برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

رمزگشایی از تعویض برانداز شکست‌خورده با برایان هوک

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
رمزگشایی از تعویض برانداز شکست‌خورده با برایان هوک

نامه نيوز/ دولت آمريکا به جاي تغيير سياست‌هايش در قبال ايران، اقدام به تغييرات ظاهري کرده و «اليوت آبرامز» را به عنوان جانشين «برايان هوک» مسؤول گروه اقدام (عليه) ايران در وزارت خارجه ايالات متحده منصوب کرد.

آبرامز که در زمان حاضر نماينده فعلي آمريکا در امور ونزوئلاست، در حالي جانشين هوک شده که چند روز پيش در جلسه استماعي در سناي آمريکا گفت که همچنان روي برنامه براندازي «نيکولاس مادورو» رييس جمهوري ونزوئلا «سخت کار مي‌کند».
وي با حفظ سمت قرار است مسؤول گروه اقدام عليه ايران باشد و کارزار فشار حداکثري دولت دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا عليه ايران را ادامه دهد.
فارن پاليسي در اين باره نوشت: آبرامز اکنون به طور همزمان مسؤول دو ابتکار مهم در سياست خارجي ترامپ شده که هيچ کدام از آنها به پيروزي قابل توجهي که کاخ سفيد انتظارش را داشت، منجر نشده است.

کارنامه آبرامز
اليوت آبرامز يک جنگ‌طلب بدنام و حامي جوخه‌هاي ترور در آمريکاي لاتين است که کارنامه سياهي در دروغگويي و اقدامات جنايتکارانه در قبال کشورها از گواتمالا گرفته تا عراق، دارد.
«استفن مايلز» مدير اجرايي گروه ضدجنگ «پيروزي بدون جنگ» مي‌گويد: دوره کاري آبرامز در قبال السالوادور، گواتمالا، نيکاراگوئه و پاناما مملو است از بدترين وسوسه‌هايي که سياست خارجي آمريکا به خود ديده است؛ يعني جنگ‌طلبي، نقض گسترده حقوق بشر و حمايت از رژيم‌هاي خودکامه.
تحليلگران معتقدند که وي همچون ساير منصوبان ترامپ براي سمت جديدش مناسب نيست و با ادامه سياست‌هاي شکست‌خورده، همچنان به منافع آمريکا لطمه مي‌زند و فقط در زمينه ايجاد هرج و مرج، موفقيت کسب مي‌کند.
گروه ضدجنگ «کدپينک» نيز زنگ هشدار را در مورد انتصاب آبرامز به صدا درآورد و در بيانيه‌اي اعلام کرد: او در دهه ۱۹۸۰ از سرکوب خشونت‌بار بوميان «مايا» توسط ژنرال «افراين ريوس مونت» حمايت کرد. اين اقدام به قدري بي‌رحمانه بود که سازمان ملل از آن به عنوان نسل‌کشي نام برده است.
او ادعا کرده است که ارتش السالوادر مسؤول کشتار سال ۱۹۹۱ در روستاي «ال موزوته» نيست اما واقعيت اين است که اين کشتار را گروهي رقم زدند که توسط آمريکا آموزش ديده بودند. اين گروه بيش از ۵۰۰ غيرنظامي را به قتل رساند و حتي گلوي کودکان را نيز بريد.
آبرامز نه تنها اين کشتار را انکار کرد، بلکه بر حمايت از دولت وقت السالوادور تأکيد داشت و در سال ۱۹۹۴ در مصاحبه‌اي مدعي شد که سابقه آمريکا در السالوادور يکي از درخشان‌ترين دستاوردهاست.
وي در سال ۱۹۹۱ اعتراف کرد که از ارائه اطلاعات به کنگره در مورد دخالتش در پرونده موسوم به «ايران-کنترا» دروغ گفته است.
او همچنين يکي از افراد ضدفلسطيني است و بشدت از اسرائيل حمايت مي‌کند. وي در دولت جورج بوش رييس جمهوري پيشين آمريکا معاون شوراي امنيت ملي بود و تلاش زيادي کرد تا از مذاکرات صلح در خاورميانه جلوگيري کند. اين مقام آمريکايي بارها از فشار واشنگتن بر رژيم صهيونيستي جلوگيري کرد تا اين رژيم بتواند به شهرک‌سازي‌ها ادامه دهد.
آبرامز در سال ۲۰۱۵ از دعوت «جان بينر» رييس وقت مجلس نمايندگان آمريکا از بنيامين نتانياهو براي سخنراني در کنگره حمايت کرد. اين در حالي است که دعوت از نتانياهو بدون تأييد «باراک اوباما» رييس جمهوري پيشين آمريکا انجام شد.
آبرامز سال‌ها تلاش کرد تا آمريکا را براي حمله به عراق ترغيب کند. او در سال ۱۹۹۸ نامه‌اي به «بيل کلينتون» رييس جمهوري وقت آمريکا نوشت و از او خواست تا صدام را سرنگون کند.
وي سپس با تأکيد بر رويکرد جنگ‌طلبانه خود از تلاش‌ها براي سرنگوني «معمر قذافي» رهبر پيشين ليبي حمايت کرد.

او از مخالفان برجام است و تقلاي فراواني کرد تا مانع از انجام مذاکرات و حصول توافق شود.
اين سياستمدار نومحافظه‌کار در رقابت‌هاي انتخاباتي سال ۲۰۱۶ ميلادي آمريکا يکي از منتقدان ترامپ بود و حتي گفته مي‌شد که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به دليل انتقادهاي آبرامز از وي، پيشنهاد معاون وزير خارجه براي او را رد کرده بود.
اما در نهايت، ترامپ وي را مسؤول پرونده ونزوئلا کرد؛ با اين حال، همان گونه که از ابتدا معلوم بود، پروژه او براي براندازي در ونزوئلا به نتيجه نرسيد و پيش‌بيني مي‌شود در مورد ايران نيز همچون هوک دستاوردي نخواهد داشت.
«باربارا ليف» سفير سابق آمريکا در امارات گفت: دولت ترامپ در چاله عميقي غرق شده که خود آن را ايجاد کرده است و هيچ راهي براي مذاکره با ايران ندارد. اگر واشنگتن قبل از انتخابات سوم نوامبر تماس بگيرد، تهران آن را پاسخ نخواهد داد.
به نوشته فارن پاليسي، هوک که يکي از هدايت‌کنندگان کارزار «فشار حداکثري» عليه ايران است، چند روز ديگر نيز در سمتش به کار خود ادامه خواهد داد تا شاهد رأي‌گيري شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه جديد آمريکا عليه ايران باشد.
بنا بر اين گزارش، اين قطعنامه با شکست مواجه خواهد شد زيرا چين و روسيه که حق وتو دارند از اين قعطنامه حمايت نخواهند کرد.
با اين حال، دولت ترامپ تهديد کرده است که اين قطعنامه را به تصويب مي‌رساند و براي فعال کردن مکانيسم ماشه در برجام تلاش خواهد کرد. برخي مقام‌هاي سابق دولتي در آمريکا معتقدند که هدف دولت ترامپ اين است که در صورت پيروزي «جو بايدن» در انتخابات رياست جمهوري، وضع مورد نظر خود را به وي تحميل کند.
«جارت بلانک» هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمريکا در امر اجراي برجام مي‌گويد: سياست دولت آمريکا در قبال ايران براي شکست انتخاباتي ترامپ آماده مي‌شود و تلاش مي‌کند تا گزينه‌هايي را بر بايدن تحمل کند. اما من فکر مي‌کنم که تلاش آنها شکست خواهد خورد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر