برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

خباز: کاندیدای 1400 اصلاح‌طلبان حتما با نظر خاتمی انتخاب می‌شود

منبع
تابناک
بروزرسانی
خباز: کاندیدای 1400 اصلاح‌طلبان حتما با نظر خاتمی انتخاب می‌شود

تابناک/ اين فعال سياسي اصلاح طلب خاطرنشان کرد: با اين تفاسير، در جريان انتخابات رياست جمهوري انشاءالله شوراي سياستگذاري جديدي شکل مي گيرد و در آنجا اين مسائل و مباحث پخته تر مي‌شود تا همه بتوانند حول محور آقاي خاتمي از يک کانديداي مورد نظرشان استفاده و او را معرفي کنند. 

از الان ديگر مي‌توان کار شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح طلبان براي انتخابات رياست جمهوري سيزدهم در سال ۱۴۰۰ را پايان يافته تلقي کرد، چون از سخنان و انتقادات چهره‌هاي اصلاح طلب و همچنين خروجي جلسات اين جريان، چنين برمي‌آيد که آن‌ها قصد دارند با استراتژي جديد و همچنين سيستم تصميم گير متمايز از شوراي عالي سياستگذاري پا به عرصه انتخابات بگذارند.

آنچه از درون جريان اصلاحات به گوش مي‌رسد، اين است که آن‌ها با وجود اختلاف نظر‌هاي جدي ـ که متاثر از عملکرد شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح طلبان و همچنين موضوعات مبتلا به واگذاري نتيجه انتخابات در جريان انتخابات اسفند ماه مجلس است ـ قصد دارند با برگزيدن يک ساز و کار جديد انتخاباتي پا به عرصه رقابت براي انتخابات خرداد ماه سال آينده بگذارند.

سازوکار انتخاباتي جديد اصلاح‌طلبان معطل انتخاب رئيس
از قرار معلوم هنوز جمع بندي لازم براي چگونگي تشکيل اين ساز و کار انتخاباتي، مسئولان و متوليان آن گرفته نشده، اما افرادي نظير «عبدالله نوري و بهزاد نبوي» چهره‌هايي هستند که از آن‌ها براي تصدي اين مسئوليت نام برده شده است. پس از اين انتخاب‌ها حتما اصلاح طلبان وارد حوزه انتخاب استراتژي چگونگي حضور در انتخابات و بعد از آن انتخاب چهره‌ها و گزينه‌هاي مد نظرشان خواهند رفت؛ اما هرچه هست ـ همانطور که يک فعال سياسي اصلاح طلب گفته ـ اين جريان ذيل نظر سيد «محمد خاتمي» اين اقدامات را انجام خواهد داد.

عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي گفت: اصلاح‌طلبان در سال‌هاي فعاليت خود همواره بر سر موضوعات مختلف اختلاف‌نظر داشتند و اين روند امري طبيعي است.

سي حزب اصلاح‌طلب با نگاه‌هاي متفاوت داريم
«محمدرضا خباز» عضو حزب اعتماد ملي در گفتگو با خبرنگار سياسي «تابناک» درباره وجود برخي از اختلاف‌نظر‌ها در بدنه جريان اصلاحات و تشکيل برخي جلسات متفرقه از سوي احزاب اين جريان، اظهار کرد: اگر گذري بر اصلاح‌طلبي و مجموعه اصلاح‌طلبان در کشور داشته باشيم، به اين نتيجه مي‌رسيم که اصلاح‌طلبان گروه‌هاي متفاوتي هستند.

وي افزود: در حال حاضر حدود سي حزب اصلاح‌طلب داريم که تعدادي از اين احزاب رسانه دارند و تعدادي ندارند و تعدادي جلسات مستمر داشته و براي نيروهايشان برنامه‌ريزي دارند و به آن‌ها آموزش مي‌دهند، اما برخي جريانات اصلاح‌طلب هيچ فعاليتي ندارند.

از سال ۷۶ تاکنون اصلاح‌طلبان دچار اختلاف بوده‌اند
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرد: اين سي حزب سياسي اصلاح‌طلب از همان دوم خرداد ۷۶ که رياست‌جمهوري خاتمي تثبيت شد و وي راي آورد، با يکديگر در خصوص موضوعات مختلف اختلاف نظر و تفاوت ديدگاه داشته اند. اين اختلاف‌نظر‌ها در بين دوستان اصلاح‌طلب بوده و به شرايط فعلي هم تعلق ندارد.


وي خاطرنشان کرد: به طور مثال اين دوستان نظراتشان در مسائل اقتصادي و سياسي با هم متفاوت است و حتي در سياست خارجي و نحوه تعامل با دنيا نظراتشان با هم تا حدودي متفاوت است.

خباز توجه به نظريات افراد محوري در جريان اصلاحات با وجود اختلاف نظر‌ها را يکي از ويژگي‌هاي مهم اصلاح طلبان دانست و تاکيد کرد: فقط اصلاح‌طلبان يک محوريت داشتند و يک عروة الوثقي به نام «سيد محمد خاتمي» را مي‌پذيرفتند؛ بنابراين اگر اختلاف‌نظري در بين اصلاح‌طلبان ديده مي‌شود اين رويکرد جديدي نيست؛ از ابتدا بوده و الان هست و در آينده هم خواهد بود.

اصلاح‌طلبان فقط درباره خاتمي با هم اختلافي ندارند
وي افزود: اصلاح‌طلبان در همه مسائل اعم از سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي با هم اختلاف‌نظر داشتند، ولي علت موفقيت‌شان اين بوده که هيچ کدامشان نسبت به آقاي خاتمي اختلاف نظر نداشتند.

عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي در مورد چگونگي تشکيل شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح طلبان، انتقاداتي که اين روز‌ها نسبت به اين ساز و کار وجود دارد و خبر‌هايي که درباره انحلال آن و تشکيل يک سيستم تصميم گير جديد براي انتخابات ۱۴۰۰ به گوش مي‌رسد، توضيح داد: با ابتکار خاتمي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شکل گرفت و هر حزبي يک نفر در آنجا قرار داد و دو نفر هم از طرف آقاي خاتمي بودند که انتخابات‌هاي مختلفي را هدايت مي‌کردند.


وي در عين حال افزود: اما بعد از اتفاقاتي که در بهمن سال گذشته رخ داد و نيرو‌هاي زيادي از اصلاح‌طلبان رد صلاحيت شدند، ديگر شوراي عالي سياستگذاري دعوتي از مردم براي حضور در انتخابات انجام نداد و همان ۷ تا ۸ حزب اصلاح‌طلبي که نامزدهايشان تاييد شده بودند، دور هم جمع شدند و ليست دادند و مردم را به انتخابات دعوت کردند.

کانديداي اصلاح‌طلبان حتما با نظر خاتمي انتخاب مي‌شود
خباز درباره مخالفت جدي برخي اصلاح طلبان به ويژه چند حزب نظير کارگزاران سازندگي با ادامه فعاليت شوراي عالي سياستگذاري، عنوان کرد: بنده بر اين عقيده هستم که آقاي مرعشي و مجموعه کارگزاران اگر نظراتي دارند، به صراحت مطرح کنند؛ ضمن اينکه به نظر من مطرح شدن اين مسائل تا زمان انتخابات عيبي ندارد و اين تضارب افکار حسن هم محسوب مي‌شود.

اين فعال سياسي اصلاح طلب در خصوص اينکه با مخالفت‌هايي که براي ادامه کار شوراي عالي در جريان اصلاحات وجود دارد و به آن هم اشاره شد، سرنوشت شوراي عالي چه مي‌شود و اصلاح طلبان با چه ساز و کار و محوريت چه کسي وارد انتخابات ۱۴۰۰ خواهند شد، خاطرنشان کرد: با اين تفاسيري که شده، در جريان انتخابات رياست جمهوري انشاءالله شوراي سياستگذاري جديدي شکل مي‌گيرد و در آنجا اين مسائل و مباحث پخته‌تر مي‌شود تا همه بتوانند حول محور آقاي خاتمي از يک کانديداي مورد نظرشان استفاده و او را معرفي کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر