سخنگوی دولت: تکتک سلولهای بدن ما نگران معیشت مردم است
فارس/ سخنگوي دولت با بيان اينکه براساس گزارشها حدود 52 تا 53درصد مردم خودرو ندارند، گفت: با همين ميزان رشد مصرف بنزين عليرغم افتتاح پالايشگاه ستاره خليج فارس سال 1400 وارد کننده بنزين ميشديم. علي ربيعي سخنگوي دولت و محمدرضا عدل معاون امور زيربنايي فني سازمان برنامه و بودجه در برنامه تيتر امشب شبکه خبر به سؤالات و مسائل در مورد افزايش قيمت بنزين، سهميهها و کمک معيشتي به خانوار توضيحاتي ارائه کردند. در اين برنامه علي ربيعي با اشاره به اينکه ساعت 24 امشب مبالغ حمايتي براي 20 ميليون نفر پرداخت ميشود، اظهار داشت: اين طرح در راستاي برقراري عدالت اجتماعي و يا حرکت کردن به اين سمت و سو بوده و دلايل مختلفي براي اجرايي آن متصور است. ربيعي با بيان اينکه بارها درباره ضرورت اصلاح قيمت بنزين صحبت شده بود، گفت: اين درست نيست که بگويم يک شبه اعلام شد. تجربه نشان داده اعلام اين مسائل از قبل تبعاتي به همراه دارد اين تصميم با نيت خيرخواهانه براي دهکهاي پايين اتخاذ شد. وي با بيان اينکه براي اقشار و گروههاي مختلف سهميه در نظر گرفته شده است، بيان داشت: براي حملونقل درونشهري، برونشهري، تاکسيهاي اينترنتي، وانتبارها، ونها و ساير وسايل بنزينسوز ديگر سهميه در نظر گرفته شده است. اصل اينکه روند کنوني ناعادلانه بود در آن شکي نيست و ادامه اين روند امکانپذير نبود و بايد عادلانه ميشد. در هر زمان ديگري اين طرح اجرا ميشد باز هم ابهاماتي را مطرح ميکردند. همه گروههاي هدف در اين طرح به خوبي شناسايي شده و اگر کسي جا بماند قابل اصلاح است. سخنگوي دولت افزود: قبل از اينکه نرخ بنزين را اعلام کنيم کنترلها شروع شده بود تا مردم نگراني نداشته باشند. زمينه و پيوست اين طرح کنترل قيمتها، ميزان حملونقل و گرفتن بهانهها براي افزايش قيمت کالا و خدمات بود. ربيعي با تأکيد براينکه حتي به سرويس مدارس هم سهميه داديم و براي صنعت حملونقل سهميه بنزين پيشبيني شد، گفت: با گشاده نظريها صحبتها و نقدها را ميپذيريم. وي با اشاره به ميزان سهميه در نظر گرفته شده گفت: همه اين مباحث براساس نظرات کارشناسي و ترکيبي از سفر با وسايل نقليه عمومي و شخصي در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بيش از 50 درصد ايرانيها ماشين ندارند و عدهاي نيز 3 تا 4 خودرو دارند و آمار دقيق اين است که 52 تا53 درصد از مردم ماشين ندارند. سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: اصل اجراي اين طرح به منظور عدالت است و در کنار آن اصلاح ساختار اقتصادي مطرح بود. سعي کرديم براي اينکه کمترين فشار به مردم وارد شود مردمي که ماشين ندارند را کمک و حمايت معيشتي بکنيم نگراني مردم طبيعي است و بايد در اين خصوص بحث شود. ربيعي گفت:اين طرح براي اين بوده که عدهاي پر مصرف مشغول دور دور بودند و به همين دليل از آنها يارانه بنزين را گرفتيم تا به مردمي که ماشين ندارند کمک کنيم. وي در مورد آثار تورمي افزايش نرخ بنزين عنوان کرد: در بيشترين حالت اثر مستقيم آن 2 درصد و در مجموع 4 درصد پيشبيني ميشود. سخنگوي دولت در پاسخ به اين سؤال که چرا خانوادههاي 5 نفره و بالاتر کمک معيشتي آنها افزايش نمييابد، گفت: خانوارهاي 5 نفر به بالا قابل توجه نيستند ميانگين بُعد خانوار در کشور مشخص است البته ما خانوارهاي 19 نفره و 30 نفره هم داريم. بايد براساس منابع تصميمگيري ميشد منابع محدود است اگر بخواهيم پول بيشتري بدهيم اقشار و جمعيت مشمول طرح کمتر ميشدند. هرچه پول از اين محل حاصل شود براي معيشت مردم در نظر ميگيريم و اين قطعي است. ربيعي با بيان اينکه سالانه پيشبيني ميشود 30 هزار ميليارد تومان درآمد از اين محل حاصل ميشود، بيان داشت: طرح معيشت 75درصد جامعه را در بر ميگيرد و اگر کسي احساس ميکند مشمول ميشود بدون تنگنظري آن را بررسي ميکنيم که اين امکان فراهم شده در سايتي که اطلاعرساني صورت ميگيرد اندازه 200 کلمه دلايل ذيالحق بودن خود را بنويسد. ميان افرادي که يارانه نقدي ميگيرند با طرح معيشت همپوشاني وجود دارد. وي تأکيد کرد: يارانه بگيراني که به علت ثروت حذف شدهاند در طرح حمايت معيشتي نيستند اما آنهايي که قبلاً داوطلبانه در گرفتن يارانهها ثبتنام نکردهاند ميتوانند اعتراض کنند. سخنگوي دولت با اشاره به اينکه همه ما مشکلات مردم را درک ميکنيم، خاطرنشان کرد: بيباور نيستيم يا اينکه سختيها و نگرانيها را درک نکرده باشيم. خيلي وقتها نميخواهيم کام جامعه را تلخ کنيم با وجود تحريمهاي ظالمانه در ماههاي اخير تعادل خوبي به وجود آمد به همين دليل با اجراي اين طرح خواستيم به معيشت مردم کمک کنيم تکتک سلولهاي بدن ما نگران معيشت مردم است. ربيعي ادامه دارد: نقطه ضعف بزرگ ما اين بود که نتوانستيم مردم را توجيه کنيم. هر تصميمي ميگرفتيم عدهاي سودجو کار خود را ميکنند اگر پيوست طرح کنترل قيمتها نباشد شکست خوردهايم. وي در مورد پشتوانه قانوني افزايش قيمت بنزين گفت: قانون برنامه ششم را داشتيم و از سران قوا نيز مصوبه گرفتيم و آن را در بودجه نيز پايدار ميکنيم. سخنگوي دولت در مورد سهميه سوخت خودروهاي مسافربري شخصي گفت: کارگروهي تشکيل شده بخشي از آنها سهميه از آژانس دريافت ميکنند، بخشي از تاکسيهاي اينترنتي و ايدهاي را دنبال ميکنيم تا اين افراد به سامانهاي متصل و شناسايي شوند تا بتوان براي آنها سهميه در نظر گرفت. در ادامه محمدرضا عدل معاون امور زيربنايي فني سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آثار تورمي افزايش قيمت بنزين گفت: روزانه 95 تا 96 ليتر مصرف بنزين وجود دارد که 66 ميليون ليتر آن 1500 توماني است و 25 ميليون نيز با 3 هزار تومان پيشبيني است انتظار اين است که مردم صرفهجويي کنند. وي با بيان اينکه از ابتداي انقلاب 15 بار افزايش قيمت بنزين داشتيم که شش بار آن هيچ بار تورمي نداشته و شش بار نيز تورم کاهش يافته که البته به دليل سياستهاي جبراني و ديگر متغيرها بوده است، يادآور شد: فقط سه بار آن با تورم همراه بوده و مطالعات نشان داده که اين تغيير حداکثر تورم 2 درصدي به همراه خواهد داشت. اگر نفت و گاز را افزايش ميداديم آثار تورمي بيشتري داشت. توقع تورم انتظاري و رواني وجود دارد اما آثار پرداختهاي جبراني را بايد در نظر گرفت. امشب يک مرحله پرداختي و 29 آذر و شنبه هفته آينده مراحل بعدي پرداخت کمک معيشتي است. معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: با افزايش بيرويه مصرف بنزين روبرو هستيم و انتظار ميرود 6 تا 10 ميليون ليتر مصرف کاهش يابد. با روند رشد مصرف سال 1400 به وارد کننده تبديل ميشديم در حاليکه 4.2 ميليارد دلار براي پالايشگاه ستاره خليج فارس سرمايهگذاري شد. بنابراين با کاهش مصرف مازاد آن را صادر ميکنيم. سال 96-97 بالغ بر 14.2درصد با افزايش مصرف روبرو بوديم هر چقدر نرخ ارز در سال گذشته بيشتر شد گرايش به قاچاق سوخت نيز بيشتر شد. عدل در مورد توسعه زيرساختهاي حملونقل عمومي نيز گفت: از اول امسال شاهد افتتاح و تکميل خطوط مترو هستيم. دولت نيز در بخشهاي ديگر حملونقل کمکهايي کرده است. وي در مورد مابهالتفاوت قاچاق هر ليتر بنزين در کشورهاي همسايه گفت: هر ليتر قاچاق سوخت به ترکيه 15 هزار تومان درآمد، افغانستان 9 هزار توتمان و ارمنستان 14 هزار تومان مابهالتفاوت دارد. به هر حال اين طرح بخشي از قاچاق سوخت را نيز کنترل ميکند. جزئيات طرح و همه اين اقدامات در کارگروهي که در وزارت کشور تشکيل شده با حضور همه دستگاههاي کشور بحث و بررسي شد و البته پرداخت سهميه 60 ليتري مسبوق السابقه است چنانچه نياز به اصلاح داشته باشد انجام خواهد شد.