برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شروط نامزد دموکرات‌ها برای بازگشت به برجام/ بایدن: سیاست ترامپ شکست خورده

منبع
ايرنا
بروزرسانی
شروط نامزد دموکرات‌ها برای بازگشت به برجام/ بایدن: سیاست ترامپ شکست خورده

ايرنا/ نامزد حزب دموکرات براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا با انتقاد از رويکرد ترامپ به ايران که به گفته او با شکست روبه رو شده، شروط خود را براي بازگشت به برجام را بيان کرد.

«جو بايدن» نامزد حزب دموکرات آمريکا يکشنبه شب در يادداشتي که در تارنماي رسمي شبکه خبري سي‌ان‌ان منتشر شد، سياست دولت دونالد ترامپ رييس جمهوري ايالات متحده در قبال ايران را شکست خورده توصيف کرده و نوشت که او با خروج از برجام دچار اشتباه شده و برخلاف منافع کشورش گام برداشته است.

بايدن در اين باره افزود که ترامپ با چنين اقدامي آمريکا را منزوي کرده، به طوري که در دو تلاش اخير واشنگتن عليه ايران براي تمديد تحريم تسليحاتي و بازگرداندن تحريم‌هاي بين‌المللي، نزديک‌ترين متحدان آمريکا در اروپا نيز حاضر نشدند با آن همگام شده و عليه ايران موضع بگيرند.

معاون باراک اوباما رييس جمهوري پيشين آمريکا همچنين افزود که ترامپ با ترور سردار شهيد سپهبد قاسم سليماني فرمانده پيشين نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي باعث شد که ايران در اقدامي بي‌سابقه به يک پايگاه آمريکايي حمله کرده و بيش از ۱۰۰ نيروي نظامي واشنگتن را به شدت مصدوم کند.

بايدن با تاکيد براينکه در حمله موشکي ايران به پايگاه هوايي آمريکا در عراق بيش از ۱۰۰ نظامي آمريکايي دچار آسيب مغزي شدند، از رويکرد ترامپ انتقاد کرد که پس از اين حادثه قصد کوچک جلوه دادن آن را داشته و مصدوميت مغزي نيروهاي آمريکايي را «سردرد» توصيف کرده است.

نامزد حزب دموکرات براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا که قرار است آبان‌ماه امسال برگزار شود، سپس نوشت که در صورت پيروزي در اين انتخابات سياست کشورش در قبال ايران را تغيير خواهد داد؛ به گفته بايدن، سياست دولت احتمالي او اينگونه خواهد بود که در گام اولا متعهد مي‌شود از دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي جلوگيري کند.

گام دوم در دولت بايدن به گفته او اينگونه خواهد بود که مسيري قابل اعتماد براي رويکرد ديپلماتيک در مقابل ايران خواهد گشود. بايدن نوشت: اگر ايران به پايبندي سختگيرانه به توافق هسته‌اي بازگردد، ايالات متحده دوباره به اين توافق به عنوان نقطه شروعي براي مذاکرات ديگر ملحق خواهد شد.

بايدن افزود که در دولت او، واشنگتن به همراه متحدان خود تلاش خواهد کرد که محدوديت‌هاي توافق هسته‌اي را تشديد کرده و مدت آن‌ها را تمديد کند، و همزمان به ديگر موضوعات مورد نگراني آمريکا بپردازد که شامل ادعاهاي اين کشور درباره زندانيان و مسايل حقوق بشري است.

وي همچنين نوشت که اطمينان حاصل خواهد کرد تحريم‌هاي اعمال شده توسط آمريکا عليه ايران بر مقابله اين کشور با شيوع کوويد۱۹ تاثيرگذار نيست و در همان روز اول ورود به کاخ سفيد، ممنوعيتي را که دولت ترامپ براي ورود شهروندان کشورهاي مسلمان از جمله ايران به آمريکا وضع کرده، لغو خواهد کرد.

بايدن در عين حال به عنوان گام سوم سياست خود در قبال تهران گفت که عليه فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران اقدام و امنيت رژيم صهيونيستي را تضمين و از تحريم‌هاي هدفمند براي آنچه نقض حقوق بشر، حمايت از تروريسم و برنامه موشکي توسط ايران خواند، استفاده مي‌کند.

آمريکا در ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۷ با تصميم ترامپ و برخلاف قوانين بين‌المللي و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت که تاييد کننده برجام بود، از اين توافق خارج شده و همه تحريم‌ها رفع شده به واسطه آن را عليه ملت ايران بازگرداند.
به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر