برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

شرط و شروط اصلاح‌طلبانه برای حمایت از لاریجانی

منبع
ايلنا
بروزرسانی
شرط و شروط اصلاح‌طلبانه برای حمایت از لاریجانی

ايلنا/ تحليل‌گر سياسي اصلاح‌طلب، گفت: حمايت از لاريجاني تنها در شرايط خاص که بر‌اساس يک پلتفرم روشن و يک معاهده‌نامه خيلي آشکار که ميزان مشخص داد و ستد ميان اصلاح‌طلبان و ايشان قابل احصا باشد، امکان‌پذير است.

محمدصادق جوادي حصار فعال سياسي و تحليلگر اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص برخي اخبار منتشر شده درباره شرط علي لاريجاني براي حضور در انتخابات سال آينده رياست جمهوري مبني بر حمايت راست سنتي از وي در کنار حمايت اصلاح‌طلبان و مطرح شدن اين سوال که چرا رئيس پيشين مجلس از هم‌اکنون حمايت اصلاح‌طلبان از خود را قطعي مي‌داند، گفت: بنده اطلاعي ندارم که چه بخشي از اصلاح‌طلبان با ايشان گفت‌وگويي داشته‌اند و اينکه آيا در اين خصوص توافقي صورت گرفته است يا خير. اما يقيناً اين عمل در سطح شوراي عالي سياستگذاري يا شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است وگرنه خبر آن حتماً منتشر مي‌شد.

وي ادامه داد: البته اگر يک گروه يا جمعيتي از گروه‌هاي اصلاح‌طلبان با ايشان گفت‌وگو کرده باشند، نمي‌شود اين را رد کرد و ممکن است که اين اتفاق رخ داده باشد. اما اينکه ايشان حمايت اصلاح‌طلبان را براي خود مسلم بداند و بعد هم بگويد که راست سنتي هم از من حمايت کند تا به عنوان کانديداي رياست جمهوري در انتخابات حضور پيدا کنم، به نظر من اگر فرض اول (يعني حمايت اصلاح‌طلبان) اتفاق افتاده باشد، فرض دوم(يعني حمايت راست سنتي) هم مي‌تواند منطقي باشد اما به نظر من فرض اول هم هنوز محقق نشده است و من بعيد مي‌دانم که در شرايط کنوني اجماعي در اين خصوص صورت گرفته باشد.

جوادي‌حصار در ادامه بيان داشت: البته اين اتفاق يک امر محال نيست اما اين فرضيه در شرايطي خاص که بر‌اساس يک پلتفرم روشن و يک معاهده‌نامه خيلي آشکار ميزان مشخص داد و ستد ميان اصلاح‌طلبان، آقاي لاريجاني و همچنين جريان سنتي که با ايشان تعامل خواهند داشت، تعريف شود و قابل احصا باشد، انجام شدني است. در واقع بايد ميزان داد و ستد و از سوي ديگر مقدار تعامل و مشارکتي که در دولت در اختيار اصلاح‌طلبان خواهد بود و همچنين ميزان اختياراتي که ايشان به مجموعه مشارکت‌کنندگان و حاميان مي‌دهد، از قبل مشخص شود.

وي ادامه داد: بدون اين پيش‌زمينه‌ها، من بعيد مي‌دانم که چنين اتفاقي رخ دهد اما در عالم امکان هيچ چيز غيرممکني وجود ندارد، فقط بايد ببينيم که شرايط به وجود آوردن آن امکانات چه مواردي است. شايد مطرح شدن اين مساله در حد گمانه‌زني و طرح موضوع براي سنجش واکنش‌هاي اصلاح‌طلبان باشد. اما تصور من اين است که اگر اصلاح‌طلبان دست به چنين اقدامي بزنند، در عمل پذيرفته‌اند که در منظومه سياسي اصلاحات، نيروي کامل، جامع و شايسته‌اي براي رياست جمهوري ميان آن‌ها وجود نداشته است.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: يک فرض ديگر هم وجود دارد و آن اينکه آقاي لاريجاني را يک نيروي اصلاح‌طلب تصور کنيم که آن هم نه ادعاي ايشان چنين است نه سوابق ايشان چنين چيزي را نشان مي‌دهد، مگر اينکه ايشان اکنون بيايد و اعلام کند که من در ميان جريان‌هاي سياسي موجود در کشور خود را اصلاح‌طلب و نزديک به اصلاح‌طلبان مي‌دانم، حتي اگر چنين اسم و برچسبي هم نسبت به من وجود نداشته باشد.

اين تحليلگر سياسي اصلاح‌طلب در ادامه با بيان اينکه مطرح شدن چنين شرطي را يک گمانه‌زني مي‌داند، خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر من اين مساله چيزي بيشتر از يک گمانه‌زني نيست و اين طرح موضوع با هدف سنجش افکار عمومي اصلاح‌طلبان و واکنش آن‌ها مطرح شده است، البته در اين خصوص بايد دقت کنيم که نه اين دريچه را از هم‌اکنون ببنديم و نه اينکه از حالا فرش قرمز پهن کرده و چراغ‌هاي سبز را روشن کنيم. به عقيده من اين مساله يک بحث به شدت پيچيده است و نياز است درخصوص اينکه اين داد و ستد شامل چه مواردي خواهد بود، گفت‌وگو و تبادل‌نظر فراواني صورت گيرد.

وي در پايان بيان داشت: بايد منتظر ماند و ملاحظه کرد که در صفحه شطرنج سياست در آن زمان چه مهره‌هايي حضور دارند و با کدام مهره‌ها مي‌توان وارد بازي شد، همچنين اينکه اصلاح‌طلبان بايد ابتدا تلاش کنند که خود را در بازي نگه‌دارند و بعد بر اساس شرايط موجود تصميم بگيرند، اينکه از حالا درخصوص يک نظر يا شرايطي به صورت مطلق نه يا آري بگوييم، حرف سنجيده‌اي نيست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره