logo

سفیر ایران در اتریش: منتظر اقدام عملی اروپا در بهره‌مندی اقتصادی از برجام هستیم

منبع
فارس
بروزرسانی
سفیر ایران در اتریش: منتظر اقدام عملی اروپا در بهره‌مندی اقتصادی از برجام هستیم

فارس/ سفير جمهوري اسلامي ايران در اتريش با اشاره به تعهدات اجرا نشده اروپا در برجام، گفت: همچنان منتظر اقدام عملي اروپا در بهره مندي اقتصادي از توافق هسته‌اي هستيم.

عباس باقرپور اردکاني سفير جمهوري اسلامي ايران در اتريش در مصاحبه‌اي با روزنامه اتريش عليا در خصوص آينده برجام، وضعيت کرونا در ايران، تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا، انتظار ايران از اروپا گفت‌وگو کرد.

*تحريم‌ها جنايت عليه بشريتند
وي در خصوص وضعيت کرونا در ايران بيان کرد: شيوع کرونا تمام جهان را فراگرفته است. در ايران نيز مانند ديگر کشورها، اين بيماري فراز و نشيب زيادي داشته و چالش‌هايي را پديد آورده که اکثرا بسيار خوب مديريت شده‌اند. براي من يک نکته مهم است: در شيوع اين بيماري که درد و رنج‌هاي بسياري را در سراسر جهان به همراه آورده، نياز به يک پاسخ جمعي و همکاري بين‌المللي از سوي جامعه جهاني احساس مي‌شود.

باقرپور اردکاني يادآور شد: رويکردهاي يکجانبه گرايانه کمکي به رفع اين چالش نمي‌کند. 
اين ديپلمات ارشد ايراني با ذکر اين نکته که تحريم‌هاي يکجانبه و غيرقانوني براي ما مشکلات مضاعفي را پديد آورد، خاطرنشان کرد: جامعه جهاني بايد عليه اينگونه برخوردها و اقدامات با جديت برخورد کند. به مدد سيستم بهداشتي و درماني عالي در کشور و تلاش خستگي ناپذير مردم، توانستيم اين چالش‌هاي مضاعف را نيز مديريت کنيم. حتي فراتر از آن ما توانستيم ظرفيت‌هاي خود را تقويت کرده و برخي اقلام درماني را به کشورهاي اروپايي و آسيايي ارسال کنيم.
وي افزود: در عين حال هيچگاه فراموش نخواهيم کرد که تحريم‌ها که در واقع تروريسم پزشکي و اقتصادي هستند، با ما چه کرد. اين اقدامات جنايتي عليه بشريتند. همچنين سکوت و عدم اقدام برخي که تلويحا تاييد کننده آن رويکرد ظالمانه است نيز در خاطر مردم ما خواهد بود.

* در مسائل داخلي کشورها دخالت نمي‌کنيم، ولي تحولات بين‌المللي را از نزديک رصد مي‌کنيم
باقرپور اردکاني در پاسخ به سؤالي در خصوص انتخابات رياست جمهوري در آمريکا و اينکه کدام يک از دو کانديد اين انتخابات يعني دونالد ترامپ يا جو بايدن براي ايران بهتر است؟ پرسيد: شما چه فکري مي‌کنيد؟ (با خنده) ما در مسائل داخلي ديگر کشورها دخالت نمي‌کنيم، اما تحولات بين‌المللي را از نزديک رصد مي‌کنيم. اما آموخته‌ايم که نگاهمان به سمت خارج نبوده و به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي ملي خود تکيه کنيم.

* با کمال ميل براي دستيابي به راه‌حل بين آذربايجان و ارمنستان کمک مي‌کنيم
وي درباره درگيري بين دو کشور همسايه ايران  يعني ارمنستان و آذربايجان و در پاسخ به اين پرسش که آيا تهران نمي‌تواند در اين زمينه ميانجيگري کند؟ گفت: ما اين تحولات را به دقت پيگيري کرده و خواهان کاهش تنش‌ها هستيم. ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربايجان طبيعتا و با کمال ميل براي دست يافتن به راه‌حل اين مشکلات کمک خواهيم کرد.

*ميز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد
سفير جمهوري اسلامي ايران در وين در خصوص آينده توافق هسته‌اي هم اظهار داشت: راهکار زيربنايي ما براي تمامي مشکلات بين‌المللي فارغ از پيچيدگي‌هاي آن اين است: راه‌حل مبتني بر گفت‌و‌گو. ما خواستار استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي براي مقاصد پزشکي و علمي هستيم. اين موضوع را بايد هر کشوري براي خود تصميم گيري کند.

وي ادامه داد: اتريش ۴۱ سال پيش تصميم گرفت که از انرژي اتمي چشم پوشي کند. ما مسير ديگري را انتخاب کرديم. ما همواره تاکيد کرده‌ايم که به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم، اما با توجه به برنامه‌هاي ملي نيازمند برنامه صرفا صلح آميز هسته‌اي هستيم، اما برخي کشورها بر مبناي اطلاعات غلط و هدفمند يک بحران بي موردي را ايجاد کردند. اين موضوع با توافق هسته‌اي حل و فصل شد. پس از آن اما آمريکا به صورت يکجانبه ميز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد.
باقرپور اردکاني يادآور شد: ميز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد و آمريکا چه در چارچوب دولت فعلي چه دولت آينده مي‌تواند به اين ميز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

* منتظر اقدام عملي اروپا در بهره مندي اقتصادي از توافق هسته‌اي هستيم
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا شما در اين زمينه پشتيباني کافي از اروپا را احساس مي‌کنيد؟ گفت: اروپا تعهدات اجرا نشده‌اي دارد که بهتر است آنها را اجرا کند. ما از دولت‌هاي اروپايي به خاطر مواضع خوب آنها و همچنين تلاش‌هاي سياسي بسيار ارزنده‌اي که اخيرا در شوراي امنيت در مقابل اقدام بدون پايه حقوقي آمريکا داشته‌اند، قدرداني مي‌کنيم. در عين، همچنان منتظر اقدام عملي اروپا در بهره مندي اقتصادي از توافق هسته‌اي هستيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره