برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

کدام یگان سپاه نفتکش انگلیسی را توقیف کرد؟

منبع
فارس
بروزرسانی
کدام یگان سپاه نفتکش انگلیسی را توقیف کرد؟
فارس/ انتشار فيلم عمليات توقيف نفتکش انگليسي «Stena Impero» در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز نشان مي‌دهد که اين عمليات توسط يگان نيروهاي ويژه دريايي سپاه با عنوان Sepah Navy Special Force که با نام S.N.S.F شناخته مي‌شوند، اجرا شده است. توقيف نفتکش انگليسي توسط نيروهاي ويژه دريايي سپاه در حالي است که به گفته سخنگوي سپاه اين نفتکش پس از بي توجهي به هشدارها و تذکرات يگان دريايي سپاه و حتي مقاومت و نيز دخالت ناوچه جنگي نيروي دريايي سلطنتي انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش براي بازداشتن تکاوران دريايي سپاه از اجراي مأموريت خود، با قاطعيت و سرعت عمل نيروهاي خودي متوقف و جهت بررسي ها و اقدامات لازم قانوني به لنگرگاه ساحلي هدايت شد.
يگان نيروهاي ويژه دريايي سپاه که در گذشته تحت عنوان گردان‌هاي تفنگدار در جزاير ابوموسي، تنب کوچک و بزرگ حضور داشت، در سال 1387 توسط سردار شهيد محمد ناظري با عنوان رسمي نيروهاي ويژه دريايي سپاه در جزيره «فارور» در خليج فارس تاسيس شد. اين يگان بعدها به تيپ ارتقاء يافت و اکنون با عنوان تيپ نيروهاي ويژه تکاوري اباعبدالله(ع) نيروي دريايي سپاه در حال انجام ماموريت‌هاي محوله است. جزيره فارور محل استقرار اين تيپ در فاصله 45 کيلومتري از بندرلنگه در غرب استان هرمزگان قرار دارد و به دليل موقعيت سوق الجيشي اين جزيره، استقرار يگان نيروهاي ويژه دريايي سپاه در آن قدرت انعطاف و تحرک زيادي براي کنترل مبادي ورودي و خروجي خليج فارس به اين يگان خواهد داد.
سردار محمد ناظري پايه‌گذار يگان نيروهاي ويژه دريايي سپاه در تاريخ 21 ارديبهشت 1395 حين انجام ماموريت در منطقه نازعات نيروي دريايي سپاه به شهادت رسيد.
اعضاي تيپ نيروهاي ويژه دريايي سپاه که از ميان نيروهاي زبده سپاه انتخاب مي‌شوند، قابليت‌هاي رزمي از جمله دفاع و هجوم از طريق دريا، خشکي و هوا(هلي‌برن) را دارند و انواع دوره‌ها و آموزش‌هاي غواصي، تيراندازي، تک تيراندازي، بقا و زندگي در شرايط سخت، حفاظت و تسخير شناور، تصرف ساحل، رهايي گروگان، تخريب، جنگ شهري، هدايت شناور و ... را طي مي‌کنند.
از جمله ماموريت‌هاي اين يگان را مي‌توان حضور و ايفاي نقش در بازپس‌گيري کشتي‌هاي ايراني به نام‌هاي ايران جوان و ديانت در خليج عدن در سال 1387 نام برد که در هر دو مورد با دخالت نيروهاي ويژه دريايي سپاه دزدان دريايي با شکست مواجه شدند.
از ديگر ماموريت‌هاي خبرساز اين يگان، ميتوان به دستگيري ملوانان متجاوز آمريکايي در دي‌ماه 1394 اشاره کرد که پس از ورود شناورهاي آمريکايي به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران، ملوانان و شناورهاي آمريکايي توسط نيروهاي ويژه دريايي سپاه دستگير و توقيف شدند.
فرماندهي تيپ نيروهاي ويژه تکاوري اباعبدالله(ع) هم‌اکنون بر عهده دريادار دوم پاسدار صادق عمويي است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره