نظر فریدون عباسی درباره حضور احمدینژاد در انتخابات ۱۴۰۰
برنا/ يک نماينده مجلس يازدهم بيان کرد: احمدينژاد نيز مثل ساير ايرانيان ميتواند در انتخابات ثبت نام کند حال اينکه تاييد صلاحيت شود يا خير، برعهده شوراي نگهبان است. فريدون عباسي، معاون دولت محمود احمدينژاد و رئيس سازمان انرژي اتمي در دولت دهم، در پاسخ به اين سوال که آيا احمدينژاد ميتواند به عنوان يکي از کانديداهاي جدي رياست جمهوري ۱۴۰۰ مطرح شود؟ با توجه به اينکه گمانه زنيهاي بسياري در اين باره و حتي رايزني با شوراي نگهبان براي تاييد صلاحيت احمدينژاد در رسانهها و شبکههاي اجتماعي منتشر ميشود، گفت: طبق قانون اساسي و قانون انتخابات کشور، هر ايراني ميتواند زماني که وزارت کشور اعلام کند براي انتخابات رياست جمهوري اقدام کند. به همين دليل در زمان انتخابات، يه جمعيتي حدود ۱۰۰۰ نفر براي انتخابات رياست جمهوري نام نويسي ميکنند. تلويزيون هم زحمت ميکشد با اين افراد مصاحبه ميکند و نشان ميدهد هر فردي و با هر عقيدهاي چه زن و چه مرد ميتواند، در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کند. او افزود: از اين رو هر فردي در کشور از جمله احمدينژاد ميتواند براي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کند. از سوي ديگر قانون اعلام کرده يک مرجعي به اين ثبت نامها رسيدگي ميکند و از ميان ثبت نام کنندگان، افرادي را که تشخيص ميدهد صلاحيت دارند يا احراز صلاحيت ميشوند به مردم اعلام ميکنند تا يک رقابت سالمي داشته باشند و درنتيجه، مردم نيز انتخاب کنند. احمدينژاد مانند بقيه ميتواند در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کند عباسي ادامه داد: بنابراين احمدينژاد نيز مثل ساير ايرانيان ميتواند در انتخابات ثبت نام کند حال اينکه تاييد صلاحيت شود يا خير، برعهده شوراي نگهبان است. او درباره تلاش ها براي گرفتن تاييد صلاحيت احمدي نژاد و اينکه آيا رايزنيها از سوي اطرافيان وي در حال انجام است؟ نيز توضيح داد: من اين اطرافيان را نميشناسم. براي احمدينژاد، اطرافيان مختلفي تعريف ميشود يعني يکي حلقه نزديک و يا عدهاي ديگر. بنابراين چندين گروه را ميتوان احمدي نژادي و يا طرفدار احمدينژاد و يا حلقه احمدينژاد ناميد. اينکه اين اطرافيان چه کساني هستند، خبري ندارم. آنهايي که در اين باره اطلاع دارند بايد بگويند که اين افراد در حال رايزني و گفت و گو با شوراي نگهبان هستند يا آن را قانع ميکنند. اينکه از کلمات مبهمي چون حلقه استفاده کنند و چند کلمه را در کنار هم بياورند، نميتوان مفهوم درستي را درک کرد. عباسي در پاسخ به اين سوال که آيا چهرههايي مانند آقاي احمدينژاد که دوره ۸ ساله رياست جمهوري فرصت داشتند، ميتوانند مجددا براي مديريت اين وضعيت کشور مناسب باشند و اينکه تا چه حد ميتوانند از سوي مردم مورد پذيرش قرار گيرند؟ گفت: واقعيت اين است که بخشي از مردم بهرغم تبليغات منفي عليه احمدينژاد در جامعه، به ويژه از سوي رسانهها، به وي همچنان علاقه دارند. اينها دادههاي ميداني است يعني با مردم در منطقه حوزه انتخابيه خود و يا در جاهاي ديگر صحبت کردم. مردمي بودند که در دوره دولت احمدينژاد به آنها از نظر عمراني و آبادي به هر دليلي از جمله درآمد بالاي نفت رسيدگي شد. آقاي احمدينژاد وقت ميگذاشت و به سفرهاي استاني ميرفت. اين اقدامات، اقدامات بدي نبود بلکه ارزشمند بود. به هر حال مردم به وزرا و معاونين رئيس جمهور در دولت نهم دسترسي پيدا ميکردند و حتي بسياري از مشکلات آنها نيز حل شد. نماينده به حوزه انتخابيه پول نميبرد بلکه انسجام مديريتي ايجاد ميکند او افزود: براي مثال بنده که در حوزه انتخابيه حضور پيدا کرده و انسجام مديريتي ايجاد ميکنم پولي نميبرم. دست نماينده پول نيست اما وقتي که بزرگتري کرده و انسجام مديريتي ايجاد ميشود کارهاي عمراني حتي در گستره کوچک قابل انجام است. در عين حال مشکلات مردم نيز حل ميشود. حتي بسياري از مردم به بنده ميگفتند که آيا احمدينژاد را ميبيني و يا سلام ما را به وي برسان اين نمونه حرفهاي مردم در جاهاي مختلف است. نماينده مردم کازرون در مجلس يازدهم ادامه داد: به هر حال اقداماتي که براي مردم در شهرها و روستاهاي دور افتاده انجام شده با ارزش است اما احمدينژاد دو دوره رئيس جمهور بوده و هر اقدامي که خواسته در آن دو دوره، انجام داده است. بنابراين قاعدتا بايد به افراد جديدتري روي آوريم. آنهايي که در انقلاب و نظام تجربه پيدا کردند اين گونه نيست که براي مثال فقط مرحوم هاشمي و يا احمدينژاد هميشه رئيسجمهور باشند. به هر حال انقلاب اسلامي مپويا است و نيرو زا بوده است. نيروهاي جوان تربيت شدهاند و افراد مسنتر نيز مراحل کارشناسي را در نظام طي کردهاند و باتجربه شدهاند و ميتوان از اين افراد جوان يا مسن و باتجربه استفاده کرد. فريدون عباسي تاکيد کرد: چه دليلي دارد که چهره تکراري را مطرح کنيم؟ به بياني ديگر بنده نه احمدينژاد را نفي ميکنم و نه ميگويم دستاورد جديدي دارد که دوباره رئيس جمهور شود و تحول جديدي ايجاد کند. همان ديدگاه ها و ايدههاي قبلي را دارد و فرقي نکرده است. هشت سال فرصت خوبي براي هر رئيس جمهور است. بهتر است که در جامعه بگوييم که دو دوره براي هر فرد کافي است. ميدان را بايد به افکار جديد داد. مردم هم يک مدل جديد مديريت را نيز تجربه کنند. رسانهها از احمدينژاد يک فرد عجيب ميسازند نماينده مجلس يازدهم در پاسخ به اين سوال که آيا شما با احمدينژاد ديداري داشتهايد؟ گفت: خير. فقط در آن زماني که دولت در سال ۹۲ به پايان رسيد، وي را دو، سه بار در مراسم ختم و جلسه خداحافظي دولت ديدم. مراسم ختم مادر احمدينژاد، هم او را ديدم. همچنين در مراسم ختم پدرم نيز حضور پيدا کرد که ديدار کرديم. رسانهها از احمدينژاد يک فرد عجيب ميسازند در حالي که او مثل يک فرد عادي در جامعه است، تحصيلکرده است، ضريب هوشياش بالا بود و عبادت ميکرد. به هر حال احمدينژاد هم مانند ديگران هم کاستيهايي و هم يک، محاسني دارد. نه احمدينژاد را تا عرش بالا ببريم و نه او را به زمين بزنيم. بايد به داشتههاي خود احترام بگذاريم. او در پاسخ به اين سوال که آيا انتظاراتي که از مجلس يازدهم وجود دارد، انتظارات منطقي و درستي است يا خير؟ بيان کرد: نبايد انتظارات زياد از مجلس يازدهم در ذهن مردم ايجاد کرد. بايد فرصتي به اين مجلس بدهيم. ۱۶۰، ۱۷۰ نماينده، براي اولين بار به مجلس آمدهاند. اين نمايندگان تا آداب و قوانين مجلس را بياموزند، زمان ميبرد. اينگونه نبود که اکثريت نمايندگان در حزبي با يکديگر کار کرده باشند و با يکديگر آشنا باشند و مجلس را به دست بگيرند. از شهرستانهاي مختلف آمدهاند و يک فرصت معقول تا شهريورماه بايد به نمايندگان داد تا مجلس، روند قانوني خود را داشته باشد البته در حال حاضر نيز، در حال کار کردن هستند. از ۷ خرداد تاکنون، هنوز کميسيونها شکل نگرفته است عباسي درباره عدم تشکيل کميسيونها نيز اظهار کرد: از ۷ خرداد تاکنون، هنوز کميسيونها شکل نگرفته و اصل مجلس به تشکيل کميسيونها و کارکرد آنهاست که کار تخصصي، انجام دهند. به عنوان مثال رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس که مرکز توليد داده براي کميسيونها و هيئت رئيسه مجلس است هنوز خود را با مجلس جديد تطبيق نداده است که حداقل نمايندگان بشناسند تا بدانند چه دادههايي را ميتوان از آن، استخراج کنند. يا اين دادهها در اختيار کميسيونها قرار گيرد يا اينکه کميسيونها شکل گرفته باشند تا از دادهها و اطلاعات موجود آنجا، استفاده کنند. از اين رو توقع بيش از حد از مجلس مبني براينکه در کوتاه مدت، مسائل حل شود نبايد داشت. او به تعامل دولت و مجلس يازدهم نيز اشاره کرد و گفت: اين تعامل مجلس يازدهم و دولتي که يکسال از آن باقي مانده چگونه خواهد بود؟ اين موضوع بسيار مهم است. بودجه ۹۹ بسته شده و نمايندگان ممکن است بتوانند يک متمم را به آن اضافه کنند و يا نقش نظارتي داشته باشند. بودجه ۱۴۰۰ را چگونه مجلس ميتواند تصويب کند و چگونه ميتواند با دولت در اين باره تعامل داشته باشند؟ اينها سوالاتي است که همواره وجود دارد. در زمان تبليغات انتخاباتي، شعارها و حرفهاي بسياري مطرح ميشود رئيس سازمان انرژي دولت دهم دراين باره که بسياري از نمايندگان و جريان اصولگرا، خود باعث ايجاد توقع بيش از حد شدهاند نيز عنوان کرد: حال ممکن است چند نماينده، شعاري را مطرح کرده باشند اما آن را نميتوان به همه تعميم داد. در زمان تبليغات انتخاباتي، شعارها و حرفهاي بسياري مطرح ميشود اما بعدها که نمايندگان به مجلس ميآيند، بايد ساير نمايندگان را در کميسيونها قانع کنند نه اينکه شعاري حرف بزند. عباسي افزود: ابتدا بايد مصلحت کشور را در نظر بگيريم و تلاش کنيم امنيت و آرامش مردم حفظ شود و تا آخرين اولويتها به دولت کمک کنيم که معيشت و رفاه مردم را تأمين کند تا مردم در زندگي خود امنيت داشته باشند و هر روز شاهد، جهش قيمتهاي سرسام آور نباشند. او در پاسخ به اين سوال که آيا اين مجلس يکدست اصولگرا براي دولت۱۴۰۰ خود را آماده ميکند و آيا از اين مجلس ميتوان وزراي دولت ۱۴۰۰ را انتخاب کرد؟ نيز گفت: نميتوان در اين باره پيشگويي و يا پيش بيني کرد. ابتدا بايد ديد چه کساني کانديدا ميشوند و شوراي نگهبان چه کساني را احراز صلاحيت ميکند و مردم در نهايت چه فردي را با چه گرايشي، انتخاب ميکنند. آن وقت ميتوان فهميد که چه کساني در نهايت براي دولت ۱۴۰۰ انتخاب ميشوند. متغيرهاي زيادي داريم. مجلس ابتدا بايد کار خود را انجام دهد و نبايد از هم اکنون به فکر دولت ۱۴۰۰ باشد. ۱۰ سال پيش که مرا ترور کرد متوجه شدند من متخصص هستم فريدون عباسي در پايان گفت: افرادي که در زمان انقلاب به دنيا آمدهاند براي مديريت کشور مناسب هستند. در جامعه افراد بسيار شايستهاي داريم که اگر دشمن آنها را ترور نکند و زنده بمانند، بايد به آنها پست مديريتي بدهند. به عنوان مثال، چون بنده در حزب و باند هيچ کسي نبودم کاري به من نداشتند که بگويند کاربلد هستم يا نيستم. وقتي دشمن، مرا ۱۰ سال پيش ترور کرد متوجه شدند من متخصص هستم و تجربه دارم و در نتيجه معاونت رئيس جمهوري و رياست سازمان انرژي اتمي را به بنده، محول کردند. باور نميکردند کاري بلد باشم و بعدها متوجه شدند. اميدواريم در آينده براي هيچکس، اين مسئله رخ ندهد. حداقل قدرت شناسايي و جذب پتانسيلهايي که در کشور وجود دارند را داشته باشيم. اين گونه ميتوان انقلاب و نظام را بيمه کرد.