ايلنا/ نماينده مجلس دهم تاکيد کرد: عدهاي فکر ميکنند مجلس هنگامي به رأس امور باز ميگردد که به جاي حل مشکلات مردم مقابل دولت بايستد.
عبدالکريم حسينزاده در گفتوگو با ايلنا، درباره اينکه برخي از منتخبان مجلس يازدهم، عملکرد مجلس دهم را منفي ارزيابي و عنوان ميکنند که اين مجلس در رأس امور نبوده است، گفت: ابتدا بايد مشخص کنيم تعريف ما از مجلس در رأس امور چيست؟ آيا مجلسي است که بايد در درگيري و تقابل کامل با دولت باشد و يا اينکه بهترين خروجي را از خودش نشان دهد و تصميمگيريهايش همسو با مطالبات مردم باشد.
نماينده مردم نقده و اشنوبه در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: دوستاني که مجلس دهم را به دليل آنکه در تعامل با دولت موضوعات حل کرد و مقابل آن نايستاد امروز مورد انتقاد قرار ميدهند، در مجلس نهم هم بودند، آن روز هم روش مديريتي همان بود که امروز در مجلس دهم بوده است و هيچ تفاوت کارکردي و رويکردي نداشته، چرا آن زمان برايشان سوال نشد که مجلس عرضه و توان ندارد که به رأس بازگردد، جالب است آن روزها خودشان هم پذيراي سياست جاري و ساري مجلس نهم بودند.
وي ادامه داد: ميگويند مجلس دهم در اختيار اصلاحطلبان و دولت اعتدالي بوده است و به همين دليل خروجي نداشته است و بعد هم ميگويند رويکردها در اين مجلس به جاي اينکه اقتصادي و معيشتي باشد، سياسي بوده است. خود همين حرفها، تحليلها و نگاهها يک زاويه ديد سياسي است و بيطرفانه نيست.
رئيس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس دهم ادامه داد: مثالي ميزنم در مجلس هفتم آقاي حداد عادل رئيس مجلس و آقاي احمدينژاد رئيسجمهور بودند، در آن زمان هم بسياري از تصميمات که در آن جا گرفته شد ، توسط خود دولت اجرايي نشد. آن روزها گفته شد يک ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي گازکشي روستاها برداشته ميشود که انجام نشد.
وي ادامه داد: يا ابتداي مجلس هفتم که ابتدايش با دولت آقاي خاتمي بود و طرحي را تصويب کردند با عنوان «هديه مجلس به مردم» که قيمت ثابت بماند چه شد؟ همين مصوبه نرخ تورم را از ۱۴ درصد به ۲۴ به ۲۵ درصد رساند.
حسينزاده با بيان اينکه ما نميتوانيم يک پديدهاي را در جامعه بدون در نظر گرفتن شرايط زماني خودش تحليل کنيم و بايد بدانيم مجلس دهم در چه شرايطي به وجود آمد، عنوان کرد: من از مجلس نهم تا به امروز در مجلس هستم در اين ۸ سال درصد تخصيص اعتبارات عمراني در کمترين ميزان و مقدار خودش بوده است. از سال ۶۲ تا سال ۹۱ تخصيص اعتبارات را بررسي کردم، دورههايي درصد تخصيص اعتبارات ۹۰ درصد بود اما امروز حتي به ۳۰ درصد هم نرسيده است!
وي ادامه داد: مجلس دهم هنگامي روي کار آمد که ما در تحريم بوديم، آمريکا از برجام خارج و تحريمها بيشتر شد از يک سو نتوانستيم نفت بفروشيم و از سوي ديگر قيمتش به ۱۰ دلار رسيد، اعتراضات سالهاي ۹۶ و ۹۸ مشکلات عديدهاي براي کشور پيش آورد. مجلس چه تصميمي بايد ميگرفت که ارکان کشور دچار چالش اساسي نشود و مديريت کشور پيش برود؟ دوستان اين معادلات و وضعيت را مورد توجه قرار نميدهند و بر نگاههاي سياسي تمرکز ميکنند.
اين عضو مجمع نمايندگان استان آذربايجان غربي ادامه داد: امروز مشاهده ميکنم برخي از منتخبان مجلس يازدهم مسئله آزادي بيان و آزاديهاي اجتماعي را عنوان ميکنند و ميگويند در اولويت است؛ به هيچ عنوان نياز نيست اين عزيزان احساس نياز کنند که اين مسائل در اولويت قرار دارد؛ چراکه قانون اساسي اين مسائل را در اولويت قرار داده است و حق و حقوق ذاتي مردم دانسته است.
وي با بيان اينکه اشخاصي که خود را انقلابي معرفي ميکنند، به جناح مقابل برچسب ميزنند گفت: تازگيها يک جرم انگاري جديدي در کشور در حال شکلگيري است. به نام اصلاحطلبي يا رفرميسم که يک بينش سياسي است.
حسينزاده گفت: اين اشخاص با صحبتهاي انقلابي ميخواهند بر اعتبار و ارزشها بيافزايند در حالي که ارزشها با ميزان تعهد به قانون اساسي و قوانين کشور شکل ميگيرد.
وي ادامه داد: مجلس هفتم و هشتم و دولت نهم و دهم اصولگرا را داشتيم و ديديم که زير پا گذاشتن قانون، دور زدن قوانين و قانون گريزي اتفاقا در اين دوران در کشور بيش از هر زماني رخ داد که برزگان اين جناح اعلام برائت از اين جريان کردند.
وي ادامه داد: وظيفه مردم نظارت بر اجراي دقيق قانون اساسي است. اصلا فصل سوم قانون اساسي فصلي است که هيچ کس نميتواند در آن خدشه وارد کند؛ حالا به ميل خودشان عدهاي دوست داشته باشند حرف بزنند و يا حرف نزنند، منتقد باشند و يا نباشند يا بيايند بگويند اينها دغدغه ما نيست! دغدغه مجلسي اگر قانون اساسي نباشد، نوع رويکردش را براي آينده مشخص کرده است.
حسينزاده گفت: شنيدم برخي منتخبان مجلس يازدهم در شعارهايشان مباحثي مانند مجلس انقلابي و جهادي مطرح ميکنند، يکي از مواردي که در مجلس دهم با آن رو به رو شديم، تشکيل شوراي سران قوا بود، اين شورا براي اينکه در آن دوران بحراني وضعيت کشور را به پيش ببرد تشکيل شد، مجلس چه کاري ميتوانست انجام دهد؟
وي ادامه داد: صادقانه بگويم مجلسي که از همين الان به گذشته بدون شاخصگذاري دقيق به حمله ميکند قطعا يکي از ضعيفترين مجالس کشور خواهد شد.
نماينده سابق مردم نقده و اشنويه تاکيد کرد: پشتوانه واقعي هر مجلسي مردم هستند و ظرفيتهاي بالاي گفتوگوهاي مختلفي که ميتوانند وارد آن شوند اگر مجلس بخواهد همين طور يک سويه به موضوعات نگاه کند؛ موضوعات را حزبي، سياسي و دستهاي نگاه کند و خودش را در وضعيت رقابتي قرار دهد و معيارش براي در رأس امور قرار گرفتن و تقابل با دولت باشد، قطعا موفق نخواهد شد.
وي تاکيد کرد: مجلس اين حس را نداشته باشد که دير آمده و زود بخواهد برود، ابتدا وضعيت کشور را بررسي کنند و بر اساس آن تصميم بگيرند و در پايان مجلس يازدهم بگويند در چه وضعيتي بودند.
حسينزاده گفت: آن چيزي که من متوجه شدم از مجلس اول تا به امروز مجالس ما روند رو به صعودي نداشتند مجلس يازدهم را در همين مسير ميبينم، تا اين که رويکرد علمي، شاخصپذير، دقيق و منصفانه و اخلاقي داشته باشد.
وي در پايان گفت: معتقدم اين دوستانصبر کنند رسما کار نمايندگي را آغاز کنند بعد ببينند ميتوانند کاري از پيش ببرند يا خير، اينکه امروز ارزشها را وام و يا گروگان بگيرند که درست نيست بايد ديد عملکرد و فعاليتشان در نهايت چيست.
بازار