تسنيم/اميرحسين قاضيزادههاشمي و مصطفي کواکبيان نمايندگان اصولگرا و اصلاحطلب مجلس شوراي اسلامي در مناظرهاي به بيان ديدگاههايشان درباره عملکرد مجلس دهم پرداختند.
مصطفي کواکبيان و اميرحسين قاضيزاده هاشمي نمايندگان تهران و مشهد در مجلس شوراي اسلامي در مناظرهاي با موضوع شاخصهاي نماينده طراز انقلاب اسلامي در دانشگاه صداوسيما حضور يافتند.
براساس اين گزارش، در ابتدا مصطفي کواکبيان با بيان اينکه عملکرد فراکسيونها نميتواند جدا از عملکرد مجلس باشد، گفت: واقعيت اين است که براي عملکرد فراکسيون بايد عملکرد کلي مجلس را بررسي کنيم، صراحتا ميگويم برنامهاي که براساس آن شعارها و ايدههاي ما براي مجلس دهم بود، به آن نرسيديم، چرا که فکر ميکرديم تحول اساسي در درون مجلس ايجاد ميکنيم، اما توفيق نداشتيم.
وي ادامه داد: اين امر براي اين است که مجلس دهم ساختار حزبي ندارد و ساختار آن جناحي تصور ميشود، درحاليکه تجربه پارلمانيسم در دنيا اين است که احزاب نتيجه ميدهد.
اين نماينده مجلس با بيان اينکه اينجا نتوانستيم ساختار حزبي براي مجلس داشته باشيم، تصريح کرد: حتي ساختار فراکسيوني ما داراي ضعفهايي است، مثلا در مجلسهاي قبل، اصلاحطلب و اصولگرا داشتيم، اما در مجلس دهم عدهاي هستند که مواضع و مباني آنها مشخص نيست و گاهي با ما هستند و گاهي با ما نيستند و اين مشکل مجلس دهم است.
کواکبيان ادامه داد: عدهاي عکسهاي سلفي با ما گرفتند، اما زنبيل خود را در جاي ديگري گذاشتند، ما در مجلس هشتم راحتتر بوديم و حداقل ميتوانستيم بگوييم چه نميخواهيم، اما نميتوانستيم به خواستههايمان برسيم، اما در مجلس دهم، نه ميدانيم چه ميخواهيم و نه ميدانيم چه نميخواهيم، هرچند در مصوبههايي، گاهي با رأيهاي حداکثري 180 تايي، آن را تصويب کرديم.
وي خاطرنشان کرد: بايد احزاب در نظام پارلماني تقويت شود، بنده در تمامي طرحهايي که به نفع مردم بوده و مخالف شکاف طبقاتي بوده پيروي و سردمداري کردم، اما جاهايي مثل همين اواخر که دولت طرفدار اين بود که قيمت بنزين را گران کنيم، اما ما ايستاديم.
نماينده اصلاحطلب مردم تهران در مجلس به طرح شفافيت در مجلس اشاره کرد و گفت: بنده يکي از شفافترين افراد مجلس بودم و سه طرح شفافيت را هم امضا و حتي مصاحبه نيز کردم.
براساس اين گزارش، اميرحسين قاضيزادههاشمي نماينده مردم مشهد و عضو هيئترئيسه مجلس نيز در ابتداي اين مناظره با بيان اينکه بنده مسئول فراکسيون خودم نيستم و گزارش من براساس نظرهاي شخصي و کارهاي شخصيام است، گفت: موضوع شفافيت به اين معنا فقط در اين مجلس بيان شده و هيچکدام از مجالس گذشته، اين طرح را نداشتند، مخالفت عدهاي از نمايندگان براي شفافيت قابل قبول نيست و نياز به شفافيت دارد.
وي با اشاره به اينکه محدود کردن بحث شفافيت در دو مصداق نازل کردن مسئله شفافيت است، گفت: مثلا در همين بحث گران شدن بنزين، ظاهر قضيه اين بود که ارزش بنزين زياد تا از قاچاق آن جلوگيري شود، اما باطن آن اين بود که قاچاق کم شده است و در کشور کسري بودجه داشتيم، علت مخالفت مجلس در اين موضوع اين بود که آثار گراني بنزين خدمتي را براي مردم به همراه ندارد و قاچاق هم حل نميشود.
نماينده مردم مشهد در مجلس با تأکيد بر اينکه عدالت، مفهوم گستردهاي است، گفت: اين مجلس براي رانتخواري به موضوع اعاده اموال نامشروع، حقوقهاي نجومي و پيگيري صندوقهاي اعتباري و عملکرد سازمان خصوصيسازي وارد شد.
همچنين کواکبيان در ادامه با بيان اينکه شفافيت دو گروه مخالف در مجلس داشت، گفت: گروهي دوستاني بودند که از مردم ميترسيدند و با شعارهاي حوزه انتخابيه خود مخالف بودند و محدوديت داشتند و عدهاي از نظارت استصوابي شوراي نگهبان نگران بودند، اما به نظر من نگراني هر دو، بيجهت بود، زيرا مردم بايد بپذيرند تا زماني که ما حزب نداريم و فرهنگ حزبي جا نيفتاده است، نماينده شخص است و نظر شخصي خود را اِعمال ميکند.
وي خاطرنشان کرد: شفافيتي که رهبري فرمودند براي نهادي مثل شوراي عالي امنيت ملي نميتواند باشد، زيرا ممکن است تصميماتي ميگيرد که نبايد رسانهاي شود، اما ساير نهادها بايد تصميماتشان شفاف باشد، مثل مجمع تشخيص، دولت و قوهقضائيه بايد شفاف بگويند، مثلا مجمع تشخيص بايد شفاف مشخص شود چه کساني با پالرمو و CFT مخالفند.
نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: براي مجلس طراز انقلاب، 10 گروه تصمميم ميگيرند، متأسفانه مجلس در رأس امور است، اما امور دست ديگران است.
کواکبيان تصريح کرد: در مورد عدالت، مجلس برخوردهايي کرده است، مثلا در برابر حقوقهاي نجومي ممکن است شرکتهاي خصوصي حقوقهاي نجومي بگيرند، اما مصوب کرديم دولتيها حق ندارند بيشتر از 10 ميليون تومان حقوق بدهند، اما کل آن مبالغ 30 تا 40 ميليارد تومان است، درحالي که مجلس در بعضي جاها کوتاه آمد، مثل املاک نجومي، بنده املاک نجومي را پيگيري کردم، اما مجلس همکاري نکرد و بيشتر از چند نفر امضا نکردند، در حالي که هزار ملک بود که يک ملک آن از کل حقوقهاي نجومي بيشتر بود.
وي خاطرنشان کرد: من به نکاتي که رئيسجمهور اخيرا گفت، نکتهاي دارم، آقاي روحاني اين نکات را دير گفته است و بايد دولت طرح شکايت و بحث کُند و بداند در سخنراني چيزي حل نميشود و اين موضوعات را بايد در دادگاهها برنامهريزي و حل کرد، در واقع مجلس دهم ميتوانست کارهاي بهتري کند که به عدالت نزديکتر باشد.
قاضيزادههاشمي در ادامه،گفت: عليرغم اينکه مجلس وارد حقوقهاي نجومي شد، اما هرازگاهي خبرهايي از پتروشيمي و بانک درميآيد، چرا که براي عمل نياز به تعهد سياسي داريم و هرکس بايد از اختيارات خود استفاده کند.
وي با تشريح علت ناموفقبودن مجلس در برابر وظايفش، گفت: اينکه چرا مجلس نتوانست به وظايف خود عمل کند، سه آسيب دارد، يکي اين است که بعد از انتخابات، رقابتهاي انتخاباتي و سياسي در مجلس ادامه پيدا ميکند و همين باعث عدم توافق بر سر مسائل منافع ملي ميشود که آن عدم گفتوگو معنا ميشود.
عضو هيئترئيسه مجلس تصريح کرد: عدم صراحت هم يکي ديگر از آن سه آسيب است که چيزي که در پستوها گفته ميشود، جلوي مردم چيز ديگري ميگويند و اقتضائات سياسي و جرياني ما اجازه نميدهد آن را شفاف بگوييم، مثلا بسياري از نمايندگان فراکسيون اميد به عملکرد دولت منتقدند، اما نميگويند، چرا که وابسته جناحي هستند و مسائل مختلفي هست که نمايندگان صراحت خود را ندارند.
قاضيزادههاشمي خاطرنشان کرد: مسئله سوم اين است که ما دچار رقابت سياسي ميشويم و همين باعث ميشود که منفعتطلبان و سودجويان از آن استفاده کنند و آقازادهها و رانتخواران از فرصت اختلاف ما استفاده ميکنند.
وي گفت: در مورد ثبت اموال نمايندگان، بنده معتقدم نمايندگان بايد اموال خود را ثبت کنند، يعني ثروت قبل و بعد از مسئوليت خود را بايد ثبت کنند، همچنين قانون اعاده اموال نامشروع از ابتداي انقلاب بوده و اميدواريم به نتيجه برسد.
براساس اين گزارش، کواکبيان در پاسخ به پرسش دانشجويي در برابر عملکرد ضعيف دولتِ اصلاحطلب، گفت: اينکه اين دولت وابسته به اصلاحات تعبير ميشود، بنده از بيخ و اساس تکذيب ميکنم، درست است که ما تلاش کرديم که اين دولت بر سر کار بيايد، اما شوراي نگهبان کسي را براي ما نگذاشته بود و ما مجبور شديم او را انتخاب کنيم.
وي ادامه داد: در دولت هم، وزراي اصلاحطلب و هم وزراي اصولگرا داريم، بنده سه بار پيگيري کردم که آقاي رحمانيفضلي را استيضاح کنم، اما نشد، بنده وقتي به آقاي روحاني گفتم چرا گفتيد حصرها بايد برداشته شود و عمل نکرديد توجيه کرد که حصرها بايد شکسته شود، اما من نگفتهام که حصر را من برميدارم، متأسفانه ما از شخصي حمايت کرديم که اين وعدهها را داده بود، اما نتيجه آن چيز ديگري است.
نماينده اصلاحطلب مجلس در مورد جاسوسان محيط زيست گفت: وزارت اطلاعات به شدت معتقد است که اين افراد جاسوس نيستند، اما اين سازمان اطلاعات سپاه است که معتقد است آنها جاسوس هستند و اين مشکل است که در يک موضوع دو ديدگاه امنيتي وجود دارد.
کواکبيان تصريح کرد: تقصير ما بخاطر حمايت نيست، ما تاحد ممکن استيضاحهاي وزرا را امضا کرديم و سؤالها را از وزرا پرسيديم، اما حمايت اوليه ما از روحاني به خاطر ناچاري از نبود گزينه ديگري بود، در عين حال ما منتقد دولت هستيم.
وي خاطرنشان کرد: هر کسي که مردم را از حضور مأيوس کرده، ضد منافع ملي عمل کرده است، من معتقدم فشار حداکثري ترامپ با حضور حداکثري مردم در انتخابات امکانپذير است.
همچنين در ادامه، قاضيزادههاشمي گفت: شوراي نگهبان وابسته به هيچ ارگاني نيست و در سالهاي گذشته گزينههاي مختلف را رد و تائيد کرده است، شما در انتخابات گذشته جهانگيري را داشتيد، اما از جهانگيري حمايت نکرديد و از ايشان عبور کرديد و در واقع کانديداي اصلح را حمايت نکرديد، قطعا جهانگيري به لحاظ اجرا موفقتر از روحاني بود، اکنون چهارسال در پستو است و در دولت کارهاي نيست، شما بايد با يک مدير موفقتر در ميدان، کار را پيش ميبرديد.
وي افزود: براي سؤال از روحاني از يک گام سؤال جلوتر نميتوانستيم برويم به اين علت که ثبات امنيت کشور مهمتر بود، در زمان احمدينژاد مبناي ما چه کسي در آن مرحله فرد بهتري است، بود؛ از نظر من در رابطه با بازداشتيهاي محيط زيست وجود دو دستگاه امنيتي بهتر از يکي است، در واقع اصل وجود رقابت از ايجاد مشکلات و ديکتاتوريها جلوگيري ميکند، در واقع جمعآوري اطلاعات مربوط به اين دو دستگاه است ولي حکم را قضات ميدهند.
نماينده مجلس خاطرنشان کرد: اينکه متهمين ترور دانشمندان هستهاي آزاد شدند، به خاطر اين است که مسئولين اطلاعاتي نتوانستند مسئول قضايي را مجاب کنند که ما نبايد در حوزه منافع ملي وارد رقابتهاي سياسي شويم.
کواکبيان نيز در پايان گفت: مجلس سوم و ششم دربست در اختيار اصلاحطلبان بوده، اما هشت مجلس در اختيار اصولگرايان بوده، اما در برابر، دولتها همه، دست اصلاحطلبان بوده است، اما نهادي به نام شوراي نگهبان داريم که شما خود بهتر ميدانيد؛ من مجلس هفتم توسط شوراي نگهبان رد شدم و مجلس هشتم بعد از سه بار پيگيري پذيرفته شدم، شما بايد قدرت شوراي نگهبان را در کنار قدرت کل دولتها و کل مجلسها بگذاريد، در واقع همه سوار بر کشتياي نشستهايم که باهم درست کردهايم، بايد انتخاب کنيم که کدام جريان براي اداره مطلوب و حکمراني مطلوب برنامه دارد، معتقدم بسياري از اصول قانون اساسي بايد تغيير کند.
براساس اين گزارش، قاضيزادههاشمي به مزاح، گفت: همين شوراي نگهبان، مطهري و کواکبيان و صادقي را هر دور ميپذيرد، شما در انتخابات 84 آقاي معين و مهرعليزاده را داشتيد و در انتخابات 88 ميرحسين موسوي را داشتيد، در انتخابات گذشته، خاتمي را داشتيد، هر دوره کانديدا داشتيد که بسيار اصلاحطلب محسوب ميشد، تمام دولتها اصلاحطلب بودند، شما کانديداي اصلاحطلب را حمايت کرديد و شوراي نگهبان آنها را تأييد کرد، اگر روحاني در هر جايي مثل اقتصاد اشتباه کرده است، شما بايد عذرخواهي کنيد.
نماينده مجلس خاطرنشان کرد: جريانهاي اصولگرا و اصلاحطلب بايد جريان زمانه خود باشند، موضوعات عوض شده است، ديگر اصولگرا و اصلاحطلب مهم نيست، اکنون دو جريان وجود دارند، يکي نگاه مقاومت پايدار و مؤثر در برابر آمريکا و ديگر نگاهي براي تعامل با آمريکا، يا نگاهي تودهگرا و حمايت از اقشار پايين و نگاهي حمايت از طبقه ممتاز، اکنون بدنه اجتماعي جامعه اصلاحطلب و اصولگرا را نميپذيرد.
قاضيزاده خاطرنشان کرد: متأسفانه هوشمندي در سياستمداران ايران نيست که تا کنار گذاشته نشوند، نميروند و همين هزينهها را بيشتر کرده است.
بازار