برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

پیشنهاد مسکو به ترامپ درباره ایران

منبع
فارس
بروزرسانی
پیشنهاد مسکو به ترامپ درباره ایران

فارس/ پس از شکست قطعنامه پيشنهادي آمريکا عليه ايران در شوراي امنيت، وزارت خارجه روسيه با انتشار پيامي خطاب به «دونالد ترامپ»، از طرح مسکو براي تضمين امنيت در خليج‌ فارس خبر داد.
 
قطعنامه ضدايراني آمريکا در شوراي امنيت سازمان ملل با 11 رأي ممتنع، دو رأي موافق آمريکا و جمهوري دومينيک و دو رأي مخالف چين و روسيه با شکست سنگيني روبرو شد.

بنا بر گزارش هفته‌نامه «نيوزويک»، حساب کاربري توييتر وزارت خارجه روسيه روز گذشته (جمعه) با «تَگ کردن» (ضميمه کردن) حساب کاربري «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهورآمريکا، طرحي را براي تضمين امنيت در منطقه پيشنهاد داد.

وزارت خارجه روسيه خطاب به «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد: «شنيده‌ايم که در جريان پيشنهاد روسيه قرار نگرفته‌ايد. به طور خلاصه: ما پيشنهاد تضمين امنيت در #خليج‌فارس را مطرح مي‌کنيم».

در اين پيام همچنين لينک بيانيه اوايل روز گذشته (جمعه) «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه نيز که بر روي وب‌سايت رسمي کرملين قرار گرفته بود، منتشر شده بود.

وزارت خارجه روسيه در اين پيام توييتري از ترامپ خواسته بود که «آرامش خود را حفظ کند و حساب توييتري وزارت خارجه روسيه را دنبال کند تا هنگامي که (مايک) پامپئو (وزير خارجه آمريکا) مشغول است، در جريان قرار بگيرد».

بر اساس اين گزارش، وزارت خارجه روسيه در اين پيام توييتري خود، حساب کاربري وزير خارجه آمريکا را نيز ضميمه و تَگ کرده بود.

کرملين روز گذشته در بيانيه‌اي از خواسته «ولاديمير پوتين» براي برگزاري يک نشست آنلاين با حضور پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان و ايران خبر داد.

پوتين در بيانيه خود تصريح کرد: «بحث درباره موضوع ايران در شوراي امنيت سازمان ملل بسيار پرتنش شده است. تنش‌ها همچنان رو به افزايش است. اتهامات بي‌اساسي عليه ايران مطرح مي‌شود. پيش‌نويس قطعنامه‌ها با هدف از بين بردن مصوبات متفق‌القول پيشين شوراي امنيت تهيه مي‌شوند».

پوتين در ادامه ضمن حمايت از برجام تأکيد کرد: «روسيه کاملاً به توافقنامه هسته‌اي ايران پايبند است. حصول اين توافق در سال ۲۰۱۵ ميلادي، يک دستاورد بزرگ سياسي و ديپلماتيک بوده و امکان جلوگيري از درگيري‌هاي مسلحانه را فراهم آورده و نظام منع گسترش تسليحات هسته‌اي را نيز تقويت مي‌کند».

رئيس‌جمهور روسيه همچنين با معرفي مجدد مفهوم امنيت جمعي ۲۰۱۹ خود براي منطقه خليج‌فارس که به منظور تنش‌زدايي در منطقه گفت: «ما شديداً معتقديم که اگر با مسئوليت‌پذيري مناسب به مواضع يکديگر توجه کرده و با احترام و به صورت جمعي عمل کنيم، مي توان بر اين مشکلات فائق آمد».

اين مقام عاليرتبه روسيه ادامه داد: « در اين منطقه مانند ساير نقاط جهان نبايد جايي براي باج‌خواهي و  ديکته کردن از هيچ طرفى باشد. رويکردهاي يکجانبه‌گرايي هيچ‌ کمکي براي يافتن راه‌حل کمک نمي‌کند. ضروري است هنگام ساخت يک ساختار امنيتي فراگير در خليج‌فارس، تجارب مثبتي که پيش‌تر از طريق تلاش‌هاي فشرده، حاصل شده، همچنان حفظ شود».

پوتين با اشاره به اين مسائل سپس پيشنهاد برگزاري نشست آنلاين سران کشورهاي اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان و ايران را مطرح کرد و هدف آن را «تعيين گام‌هايي براي جلوگيري از تقابل و تشديد اوضاع در شوراي امنيت سازمان ملل» اعلام کرد و بر حمايت فراگير از قطعنامه ۲۲۳۱ بعنوان چارچوب حقوقي بين‌المللي براي اجراي برجام مهم دانست.

پوتين پيشنهاد داده بود که در نشست پيشنهادي روسيه، در خصوص پارامترهايي به منظور شکل‌گيري ساز و کاري قابل اطمينان براي تأمين امنيت و تحکيم اعتماد در خليج‌فارس به توافق برسند و از کشورهاي عضو شوراي امنيت نيز درخواست کرده بود که با دقت اين پيشنهاد را مورد ارزيابي قرار دهند.


در همين رابطه واسيلي نبنزيا نماينده دائمي روسيه در سازمان ملل در پي شکست قطعنامه آمريکا براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران در راي گيري شب گذشته در شوراي امنيت سازمان ملل گفت که روسيه از تمام اعضاي شوراي امنيت خواست از شدت يافتن بيشتر تقابل درباره مسائل ايران خودداري کنند.

نبنزيا علاوه بر اين درباره دعوت ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه از سران کشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل براي برگزاري نشستي مجازي با حضور ايران، گفت: در چهاردهم آگوست رئيس جمهور پوتين پيشنهاد کرد نشستي آنلاين با حضور اعضاي دائمي شوراي امنيت و همچنين آلمان و ايران براي مطرح کردن اقداماتي در راستاي پرهيز از تقابل درباره اين موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل برگزار شود. بايد اين پيشنهاد را در نظر گرفت، اگرنه ممکن است با افزايش خطر تقابل، تنش ها گسترس يابند. بايد از اين دوري کرد.
او در ادامه مطرح کرد: روسيه آماده همکاري با تمام کشورها براي خارج کردن اوضاع از کانالي خطرناک است.

نماينده روسيه در سازمان ملل افزود: ما اطمينان داريم جايگزيني براي تهديد و باج خواهي وجود دارد. راهکار مورد قبول همگاني، اقدام مشترک و در نظر گرفتن منافع امنيتي قانوني تمام شرکاي منطقه اي است.

رايزني تلفني وزراي خارجه روسيه و فرانسه درباره پيشنهاد پوتين
 
وزير خارجه روسيه در جريان مذاکرات تلفني با همتاي فرانسوي خود، وي را با ابتکارعمل جديد "پوتين" درباره برگزاري نشست سران اعضاي شوراي امنيت به همراه آلمان و ايران آشنا کرد و ماکرون نيز از اين پيشنهاد استقبال کرده است.
به گزارش خبرگزاري «تاس»، وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که "سرگئي لاوروف" رئيس دستگاه ديپلماسي اين کشور شب گذشته (جمعه) در جريان گفت‌وگويي تلفني با "ژان ايو لو دريان" وزير امور خارجه فرانسه، وي را با ابتکارعمل جديد "ولاديمير پوتين" رئيس جمهوري روسيه براي برگزاري نشست سران آنلاين درباره تهيه راهکارهايي به منظور تأمين امنيت در منطقه خليج فارس آشنا کرد.

طبق اين اطلاعات، در جريان اين مذاکرات، وظايف طرفين براي عادي سازي اوضاع پيرامون برنامه هسته‌اي ايران از طريق رعايت قطعنامه شماره 2231 شوراي امنيت سازمان ملل مورد توجه قرار گرفت و لاوروف، همتاي فرانسوي خود را با محتواي ابتکارعمل رئيس جمهور ولاديمير پوتين، آشنا کرد.

همانطور که اين وزارتخانه يادآور شده، علاوه بر اين، طرفين همچنين با جزئيات مسائل مربوط به حل و فصل مناقشه در ليبي را مورد بررسي قرار داده و در رابطه با روند اوضاع نظامي-سياسي در  اين کشور تبادل نظر کردند. وزيران امور خارجه روسيه و فرانسه بر اهميت برقراري هر چه سريعتر رژيم آتش بس و متوقف کردن خصومت‌ها و از سرگيري روند سياسي براي حل مشکلات، مطابق با تصميمات کنفرانس صلح برلين و قطعنامه 2510 شوراي امنيت سازمان ملل تأکيد کردند.

وزراي خارجه روسيه و فرانسه همچنين درباره برنامه تماس‌هاي دو جانبه به منظور بررسي طيف گسترده‌اي از موضوعات همکاري‌ها، مطابق با دستور رؤساي جمهور ولاديمير پوتين و امانوئل ماکرون به توافق رسيدند.

ضمن اينکه، کاخ اليزه اعلام کرد که رئيس جمهور فرانسه آماده است تا در نشست سران اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل درباره ايران که توسط ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه پيشنهاد شده، شرکت کند. ماکرون گفت: «ما آمادگي اصولي خود براي شرکت در اين نشست را تأييد مي کنيم. طرف فرانسوي هم از قبل ابتکارعمل ‌هايي در همين راستا پيشنهاد داده بود.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره