برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

اف ۳۵ها در امارات علیه ایران مستقر می شوند؟

منبع
جماران
بروزرسانی
اف ۳۵ها در امارات علیه ایران مستقر می شوند؟

جماران/ طبيعتاً جمهوري اسلامي ايران هر نوع توافق کشورهاي عربي با اسرائيل را به زيان مردم فلسطين مي داند و آن را محکوم مي کند. ولي به نظر مي رسد که جمهوري اسلامي مي تواند رابطه با اين کشورها را ادامه دهد و تا مي تواند دولت هاي کشورهاي عربي را نسبت به عواقب شوم اين نوع توافقات آگاه کند.

برخي کشورهاي عربي منطقه اگر در سال هاي اخير روابط غيررسمي خود با رژيم اشغالگر قدس را برقرار ساخته بودند، اما علني شدن اين روابط و نيز رفت و آمدها و توافقات رسمي ميان آنها تبديل به رخدادي مهم در قطب بندي هاي منطقه شده است.

همچنين با توجه به فعاليت محور مقاومت عليه رژيم صهيونيستي، با مرکزيت جمهوري اسلامي ايران، آينده اين مقاومت و احتمالات پيش روي آن پس از تول اخير از سوالات مطرح در اين زمينه است.

در خصوص اين توافق با سردار حسين علايي فرمانده پيشين نيروي دريايي سپاه پاسداران و رئيس پيشين ستاد مشترک سپاه که هم اکنون استاد دانشگاه است گفت و گو گرده ايم که در پي مي آيد:

آقاي علايي! اولين سوالي که در خصوص توافق هاي اخير رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عربي وجود دارد اين است که نفع اصلي اين توافقات براي کيست؟ اعراب؟ رژيم اشغالگر قدس؟ يا ترامپ؟

ترامپ دو هدف را از توافقات صلح اسرائيل با کشورهاي عربي دنبال مي کند؛ اول اين که در بحران ناشي از ناکارآمدي دولت وي در کنترل بيماري کرونا به مردم آن کشور نشان دهد که براي افزايش امنيت اسرائيل کار مهمي انجام داده است و توانسته دشمنان اسرائيل را به دوستان حکومت صهيونيستي تبديل کند. 

با اين اقدام، ترامپ اميدوار است تا رأي او در انتخابات رياست جمهوري افزايش يابد. 

دوم اين که ترامپ مي خواهد در مقابله با جمهوري اسلامي ايران گام هاي بلندي بردارد و تا مي تواند کشورهاي عربي همسايه ايران را از توافق با جمهوري اسلامي دور کند و شرايطي را فراهم کند تا بتواند دشمني بين کشورهاي عربي و ايران را افزايش دهد. 

پس نفع اصلي اين توافقات براي آمريکا و اسرائيل است و کشورهاي عربي را در باتلاق دوري از مردم کشورهاي خود فرو مي برد. 

اين توافق آيا فاصله جغرافيايي رژيم صهيونيستي با ايران را کمتر مي کند و تهديدات را بيشتر مي کند؟

طبيعتاً اسرائيل با انجام اين توافقات با دُم خود گردو مي شکند و از تمام فضاي جغرافيايي اين کشورها براي جاسوسي و تهديد عليه ايران استفاده خواهد کرد. 

آيا در نهايت اسراييل با فروش امکانات نظامي پيشرفته اي چون اف٣۵ به امارات موافقت خواهد کرد؟

بله، چون‌ فروش اين جنگنده ها به نفع آمريکاست و يک بازار دائمي را براي تسليحات آمريکا در امارات به وجود مي آورد. از طرفي چون مستشارهاي آمريکايي کنترل اين جنگنده ها را بر عهده دارند، بنابراين خيال اسرائيل براي هميشه راحت است. در واقع اين جنگنده ها عليه ايران در امارات مستقر مي شوند و با هماهنگي با اسرائيل در اختيار امارات قرار مي گيرند.

سياست جمهوري اسلامي در مقابل اين تحول چه خواهد بود؟ توصيه شما چيست؟


طبيعتاً جمهوري اسلامي ايران هر نوع توافق کشورهاي عربي با اسرائيل را به زيان مردم فلسطين مي داند و آن را محکوم مي کند. ولي به نظر مي رسد که جمهوري اسلامي مي تواند رابطه با اين کشورها را ادامه دهد و تا مي تواند دولت هاي کشورهاي عربي را نسبت به عواقب شوم اين نوع توافقات آگاه کند. همکاري بيشتر با کشورهاي عربي مي تواند طرح آمريکا و اسرائيل را براي تعميق شکاف بين کشورهاي عربي و ايران و توسعه ناامني در منطقه ناکام بگذارد. 

برخي منتقدان، سياست منطقه اي ايران را عامل سوق يافتن کشورهاي عربي به سمت اسراييل قلمداد مي کنند. نظر شما در اين مورد چيست؟

قبل از پيروز انقلاب اسلامي، اردن و اسرائيل با هم صلح کرده بودند و مصر و اسرائيل نيز مقدمات صلح با يکديگر را فراهم آورده بودند.

سياست منطقه اي جمهوري اسلامي ايران همواره بر همکاري با کشورهاي عربي همسايه استوار بوده است. البته کشورهايي مانند عربستان، امارات و بحرين بيشترين کمک مالي را به صدام حسين در جنگ عراق عليه ايران کردند و حاصل آن کمک ها اين شد که صدام پس از پايان جنگ با ايران به کويت و عربستان حمله کرد و قصد داشت تا ساحل کشورهاي عربي تا تنگه هرمز را نيز به تصرف درآورد. 

هيچ گاه کشورهايي مانند عربستان و امارات ضد اسرائيل نبوده اند و از فلسطيني ها حمايت نکرده اند. آنها ياسر عرفات را تحت فشار قرار دادند تا در حالي که کرانه باختري در اشغال صهيونيست ها بود با اسرائيل سازش کند. بنابراين آنها هميشه در راستاي سياست آمريکا و عليه فلسطيني ها اقدام کرده اند.

آيا در مقابل شکل گيري اين توافق اتحاد ايران-ترکيه-قطر را شاهد خواهيم بود؟

ترکيه از سال هاي دور با اسرائيل روابط رسمي داشته است و سفارت اسرائيل در ترکيه همچنان فعال است. سازمان جاسوسي موساد اسرائيل نيز به شدت در ترکيه و قطر  فعال است. دولت قطر هم روابط غير رسمي با اسرائيل دارد و در عين حال با فلسطيني ها نيز رابطه خوبي دارد. البته ترکيه از فلسطيني ها نيز حمايت مي کند و به دنبال کمک سياسي به فلسطيني هاست. هرچه مواضع و همگرايي ايران، ترکيه و قطر در حمايت از فلسطيني ها به هم نزديک تر شود به نفع مظلومين فلسطيني است.

آيا با امضاي اين توافق و ورود احتمالي اسرائيل به منطقه، قدرت مانور در تنگه هرمز از دست ايران خارج مي شود؟

بعيد است که اسرائيل کشتي هاي جنگي به خليج فارس اعزام کند. ولي بايد مراقب خرابکاري هاي واحدهاي ويژه اسرائيل عليه کشتي ها و بر هم زدن امنيت خطوط کشتيراني در آبهاي بين المللي بود. 

با اين وجود قدرت مانور ايران در تنگه هرمز همچنان برقرار خواهد بود، زيرا هم اکنون کشتي هاي جنگي آمريکا که بزرگ‌ترين حامي اسرائيل هستند با کمک کشورهاي امارات و بحرين سالهاست که در خليج فارس حضور دارند ولي قدرت دريايي ايران نيز افزايش يافته است. 

بعد از اين توافق شاهد ديدار هنيه و نصرالله بعد از 27 سال بوديم. آرايش و عملکرد جبهه مقاومت به کدام سمت خواهد رفت؟

طبيعي است که نيروهاي جبهه مقاومت از جمله حزب الله لبنان و گروه هاي مختلف فلسطيني نياز به همکاري بيشتري با هم دارند تا بتوانند از توسعه طلبي اسرائيل جلوگيري کنند.

آيا اين گروهها تغييري در تاکتيک خود خواهند داد و احتمال دارد که پس از انتخابات آمريکا به سمت حرکت هاي تهاجمي بروند؟

گروه هاي مقاومت براي مقابله با تهاجم نظامي اسرائيل سازمان يافته اند. حزب الله توانست به اشغال بخش زيادي از خاک لبنان پس از سال‌هاي طولاني پايان دهد. لازم به ذکر است که قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، سرزمين هاي جنوب لبنان به اشغال ارتش اسرائيل درآمده بود که حزب الله با پيروي از انديشه امام خميني و با تکيه بر سلحشوري جوانان شيعه لبناني آنها را آزاد کرد و کمک مهمي به فلسطيني ها کرد. هم اکنون نيز سرزمين هاي شبعا در لبنان در اشغال اسرائيل است که طبيعتاً دولت لبنان بايد زودتر به دنبال آزادي آن برود زيرا ممکن است همانطور که ترامپ سرزمين هاي جولان سوريه را به خاک اسرائيل ملحق کرد، اراضي شبعا را نيز در اختيار اسرائيل بگذارد. 

از طرفي گروه هايي مانند حماس و جهاد اسلامي توانستند با بهره گيري از مکتب دفاعي اسلام، سرزمين غزه را از اشغال ارتش اسرائيل آزاد کنند. حالا هم فلسطيني ها به فکر آن هستند تا زودتر کرانه باختري را نيز آزاد کنند، زيرا اگر ترامپ براي دور دوم رئيس جمهور آمريکا شود به احتمال زياد تمام سرزمين هاي فلسطيني را در اختيار اسرائيل قرار خواهد داد و اسمي از فلسطين باقي نخواهد گذاشت. 

بنابراين راهبرد گروه هاي مقاومت، دفاعي است و آنها به دنبال جلوگيري از پيشرفت صهيونيست ها در کشورهاي اسلامي هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر