرف به نگاه سنتي * ما هميشه شما را با حجاب چادر ديده ايم. آيا از حضور محجبه خودتان با چادر در مجامع عمومي خارج از کشور و در عرصه تعاملات بين المللي به عنوان معاون رئيس جمهور؛ خاطره اي داريد براي خوانندگان ما تعريف کنيد. اينکه حجاب شما چه تأثيري بر مخاطبين يا مهمانان و ميزيانان خارجي شما داشته است؟ - ابتکار: در دوران نوجواني حجاب من تونيک و روسري بود، حتي زماني که در مدارس بين المللي تحصيل مي کردم. به صورت استدلالي به اين حجاب رسيده بودم. وقتي انقلاب شد 18 ساله بودم. در جريان انقلاب اسلامي باز هم مباحث فکري و اعتقادي، زمينه بروز اين مطالبه هويت ملي و ايراني را فراهم کرد. مخصوصا مباحثي که دکتر شريعتي مطرح مي کرد اينکه از کجا آمده ايم و به کجا مي رويم؛ اينکه نه هويت غربي به کار ما مي آيد و نه بازگشت صرف به نگاه سنتي که کارايي براي زندگي امروز ندارد؛ اينکه ما بايد به دنبال نگاه ديني بروز و پوياي انقلابي باشيم تا براي زندگي ما کارکرد مثبتي داشته باشد. براي زندگي زن مسلمان، موضوع مهم، مسئله پوشش و حجاب است. براي من اين حجاب در مقطعي " مانتو" بود و در مقطعي هم چادر را انتخاب کردم. مخصوص زماني که دو فرزند کوچک داشتم درست نگه داشتن و حفظ چادر برايم سخت بود. اما بعد از قبول مسئوليت هاي رسمي از سال 76 تا کنون به طور کامل چادر دارم که لباس رسمي جمهوري اسلامي ايران است و خيلي هم با افتخار آن را استفاده مي کنم. اما اعتقاد دارم که بايد تنوع پوشش را با حفظ الزامات و چهارچوب پوشش در نظر بگيريم . بانويي که پزشک است يا استاد دانشگاه است نمي تواند با چادر در آزمايشگاه حاضر شود. مثلا من استاد تمام دانشگاه هستم و نمي توانم در آزمايشگاه با چادر حاضر شوم اما در فرم رسمي در اجلاس هاي بين المللي و شکل رسمي کار به عنوان مسئول بحث چادر، مفهوم مهمي پيدا مي کند و يک نماد است. اما خانم ها اين حق را دارند که انتخاب هاي ديگر داشته باشند و حق انتخاب تنوع حجاب با رعايت الزامات پوشش اسلامي بسياري مهم است چرا که کمک مي کند بانوان ما انتخاب خوب را انجام دهند. فضاي مجازي و حجاب * فضاي مجازي اکنون يکي از دغدغه هاي اصلي خانواده ها و دغدغه مندان مسائل اجتماعي –فرهنگي کشور شده است. اينکه بيشترين آسيب ها در اين فضا بر زنان و دختران و استحکام بنيان خانواده وارد مي شود شما به عنوان متولي امور زنان و خانواده در دولت چه تمهيداتي براي ايمن سازي بانوان و خانواده ها و چه اقداماتي در تقابل با اين تهاجمات فرهنگي داشته ايد؟ - ابتکار: درست است در اينجا هم رقابت فرهنگي وجود دارد. آنها به دنبال برتري فرهنگي و تحميل سبک زندگي خود و پيدا کردن بازار براي محصولات شان هستند. در برخورد با اين موضوع ، اولين راه حل آن است که ما هم جاذبه هاي خود را داشته باشيم و سبک زندگي خوب ايراني – اسلامي خود را معرفي و ترويج کنيم از پوشش و لباس ايراني گرفته تا شيوه ها و روش هايي که مي توانيم استحکام خانواده ها را بيشتر کنيم. يکي از آسيب هاي جدي خانواده در بحث فضاي مجازي، اختلال ارتباطات است. يعني فضاي مجازي، ارتباطات داخل خانواده را مختل کرده است و اين فقط مختص ايران نيست!. در اين مورد « آموزش نحوه صحيح استفاده از فضاي مجازي از اقدماتي است که ما با همکاري وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در حال انجام هستيم.» در اين زمينه بطور اخص با آموزش و پرورش قرارداد مشخصي داريم که طراح اصلي و نظريه پرداز کار آقاي دکتر گلزاري در بحث مهارت هاي زندگي و تربيتي است. اينکه ما چطور مي توانيم مهارت هاي خوب زندگي از جمله مهارت هاي ارتباطي را در بين خانواده ها و دانش آموزان ترويج کنيم تا هم دانش آموزان بتوانند در مقابل اين آسيب ها مصونيت داشته باشند و هم در خانواده ها روابط بهتري را برقرار کنند. * شما مؤکدا در مورد اهميت هويت براي جوانان صحبت مي کنيد که باعث مصونيت جوانان در برابر تهاجمات فرهنگي مي شود، براي ايجاد و حفظ اين هويت چه اقداماتي را انجام داده ايد؟ - ابتکار: 9 يا 10 محور طرح درس مهارت هاي زندگي را مشترکا با آموزش و پروزش داريم. عناويني که بچه ها در بحث زندگي به آن احتياج دارند را در اين طرح درست آورده ايم. عناوين حقوقي، بحث نشاط، مهارت هاي ارتباطي، مباني درست فکر کردن، مباني ارتباط گرفتن با خدا، ارتباط گرفتن فرد با خودش و اعضاي خانواده و جامعه ... ما اين بحث را در آموزش و پروش کم داشتيم اما مدتي است که نظام آموزش و پرورش به آن ها مي پردازد و ما از شرکاي اصلي اين طرح هستيم. مهمترين نياز فرهنگي بانوان * يکي از کارکردهاي فضاي مجازي، نيازسازي براي مخاطبان خود است. نيازسازي هايي که با واقعيت نيازهاي اساسي بانوان تا حد زيادي فاصله دارد، با توجه به اشرافي که به حوزه زنان داريد مهم ترين نياز فرهنگي بانوان را چه مي دانيد و براي تحقق آن چه قولي مي توانيد به زنان جامعه بدهيد؟ - ابتکار: دختران ما خيلي به مسئله آموزش علاقمند هستند و خدا را شکر مي توانيم بگوييم: « تقريبا عدالت آموزشي در بحث عدالت جنسيتي در کشور ما وجود دارد. مي توانيم بگوييم « در آموزش تقريبا فضاي خيلي خوبي براي دختران مان در مدارس ابتدايي و متوسطه و دانشگاه وجود دارد. ولي جاهايي مخصوصا در مناطق مرزي ما هنوز براي دختران، محدوديت هايي وجود داردا به دلايلي دختران از تحصيل باز مي مانند. اين دختران مطالبه دارند که در محل زندگي شان خوابگاه.. فراهم شود تا بتوانند ادامه تحصيل بدهند. اين يکي از مسائل مهم فرهنگي ماست که قبل از انقلاب 38درصد دختران ايراني دست رسي به آموزش نداشتند و الان به 4درصد رسيده است . ولي به نظر ما 4 درصد هم زياد است بايد به صفر برسد. در اجراي قانون سليقه اي برخورد مي شود * يعني فراهم کردن بستر آموزش همه دختران ايراني، اولويت اول شماست؟ - ابتکار: اين يکي از موضوعات مهم است. بحث بعدي قوانين و مقررات است. ما قوانين خيلي خوبي بعد از انقلاب وضع کرديم خيلي هايش بهبود پيدا کرده است. اما گاهي اوقات هنوز در اجرا هم سليقه اي بخورد مي شود و هم اشکالات و موضوعاتي وجود دارد. مثلا همين حکم وحدت رويه ديوان عالي که براي ديه زن و مرد بود – حالا به بحث ديه که به چه کسي مي رسد، نمي خواهيم وارد شويم – ولي حسش، حس تبعيض بود و خيلي ها روي اين موضوع بحث نمي کردند که مفهوم ديه، مفهوم بخش اقتصادي است. 30 درصد ارزش توليد ناخالص ملي ما کار خانگي زنان است ما 2 مطالعه در سال هاي 85 و 95 کرديم و اين مطالعان نشان مي دهد که نزديک 30 درصد ارزش توليد ناخالص ملي ما کار خانگي زنان است. کارهايي که خانم ها اکثرا بي مزد و منت و عاشقانه براي خانواده خود انجام مي دهند. نقش هاي اقتصادي زنان رو به افزايش است و ما بايد اينها را ببينيم اين مضاعف در کنار کار خانه، بانوان در بيرون هم کار مي کنند و چطور مي توانيم بگوييم ديه اش نصف! وقتي اين تصميم را ديوان عدالت عالي مطرح کرد، حس رفع تبعيض و تحقق عدالت را در جامعه ديديم. اين نوع اقدامات، اتفاقات خوبي است. اين نوع تصميمات در چهارچوب شرع مقدس اسلام نشان مي دهد که تعاليم اسلامي ما ارزشمندترين تعاليم براي زندگي بشر و تعالي انسان است. ولي خيلي از مباحث و مباني شرعي ما نص صريح قرآن نيست از جمله همين ديه، قرآن صراحتي در مورد نصف بودن ديه زن و مرد ندارد چنانچه براي ارث وجود دارد و آنچه ديوان عالي تصميم گرفته خلاف شرع نيست و قابليت اجرا دارد. اگر دختران حس مي کنند از چيزي محروم شده اند يا گفته مي شود که کاري را نمي توانند ، بکنند يا جايي نمي توانند، بروند، در پسش بايد دليل وجود داشته باشد نه اينکه تصور کنند چون زن هستند، نمي توانند آن کار را انجام دهند يا از رفتن به جايي منع شده اند. حال به قول شما چه اين مباحث براي شان مسئله سازي شده باشد و چه واقعا مسئله شان باشد؛ ما تلاش مي کنيم رفع سوء تفاهم کنيم. از طرف ديگر براي دختران و خانم ها ما هم خانواده از اهميت بالايي برخوردار و هم نقش اقتصادي زنان در خانه و برقراري تعادل بين کار و خانه اهميت بسياري دارد. ما الگوي غربي را از آن جهت که يکي را به نفع ديگري زن، الزما بايد قرباني کند، قبول نداريم. ما فکر مي کنيم بايد کمک کنيم – هم دولت و هم قوانين و هم خانواده – براي اينکه زنان هم نقش خانوادگي و مادري که نقش کليدي براي زنان است حفظ شود و هم جايي که زن دوست دارد و شرايطش مهيا است بروند تحصيل و کار کند يا حتي در خيريه اي فعاليت اجتماعي داشته باشد. لزوم حمايت از پوشاک ايراني - اسلامي * در هفته عفاف و حجاب هستيم، خانم ابتکار به عنوان معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، چه قول عملياتي در زمينه برنامه هاي عفاف و جاب به بانوان جامعه مي دهد؟ -ابتکار: در چهار محوري که اعلام کرديم تلاش مي کنيم و قول مي دهيم تلاش هاي مان را دامه دهيم. « گفت وگوي بين نسلي براي ما بسيار مهم است و حتما يکي از محورهاي گفت وگوي بين نسلي مان مسئله حجاب است. » در حمايت از توليد کنندگان داخلي، حمايت از پوشاک ايراني و حمايت از رونق توليد ملي در بحث پوشش ايراني – اسلامي کارهايي انجام خواهيم داد. البته اقدامات ما در اين زمينه حمايتي خواهد بود کار اصلي با ما نيست . در کارهاي مشترک با آموزش و پرورش در توسعه فضاهاي مناسب دختران که توانند راحت در مدارس ورزش کنند و نشاط داشته باشند نيز حتما تلاش خواهيم کرد. با دستگاه هايي که در بحث پارک هاي بانوان و فضاهاي ورزشي بانوان مسئوليت دارند مثل وزارت ورزش و وزارت کشور، همکاري خواهيم کرد با اين هدف که اين فضاها توسعه پيدا کند. * با توجه به اينکه تأکيد شما برروي کارهاي ايجابي و فرهنگي است از شما قول بگيريم با تعامل و تفاهم با وزرات ارتباطات در فضاي مجازي بستري را براي ترويج و نشر و گسترش الگوها و مدل هاي ايراني اسلامي و همينطور بحث هويت سازي جوان ايجاد کنيد. -ابتکار: بله! تمام تلاش ما اين است که روش هاي ايجابي و فرهنگي را غلبه بدهيم چرا که اعتقاد داريم در اين مسئله روش هاي خشن و برخوردها جز اينکه شکاف ها را بيشتر کرده و جوانان را از کانون هايي که بايد جاذبه باشند نه دافعه، دور مي کند. زمينه انتخاب خوب را براي جوانان فراهم کنيم اصل کار اين است که بچه ها در فضاي فرهنگي خوبي، هم حرف هاي شان را بزنند و هم با ما درد و دل کنند. اگر بچه ها با ما درد و دل نکنند با چه کسي درد و دل کنند؟ اگر ما باب گفت و گو با آنها را باز نکنيم، عهده ديگري در فضاي مجازي باب گفت وگو را باز خواهند کرد و آنجاست که روح و جان فرزندان ما بيگانگان در بر مي گيرند. اين بحث مهمي است و اميدوارم همه دستگاه هاي فرهنگي، نظارتي و انتظامي به اين موضوع با همين نگاه فرهنگي توجه کنند و فقط با همان بُعدِ عمدي که از بيرون خط مي گيرند ، برخورد کنند. زيرا عامه جوانان ما اينگونه نيستند و آنها مثل هر نسل جوان ديگري پرسشگر و جستجوگر هستند و ما وظيفه داريم، زمينه انتخاب خوب را براي شان فراهم کنيم.