برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

علت اصلی فیلتر شدن تلگرام در ایران به تاریخ پیوست

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ علي‌رغم تلاش فراوان مديرعامل تلگرام براي عرضه جهاني ارز ديجيتال اين پيام‌رسان، شب گذشته دادگاه آمريکا استفاده از اين رمز ارز را ممنوع کرد. روز گذشته پاول دورف مطلبي را در فضاي مجازي منتشر کرد که ظرف مدت کوتاهي کانون توجه بسياري از سايت‌ها و خبرگزاري‌ها قرار گرفت. دورف به اين موضوع اشاره کرد که دولت آمريکا با پتلفرم بلاک‌چين TON و ارز ديجيتالي آن مخالفت کرده و اين پروژه براي هميشه لغو شده است. براي آشنايي بيشتر با مفهوم ارز ديجيتال، در اين گزارش به بررسي پروژه اختصاصي تلگرام و تاثير آن روي اقتصاد کشور‌ها مي‌پردازيم. ارز ديجيتال و رمز ارز چيست؟ در دنياي اقتصاد و فناوري به ارز‌هايي که به شکل الکتريکي ذخيره و منتقل مي‌شوند، ارز ديجيتال مي‌گويند. ارز ديجيتال محدوديت‌هاي پول فيزيکي را ندارد. در واقع ارز‌هاي مجازي و رمز ارز‌ها (cryptocurrency) هر دو از نمونه‌هاي ارز‌هاي ديجيتال هستند. توضيحي مختصر از ارز ديجيتال تلگرام گرام، ارز ديجيتالي شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) يا تون (TON) است که پيشتر توسعه‌دهندگان اين پيام‌رسان اعلام کرده بودند براي سرمايه‌گذاري ساخته نشده است. پاول دورف پيشتر در اين باره گفته بود که تلگرام پس از راه‌اندازي پروژه مذکور، ديگر هيچ کنترلي روي بلاک‌چين نخواهد داشت. در واقع اين ارز ديجيتال اختصاصي تلگرام به گونه‌اي است که واحد‌هاي پولي سراسر دنيا در آن ارزشي نخواهند داشت. از بلاک‌چين مي‌توان در کار‌هاي بسياري مانند بهداشت و درمان، دولت الکترونيک، بيمه و موارد ديگر استفاده کرد. ماجراي لغو شدن پروژه ارز ديجيتال تلگرام ساعاتي پيش پاول دورف با انتشار پستي در کانال شخصي خود از لغو شدن پروژه بلاک‌چين و ارز ديجيتال اين پيام‌رسان خبر داد. وي در متن خود به مسائل مختلفي اشاره کرد که به دلايل ارائه شده توسط دادگاه آمريکا براي لغو اين پروژه انتقاد مي‌کردند. پاول دورف بار‌ها به ارز ديجيتالي که به گفته وي مي‌توانست در دنياي فناوري تحولات بسياري ايجاد کند، اشاره کرده بود. بر اساس متني که او نوشته، بايد گفت که اين مسئله براي دورف و افراد ديگري که روي اين پروژه کار مي‌کرده‌اند بسيار ناراحت‌کننده بوده است. دليل اين ناراحتي هم اين است که اکنون اجازه پخش توکن‌هاي گرام در سراسر جهان از اين شرکت گرفته شده است. اما مدير تلگرام در پست خود به آمريکا انتقادات تندي مطرح و سلطه ديجيتالي اين کشور بر سراسر جهان را سرکوب کرده است.
دورف در بخشي از پيام خود پس از ابراز ناراحتي درباره اتفاق پيش آمده براي ارز ديجيتال تلگرام گفت که اکنون اجازه پخش توکن‌هاي گرام در سراسر جهان از اين شرکت گرفته شده است.
وي حمله تندي نيز به دادگاه آمريکا کرد و اعلام کرد که عملکرد دادگاه آمريکا به اين گونه است که گويي باقي کشور‌ها صلاح خود را نمي‌دانند و تنها اين کشور بايد براي آن‌ها تصميم بگيرد.
وي انتقاد شديدي نيز به دولت آمريکا و شيوه عملکرد آن در دنياي فناوري داشت. او در متن خود نوشت که آمريکا قدرت زيادي در جهان دارد و اين قدرت را مديون کنترلي که بر دلار و نظام مالي جهاني دارد است. دورف از اين که زندگي ۹۶ درصد جمعيت جهان به افرادي وابسته است که توسط تنها ۴ درصد مردم جهان انتخاب مي‌شوند، ابراز تاسف کرد. دليل دولت آمريکا براي لغو عرضه رسمي گرام تا پيش از اين آمريکا روي مسئله ارز ديجيتال تلگرام موضع داشته و به طور کامل آن را تائيد يا رد نکرده بود. اما دليل دولت آمريکا براي لغو عرضه رسمي گرام چيست؟ کميسيون بورس آمريکا (SEC) مي‌گويد، تلگرام با پيش‌فروش کردن توکن‌هاي ديجيتال خود قوانين اوراق بهادار آمريکا را لغو کرده است. در تاريخ ۲۴ مارس امسال، يکي از قاضي‌هاي کميسيون بورس و اوراق بهادار آمريکا، کوين کسل، با ارائه لايحه‌اي ايرادات وارده به پرونده توزيع ارز ديجيتال TON توسط تلگرام را بيان کرد و آن را به انتشار گذاشت. در ادامه به چند بند از اين لايحه اشاره مي‌کنيم.
در يکي از بندهاي اين لايحه اشاره شده است که ارز ديجيتال TON با سيستم Proof of Stake فعاليت مي‌کند که بر روي اعتبارسنج‌ها تمرکز دارد. اين افراد از سرويس‌هاي خود به Gram دسترسي پيدا مي‌کنند و نياز دارند تا براي فعاليت خود، حداقل صدهزار ارز ديجيتال مذکور را خريداري کنند. با توجه به الزامات مورد نظر، تبديل شدن به يک اعتبارسنج کاملا از سطح توانايي کاربران بازار جهاني خارج است. همچنين افراد به هيچ‌وجه نمي‌توانند ارز ديجيتال TON را با استفاده از گوشي همراه و رايانه خود استخراج کنند. در واقع گرام هيچ‌وقت به پول فيزيکي تبديل نمي‌شود و همين موضوع باعث مي‌شود ضربه بزرگي به اقتصاد يک کشور وارد شود.
در بند ديگري از اين لايحه، درباره معافيت‌هاي مالي ارز ديجيتال تلگرام نوشته شده است. بر اساس اين بند، فروش گرام به خريداران از معافيت لازم برخوردار نيست و در نتيجه قوانين امنيتي را نقض مي‎کند. دليل افزايش سلطه ديجيتالي آمريکا بر جهان آمريکا نمونه‌اي واضح از دولت‌هاي سلطه‌جو در جهان است و دنياي ديجيتال يکي از بخش‌هايي است که اين کشور راه تسلط خود را بر آن باز کرده است. اما دليل سلطه‌جويي در اين زمينه چيست؟
از دلايل شکست آمريکا در جنگ با کشور‌ها در فضاي مجازي بايد به عدم تسلط اين کشور بر مبارزات سايبري و در مقابل، تسلط بر جنگ‌هاي سنتي و همچنين درگير بودن در جنگ‌هايي اشاره کرد که در حال حاضر دولت آمريکا را مشغول خود کرده است. علاوه بر اين سرعت جنگ در فضاي مجازي بسيار بالاست و با درگيري‌هاي اخير آمريکا، اين کشور نمي‌تواند روي آن تمرکز کند.
مشاور امنيت ملي آمريکا علناً اظهار داشت که آمريکا از سال گذشته تاکنون حملات سايبري تهاجمي خود را افزايش داده است. بولتون در اين باره به مخالفان آمريکا گفته است: "اين هزينه‌اي است که شما مي‌پردازيد. "
کارشناسان در اين باره مي‌گويند، اقتصاد آمريکا تاکنون بيش از ۱ تريليون دلار از دارايي‌هاي خود را در فضاي مجازي از دست داده است. اين‌ها دلايلي براي سلطه‌جويي آمريکا در دنياي ديجيتال هستند. در واقع اين کشور احتمال مي‌دهد از اين مسير بيشتر از باقي راه‌ها صدمه ببيند، در نتيجه هميشه سعي مي‌کند از خود محافظت کند. دليل تمکين تلگرام از دولت آمريکا دليل اين که تلگرام از دولت آمريکا حرف‌ شنوي دارد و نمي‌تواند به طور مستقل در دنياي فناوري عمل کند، همان دلايلي است که در بالا به آن اشاره کرديم. توسعه‌دهندگان اين نرم‌افزار از نفوذ و سلطه آمريکا بر دنياي ديجيتال خبر دارند و به همين دليل نمي‌توانند روي آينده پيام‌رسان خود ريسک کنند. دولت آمريکا بر فروشگاه‌هاي اصلي نرم‌افزار سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و آي‌اواس احاطه دارد. اين يعني تنها يک اشتباه کافيست تا تلگرام از همه اين فروشگاه‌هاي نرم‌افزار حذف شود و جاي خود را به رقبايش بدهد. در نتيجه مسئولان آن بايد با دقت عمل کنند. سلطه آمريکا بر دنياي ديجيتال باعث شده است تلگرام نتواند به آساني کارهايي که براي بقاي خود نياز دارد انجام دهد. استفاده از رمز ارزها بيشتر براي گروه‌هايي است که مي‌خواهند خارج از حاکميت دولت‌ها معاملاتي را انجام دهد ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص ارزهاي ديجيتال و استفاده از آنها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصولا رمز ارزها امروزه براي تجارت و فعاليت‌هاي غير رسمي استفاده مي‌شوند، به همين دليل بيشترين کاربردي که اکنون در اين حوزه در دنيا شاهد هستيم، يا براي دور زدن تحريم‌ها يا مواردي از قبيل قاچاق و قمار است. بنابرين هنوز اقتصاد جهاني در اندازه بزرگ اين رمز ارز را به رسميت نشناخته است. البته اکنون پس از پول کاغذي، با توسعه فضاي مجازي، پول الکترونيکي جايگزين شده است. اين مسئله در کشور ما نيز وجود دارد و بخش بزرگي از معاملات و زندگي مردم بر اساس کارت‌‌هاي بانکي صورت مي‌گيرد. استفاده از رمز ارزها بيشتر براي گروه‌هايي است که تلاش دارند خارج از حاکميت دولت‌ها معاملاتي را انجام دهد و اين معاملات بنا به دلايلي بايد مخفي بمانند. موضع ايران در مقابل تلگرام و ارز ديجيتال انحصاري آن چندي پيش، سردار غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور، در خصوص موضع ايران در قبال ارز‌هاي ديجيتال توضيحاتي ارائه داد و به اين نکته اشاره کرد که "ارز ديجيتال به طور کلي اثرات مخربي بر اقتصاد ايران خواهد داشت. اين تخريب به قدري است که بانک مرکزي را هيچ کاره مي‌کند و ارزش ريال را کاهش مي‌دهد". وي همچنين درباره ورود اين فناوري به شبکه‌هاي اجتماعي مانند تلگرام صحبت کرد و گفت اين مسئله مي‌تواند خارج از کنترل حاکميت انجام شود. ويدئوي کامل صحبت‌هاي سردار جلالي درباره ارز ديجيتال و تلگرام را در ادامه مشاهده مي‌کنيد: ايران تلگرام را پس از مدتي فعاليت در کشور فيلتر کرد. يکي از دلايل اين کار، گرام بود که تهديدي بالقوه براي اقتصاد کشور محسوب مي‌شد. در واقع ايران يک‌سال زودتر از آمريکا اين خطر را حس و به همين دليل آن را فيلتر کرده بود.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر